• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 5 دی 1400
کد مطلب : 149103
+
-

اومیکرون گردشگران ورودی را هدف‌ گرفت

وزارت کشور: مرزهای ایران به‌مدت 15روز به روی گردشگران ورودی بسته شده است / سخنگوی گمرک: سفر از مرزهای زمینی با ترکیه، عراق، افغانستان، آذربایجان و ارمنستان برای 2 هفته محدود شد

گردشگری
اومیکرون گردشگران ورودی را هدف‌ گرفت

محمد باریکانی - دبیر گروه زیست بوم

  وزارت کشور با صدور دستورالعمل کنترل مسافران در مرزهای ایران ورود اتباع 12کشور به ایران را به‌دلیل سرعت شیوع سویه جدید کرونا با نام «اومیکرون»، ممنوع کرد. سخنگوی گمرک نیز اعلام کرد؛ برای پیشگیری از شیوع «اومیکرون»، مرزهای زمینی در بخش مسافری با کشورهای همسایه از دیروز به‌مدت 15روز بسته شده و محدودیت تردد مسافر در مرزهای زمینی ترکیه، عراق، افغانستان، جمهوری آذربایجان، پاکستان، ارمنستان به‌مدت 2 هفته قطعی شد.
وزارت کشور اما در دستورالعملی که پس از جلسه فوق‌العاده ستاد ملی مقابله با کرونا منتشر کرد، اعلام کرد که از 4دی‌ماه (دیروز) به‌مدت 15روز اتباع، 8کشور آفریقایی شامل بوتسوانا، نامیبیا، اسواتینی، لسوتو، زیمبابوه، مالاوی و آفریقای جنوبی به ایران ممنوع است. براساس این دستورالعمل، ورود مسافران غیرایرانی از کشورهای انگلستان، فرانسه، نروژ و دانمارک به ایران نیز ممنوع شد.
وزارت کشور اعلام کرد؛ ورود اتباع خارجی غیر از اتباع 12کشور ذکر شده که دارای پروانه اقامت در ایران هستند و همچنین اتباع ورودی که دارای روادید تحصیلی، بازرگانی و تجاری، حق کار، روادید سلامت و سرمایه‌گذاری یا دارای مهر خروج در گذرنامه خود هستند امکان ورود به ایران را دارند. اتباع ایرانی حاضر در کشورهای همسایه نیز که از مرزهای زمینی قصد ورود به ایران را دارند نیز با رعایت الزامات بهداشتی، داشتن کارت تزریق 2 دوز واکسن، ارائه تست PCR منفی و انجام دوباره تست کووید-19 در مبادی مرزی، امکان ورود به ایران را دارند.
در این دستورالعمل خروج اتباع خارجی حاضر در کشور از مرزهای زمینی نیز بدون مانع اعلام شده و  تأکید شده که اتباع و مسافران  مجاز به ورود، باید گواهی 2دُز واکسن کووید-19 و گواهی منفی تست PCR را در فاصله ۴۸ تا ۷۲ ساعت مانده به ورود، ارائه دهند.
مسافران ورودی از مبادی مرز هوایی کشور نیز باید با هزینه خود تست PCR مجدد بدهند تا افرادی که نتیجه تست آنها مثبت شده، به قرنطینه خانگی هدایت شوند.
وزارت کشور همچنین از وزارت خارجه و وزارت میراث‌فرهنگی خواسته است تا مقررات وضع شده را به اطلاع دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگران قرار دهند تا از بروز مشکل در مرزها جلوگیری شود.
محدودیت‌های جدید کرونایی در بخش گردشگری، پس از آن‌دیروز به اجرا درآمده که با فروکش کردن سویه دلتا کرونا در ایران و جهان به‌دلیل واکسیناسیون گسترده، پس از گذشت 20‌ماه از ممنوعیت سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به درخواست عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اجازه صدور ویزای گردشگری ورود به ایران را از 5 آبان ماه گذشته صادر کرد. براساس دستورالعمل وزارت کشور اما ورود مسافرانی که دارای روادید گردشگری سلامت، ویزای دانشجویی، روادید تجاری، اقامت ایران، ویزای کار در ایران و حتی روادید دیپلماتیک دارند، بدون مانع است و تنها گردشگران ورودی به ایران هستند که اجازه ورود به کشور را ندارند.
صدور این دستورالعمل اما صبح دیروز با اعتراض برخی از فعالان گردشگری مواجه شد. فعالان گردشگری صدور دستورالعمل جدید مقابله با سویه اومیکرون کرونا را منجر به خسارت بیشتر به صنعت گردشگری ارزیابی کرده و گفته‌اند که این دستورالعمل غیرکارشناسی است. چون ورود مسافران خارجی در بخش‌های دیگر را آزاد و تنها از ورود گردشگر به ایران جلوگیری کرده است. در حالی‌که گردشگران ورودی به کشور حتما با علم به اینکه شرط ورود به ایران تزریق 2 دوز واکسن کرونا بوده، درخواست ویزای ورود به ایران را داده و روادید ورود به ایران را دریافت کرده‌اند.
روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک کشور نیز عصر دیروز اعلام کرد: تنها افراد دارای مجوز اقامت دائم، تحصیل، درمان و تجارت و خانواده دیپلمات‌ها می‌توانند در مدت تعیین شده در مرزهای ایران تردد داشته باشند. به‌گفته او، محدودیت تبادل گردشگران و مسافران در مرزهای زمینی ایران با کشور ترکمنستان که از ابتدای شیوع ویروس کرونا با محدودیت مواجه شد نیز همچنان ادامه دارد.

   مرزها‌ برای خروج باز بودند
روزنامه همشهری البته از طریق برخی از فعالان گردشگری دریافته است که دستورالعمل وزارت کشور به جای آنکه از دیروز اعمال شود، از30 آذرماه در برخی از مرزهای ورودی کشور اعمال شده و به همین دلیل گردشگرانی که ویزای توریستی ورود به ایران را دریافت کرده بودند، پشت درهای بسته ایران ماندند. از مرزهای غربی کشور نیز خبر رسیده که تا عصر دیروز خروج مسافران ایرانی به مقصد کشورهای همسایه نظیر ترکیه، ارمنستان و آذربایجان ادامه داشته و تنها از ورود گردشگران خارجی به کشور جلوگیری شده است. فعالان گردشگری به همشهری خبر داده‌اند که اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی، مشمول مسافران خروجی از کشور نشده و تنها مسافران ورودی با ویزای توریستی امکان ورود به ایران را دارند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید