• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 4 دی 1400
کد مطلب : 149015
+
-

کاهش شدید عمق تالاب انزلی

چهره روز
کاهش شدید عمق تالاب انزلی

«تالاب انزلی مشکل اساسی رسوب‌گذاری دارد و این روند افزایشی عمق تالاب را به‌شدت کاهش داده است.» احمدرضا لاهیجان‌زاده، معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با این هشدار به چهره امروز زیست‌بوم روزنامه همشهری تبدیل شد.
او که در نشست بررسی وضعیت تالاب‌های گیلان در استانداری گیلان این سخنان را گفت، اعلام کرد: هر اتفاقی که در دریای خزر می‌افتد بر اکوسیستم تالاب انزلی بی‌تأثیر نیست. به‌دلیل تغییر اقلیم دریای خزر با پسروی آب مواجه است و با افزایش دما و تبخیر آب این روند کاهشی تا ۲۰۵۰ ادامه خواهد داشت.
تالاب‌های ساحلی شمال ایران در معرض خطرهای مختلف زیست‌محیطی هستند، اما به‌گفته لاهیجان زاده، تالاب انزلی مشکل اساسی رسوب‌گذاری دارد و این روند افزایشی عمق تالاب را به‌شدت کاهش داده است. اگر روند رسوب‌گذاری‌ها به همین منوال ادامه یابد تا سال۱۴۱۵ بخش‌هایی از تالاب انزلی خشک خواهد شد. 
وی اضافه کرد: یک شرکت لایه‌روب بزرگ در کشور برای لایه‌روبی تالاب انزلی آمادگی دارد و پیشنهاد می‌شود، مسئولان استان با مدیرعامل این شرکت جلسه بگذارند. لاهیجان‌زاده درخصوص وضعیت سنبل آبی در تالاب انزلی تصریح کرد: مبارزه بیولوژیک قطعا اساس کار برای نابودی این گیاه مزاحم است، اما فعلا ناچاریم از مبارزات مکانیکی استفاده کنیم. وی گفت: هرجا که عمق تالاب را از دست دادیم، گسترش این گونه مهاجم نیز بیشتر شده است و با عمق‌دار شدن تالاب انزلی سنبل آبی از بین خواهد رفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید