• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 5 دی 1400
کد مطلب : 149160
+
-

بیمه‌گریزی خودروسواران

چهره روز
بیمه‌گریزی خودروسواران

غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی ایران می‌گوید: ۲۵میلیون خودرو در کشور داریم که از این میزان  ۲۳.۵میلیون خودرو دارای بیمه شخص ثالث هستند. او می‌افزاید: سالانه 1.5میلیون تصادف در کشور رخ می‌دهد و در سال گذشته 7هزار و 500نفر از طریق منابع صندوق تامین خسارت بدنی از زندان به دلیل حوادث رانندگی آزاد شده‌اند.
بیمه‌گریزی و تقلبات بیمه‌ای برای سوءاستفاده با ایجاد تصادف‌های ساختگی به یک پدیده رایج در صنعت بیمه تبدیل شده است. یک دلیل بیمه‌گریزی ناشی از بالا بدون نرخ حق بیمه شخص ثالث است زیرا یک‌سوم از حق بیمه‌ای که مالکان خودروها سالانه بابت خرید بیمه شخص ثالث پرداخت می‌کنند، ناشی از عوارضی است که به موجب قوانین به‌ویژه قانون بودجه سالانه به مشتریان بیمه‌ها تحمیل می‌شود. هر چند هدف قانون‌گذاران کاهش هزینه مسببان حادثه رانندگی از طریق یک الگوی مبهم و ناقص خودروهای متعارف است، اما این راه به بی‌راهه انجامیده و انتظار می‌رود راه برای بیمه‌گریزی در رشته شخص ثالث از طریق عوارض‌زدایی و هزینه‌افزایی بسته شود.
این در حالی است که در لایحه بودجه سال آینده دولت پیشنهاد داده بخشی از حق بیمه شخص ثالث به 2سازمان بی‌ربط با اجرای این قانون یعنی سازمان صداوسیما و سازمان هلال‌احمر داده شود تا بلکه از این مسیر تصادفات جاده‌ای کاهش یابد. چالش دیگر سوءاستفاده از ظرفیت‌های قانونی و حمایت‌ از آسیب‌دیدگان ناشی از تصادفات رانندگی است که باعث شده تقلب و تصادف ساختگی تشدید شود و افرادی با هدف گرفتن خسارت یا دیه رو به تصادف‌های ساختگی بیاورند. اگر دولت و مجلس به دنبال کاهش انحراف در بیمه شخص ثالث و تشویق مردم به سمت خرید بیمه برای پوشش ریسک هستند، راه آن نخست کاهش حق بیمه شخص ثالث و جلوگیری از تردد خودروهای فاقد بیمه است.
 فراموش نکنیم که تردد هر خودروی فاقد بیمه، یعنی یک خطر جدی که هم زندگی و سلامت دیگران و هم آینده مسبب حادثه را در معرض تهدید قرار می‌دهد. انتظار می‌رود سکاندار صنعت بیمه کشور، گام‌های جدی‌تری برای جلوگیری از پدیده بیمه‌گریزی و البته تقلب در این صنعت بردارد و در این زمینه اراده قوای دیگر هم برای برداشتن موانع و کاهش هزینه‌ها یک ضرورت است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید