• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 2 دی 1400
کد مطلب : 148995
+
-

اومیکرون در کشور وجود داشت؛ شناسایی‌اش با تأخیر بود

 مسعود یونسیان- متخصص اپیدمیولوژی و عضو کمیته کشوری کرونا

بیش از یک‌هفته پیش تمام متخصصان عفونی و اپیدمیولوژیست معتقد بودند که باید فرض را بر این گذاشت که سویه اومیکرون در کشورها شایع شده و با همین دید باید تمام اقدامات و تمهیدات لازم در این زمینه انجام شود. وقتی کشورهای دیگر که مراقبت زیادی داشته‌اند، هنوز نتوانسته‌اند جلوی ورود این سویه را بگیرند، ساده‌انگارانه است اگر فکر کنیم که ما با اقدامات نسبی می‌توانیم مانع از ورود و شیوع گسترده این سویه در کشور شویم. وقتی این سویه از 2هفته پیش در کشورهای اطراف شناسایی شده بوده، باید از همان موقع براساس اینکه سویه جدید وارد کشور شده است، اقدام می‌شد. تأیید مشاهده این ویروس به این معنی نیست که به‌تازگی وارد کشور شده است، بلکه نشان‌دهنده این است که ما جدیدا آن را شناسایی کرده‌ایم، بنابراین باید برنامه‌ها و اقدامات پیشگیرانه خود را به سمت و سویی ببریم که تنها یک مورد از این ویروس در کشور شناسایی نشده بلکه موارد بیشتری هم وجود دارد و ویروس در چرخش است.
 با توجه به اینکه سرعت انتقال این ویروس بسیار بالاست، هر مبتلایی می‌تواند چندین نفر را درگیر بیماری کند؛ بنابراین این واریانت با سرعت بسیار بیشتری شایع می‌شود و می‌تواند در زمان کوتاهی جای دلتا را بگیرد. همان‌طور که در کشورهای دیگر هم این اتفاق افتاده است. بر این اساس، مهم‌ترین اقدام، تکمیل واکسیناسیون و ترغیب افرادی است که هنوز واکسن نزده‌اند. ‌هم‌اکنون تزریق دوزهای اول و دوم با سرعت بسیار کندی در حال انجام است.
روزانه کمتر از 100هزار دوز واکسن تزریق می‌شود. این در حالی است که هنوز میلیون‌ها نفر واجد شرایط، واکسن نزده‌اند. متخصصان باید با جمع‌بندی مطالب علمی و ارائه آن به مردم، آگاهی‌بخشی لازم را در جامعه ایجاد کنند و نباید اجازه دهند برخی افراد با ارائه چند مقاله مخالف واکسیناسیون، سلامت سایر افراد را به مخاطره بیندازند و نتیجه آن چیزی شود که ما هم‌اکنون با میلیون‌ها نفر در سطح جامعه مواجهیم که با وجود برخورداری از شرایط دریافت دوز اول واکسن، تمایلی به تزریق ندارند. همین گروه می‌تواند بیماری را به سایر افراد جامعه نیز منتقل کند. البته در این میان، مدت زیادی هم از تزریق دوز دوم واکسن خیلی‌ها گذشته و باید دوز تقویتی یا سوم را بزنند و با این اقدام می‌توانند ایمنی بیشتری نسبت به‌سویه جدید پیدا کنند، یا درصورت ابتلا، بیماری‌شان کشنده و حاد نشود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید