• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 5 دی 1400
کد مطلب : 149131
+
-

تاریکه بازار

بازار
تاریکه بازار

بازار کرمانشاه یک مرکز تجاری در شهر کرمانشاه است که در زمان خود یکی از طولانی‌ترین بازارهای سرپوشیده در خاورمیانه به شمار می‌آمده. این اثر در تاریخ ۱دی ۱۳۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تاریکه بازار، نام دیگر بازار سنتی شهر کرمانشاه است. این بازار صد و 150ساله به سبک تمام بازارهای سنتی شهرهای ایرانی، سرپوشیده است و طاق نماهای تاریکه بازار هنوز هم پس از گذر سال‌ها، نمایشی از زندگی پر از شور مردمان کرد و لر و ترک و لک و فارس این دیار است.
پس از آنکه گمرک غرب در کرمانشاهِ زمان قاجاریه شکل گرفت، این شهر به سرعت پیشرفت کرد و محمد‌علی میرزای دولتشاه با ساخت بازار، حمام، کارخانه چوب‌سازی‌، ابنیه مذهبی، سربازخانه و چند بنای مهم عمومی دیگر در آبادانی شهر کوشید. پس از او، میرزا عمادالدوله نیز چندین بنای فرهنگی، تجاری و مذهبی ساخت و بازار کرمانشاه را گسترش داد.
بازار کرمانشاه با 18راسته با نام‌هایی ازجمله راسته بزازها، بنکدارها، آهنگرها، کلوچه‌پزها، صحاف‌ها و مسگرها، چندین دالان، چارسوقی (محل تقاطع چند راسته بازار) گنبدی، تیمچه‌ها (مکانی سرپوشیده برای عرضه کالای گرانبها)، سراها و کاروانسراها، مساجد و تکایا و قهوه‌خانه‌ها هنوز هم مکانی پرهیاهو است.

این خبر را به اشتراک بگذارید