• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 4 دی 1400
کد مطلب : 149049
+
-

روی خط سیاست/ ایران و روسیه؛ آماده امضای سند راهبردی ۲۰ساله

یک رسانه رسمی روسیه اعلام کرد ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی ۲۰ساله که توافقنامه‌ای بسیار مهم برای 2 کشور محسوب می‌شود، آماده می‌شوند. به‌گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی «زویوزدا» متعلق به وزارت دفاع روسیه دیروز در برنامه‌ای مستند، به تاریخچه روابط ایران و روسیه معاصر در 3دهه اخیر و آغاز همکاری‌های 2 کشور پس از فروپاشی اتحاد جماهیرشوروی پرداخت و در این رابطه اهمیت سند راهبردی ایران و روسیه را تشریح کرد؛ سندی که به ادعای این مستند، قرار است در سفر آتی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به روسیه، امضا شود. در این برنامه مستند تأکید شده ‌است: «درحال‌حاضر ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی جدید ۲۰ساله آماده می‌شوند و یکی از مواد اصلی موافقتنامه جدید 2کشور، همکاری‌های نظامی و فنی- نظامی است.»  

    شخصیت حاج‌قاسم از منظر رئیس مجلس
رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع اعضای ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: شهید سلیمانی هر اقدامی که منطبق بر عقلانیت، عقل متصل به وحی و در راستای عدالت و به‌گونه‌ای منطبق بر عقل و عدل بود را انقلابی می‌دانست و اظهارنظرهای گروه‌ها، دسته‌ها، جریان‌ها یا جناح‌ها برایشان مهم نبود و این موضوع مبنای شهید سلیمانی بود. به‌گزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف با بیان اینکه سیاست داخلی و خارجی برای حاج قاسم موضوعیت نداشت، تصریح کرد: شهید با هرکس که در مقابل خدا، فرهنگ قرآن‌کریم و اهل‌بیت(ع) می‌ایستاد، ایستادگی می‌کرد و این مبنای تحلیل شخصیت‌هایی مانند حاج‌قاسم است.

   انتقاد از رأی مخالف آمریکا به 2قطعنامه حقوق‌بشری
معاون اموربین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در واکنش به رأی مخالف آمریکا به 2قطعنامه حقوق بشری، با انتشار توییتی نوشت: «آمریکا به 2قطعنامه مهم مجمع عمومی سازمان ملل رأی منفی داد: قطعنامه محکومیت تمامی اشکال تبعیض نژادی که با ۱۳۰رأی موافق، 2رأی منفی آمریکا و اوکراین و ۴۹رأی ممتنع به تصویب رسید. این قطعنامه از سال۲۰۱۵ ارائه می‌شود و آمریکا نیز هرسال به آن رأی منفی می‌دهد.» به‌گزارش میزان، کاظم غریب‌آبادی در ادامه این توییت تصریح کرد: «قطعنامه دوم تحت عنوان «حق غذا» است که تأکید می‌کند گرسنگی نقض کرامت انسانی است و مستلزم اتخاذ اقدام‌های فوری در سطوح مختلف ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای رفع آن است. این قطعنامه نیز با ۱۸۶رأی مثبت، 2رأی منفی آمریکا و رژیم اسرائیل و بدون رأی ممتنع به تصویب رسید.»

  عربستان برای دیپلمات‌های ایرانی روادید صادر کرد
براساس اعلام برخی منابع خبری، عربستان برای 3دیپلمات ایرانی روادید صادر کرده‌است. به‌گزارش تسنیم، شبکه سی‌ان‌ان آمریکا به‌نقل از یک مقام‌مسئول عربستانی از صدور روادید برای دیپلمات‌های ایرانی نماینده تهران در سازمان همکاری اسلامی خبر داد و آن را اقدامی معمول دانست. گفته می‌شود دیپلمات‌های ایرانی به‌عنوان نماینده ایران در سازمان همکاری اسلامی به جده خواهند رفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید