• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 4 دی 1400
کد مطلب : 149017
+
-

خبرهای کوتاه/رشد افسارگسیخته جمعیت حیوانات شهری

یک متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش با اشاره به رشد افسارگسیخته جمعیت حیوانات در شهرها گفت: غذادهی به این گونه‌ها اشتباه است. به گزارش ایسنا، عبدالله سالاری، تأکید کرد: در زمینه غذادهی بین حیوانات حیات وحش و حیوانات شهری مانند سگ و گربه تفکیک وجود دارد، با این حال غذا دادن به هر 2گونه حیوانات حیات وحش و شهری کاملا اشتباه است. وی افزود: معمولا شهرنشینان در یک دوره زمانی خاص اقدام به غذا دادن به سگ، گربه و سایر حیوانات شهری رها شده در کوی و برزن می‌کنند.  به تصور خودشان این کار خیلی درست است اما این کار باعث تغییر ذائقه غذایی حیوانات می‌شود. این متخصص مدیریت حیات وحش در ادامه اظهار کرد: غذادهی به حیوانات شهری مهم‌ترین ضربه‌ای است که انسان‌ها به آنها وارد می‌کنند چراکه با این کار دسترسی این گونه‌ها را به غذا راحت می‌کنند و آنها دغدغه‌ای برای غذا دادن به توله‌های خود ندارند، به همین دلیل اقدام به افزایش تولید مثل می‌کنند.
سالاری در ادامه تصریح کرد: انسان‌ها توانایی بالایی ندارند تا هم غذای خود را تامین و هم با رشد افسارگسیخته جمعیت حیوانات غذای کامل آنها را فراهم کنند، درنتیجه این امر معضلات  زیادی  درپی دارد. وی اضافه کرد: از مهم‌ترین معضلات رشد افسار‌گسیخته حیوانات در مناطق شهری می‌توان به گازگرفتن انسان‌ها به‌دلیل گرسنه بودن و رشد حیوانات وحشی در شهرها همچون روباه‌ها در مناطق حاشیه‌ای اشاره کرد.

آمار تصرف‌ در مناطق چهارگانه محیط‌زیست کشور
آمار تخریب و تصرف‌هایی که در مناطق چهارگانه محیط‌زیست کشور اتفاق افتاده بود نشان می‌دهد یک درصد از این مناطق، دچار تخریب و یا تصرف شده بودند که از این میزان حدود ۷۰درصد، توسط نهادهای وابسته به حاکمیت اتفاق افتاده بود که این موضوع با تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور درخصوص تطابق طرح‌های توسعه‌ای با چارچوب الزامات حفاظت از محیط‌زیست، منافاتی جدی دارد. به‌گزارش ایسنا، حمید ظهرابی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس با اعلام این موضوع گفت: مسائل مهمی که محیط‌زیست طبیعی استان را با مخاطرات جدی روبه‌رو می‌کند؛ کمبودآب، وضعیت بحرانی تالاب‌ها و رودخانه‌ها؛ چرای بی‌رویه، قطع درختان، تولید زغال، حریق، پاک تراشی و تخریب و تصرف زمین و نیز شکار و صید است.  او گفت: با توجه به اینکه در آغاز مسیر تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم، انتظار می‌رود جلسه هم‌اندیشی با حضور متخصصان، کارشناسان و نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد، برای بررسی سیاست‌های کلان کشور و به‌ویژه استان با هدف تدوین و ارائه پیشنهاد‌های مرتبط با برنامه هفتم توسعه، برگزار شود، تا بتوانیم اثر بخش‌تر عمل کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید