• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 5 دی 1400
کد مطلب : 149164
+
-

نقد خبر/ نهضت ملی مسکن در دام آمار

  خبر: براساس تازه‌ترین آمار ارائه‌شده از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، تعداد ثبت‌نام‌های نهضت ملی مسکن در سامانه ثمن به ۲میلیون و ۲۷۳هزار و ۹۳۴نفر رسیده است. ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن از ۲۸مهر آغاز شده و تا ۱۵دی ادامه دارد.
  نقد: در قانون جهش تولید مسکن، به‌منظور رفع نیازهای کشور و خانه‌دارشدن متقاضیان واقعی و مصرفی، دولت مکلف شده است در هر سال حداقل برای تولید یک‌میلیون واحد مسکونی برنامه‌ریزی کند. قانونگذار در جریان تدوین و تصویب این قانون، تمهیداتی اندیشیده تا هم هزینه تمام‌شده تولید مسکن کاهش پیدا کند و هم دهک‌های کم‌درآمد با توان مالی پایین‌تر بتوانند از طریق این قانون خانه‌دار شوند. گرچه در ظاهر، قانون جهش تولید مسکن به‌دنبال رواج ساخت‌وساز و روشن کردن موتور رشد و رونق از طریق صنعت ساختمان و صنایع وابسته است اما هدف غایی این قانون، خانه‌دار کردن متقاضیان مصرفی و واقعی در واحدهای مسکونی مطلوب و مساعد و تنظیم بازار مسکن شهری است؛ درحالی‌که در جریان ثبت‌نام نهضت ملی مسکن و برنامه‌ریزی برای اجرای این نهضت، بیش از هر چیز روی آمار و ارقام تمرکز شده و ضمن بی‌توجهی کامل به مشکلات احتمالی متقاضیان در طرح مسکن دولتی، به ارائه مکرر آمار و ارقام مربوط به ثبت‌نام، تأمین زمین، عقد تفاهمنامه و... توجه می‌شود. این در حالی است که از همین امروز، مشخص است که دهک‌های متوسط رو به پایین در تأمین آورده نقدی نهضت ملی مسکن با مشکل مواجه خواهند بود و در کلانشهرها نیز خانه‌های احداث‌شده در حومه شهر یا شهرها و شهرک‌های حومه‌ای، قادر به تأمین مسکن مطلوب برای متقاضیان مصرفی نیست.
حتی توجه به سابقه 2طرح بزرگ دولتی در حوزه مسکن نیز عیان بودن کاستی‌های احتمالی و بی‌توجهی متولیان در رفع ‌و رجوع این کاستی‌ها را تأیید می‌کند. در شرایط فعلی، همچنان بخشی از طرح مسکن مهر همچنان بعد از 10سال بلاتکلیف است و متقاضیان این واحدها یک‌دهه از عمر خود را با چالش‌های متوالی بر سر نحوه تکمیل این واحدها و تحویل آنها سپری کرده‌اند، بدون اینکه قادر باشند به‌صورت جدی برای زندگی و آینده خود برنامه‌ریزی کنند. از سوی دیگر، بررسی ثبت‌نام، پایش اطلاعات و دریافت آورده نقدی متقاضیان در طرح مسکن ملی که شباهت زیادی با نهضت ملی مسکن دارد نشان می‌دهد در فاز نخست ثبت‌نام آن طرح، ۸۸۰هزار نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد فقط ۴۳۴هزار نفر واجد شرایط بودند و از مجموع این افراد نیز فقط 140هزار نفر آورده نقدی خود را به‌حساب بانک عامل واریز کردند. با این تفاصیل، در نهضت ملی مسکن، اگر قرار باشد منظور قانونگذار در تأمین مسکن مطلوب متقاضیان مصرفی و ساماندهی بازار مسکن شهر توجه شود، از هم‌اکنون می‌توان گفت نهضت ملی مسکن با شکست سختی روبه‌رو می‌شود و احتمالا بیش از نیمی از تولیدات این طرح سرنوشتی نظیر مسکن مهر خواهند داشت مگر اینکه دولت و مجلس برای حل‌وفصل چالش‌های اصلی این طرح نظیر نحوه تأمین آورده نقدی، نرخ سود تسهیلات و مهم‌تر از همه، جانمایی پروژه‌های نهضت ملی مسکن در کلانشهرها ورود کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید