• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 2 دی 1400
کد مطلب : 148966
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/L9qNp
+
-

محدودیت‌های تازه، پیش‌روی جهان کرونازده

همزمان با شیوع سریع سویه اومیکرون در جهان، کشورها راهکارهای متفاوتی برای مقابله با آن اتخاذ کرده‌اند

گزارش
محدودیت‌های تازه، پیش‌روی جهان کرونازده

سمیرا مصطفی نژاد- روزنامه‌نگار

ماه‌های پایانی سال2021 با این امید سپری می‌شد که جهان در سال2022 به لطف واکسیناسیون گسترده علیه کرونا، با آزادی‌های اجتماعی بیشتری آغاز خواهد شد؛ امیدی که با نزدیک‌تر شدن به روزهای پایانی سال و با بازگشت محدودیت‌های سابق کرونایی، با سرعت بیشتری در حال رنگ‌باختن است. سویه جدید کرونا اکنون به بیشتر کشورهای جهان منتقل شده؛ در بسیاری از کشورهای اروپایی به‌سویه غالب تبدیل شده و با سرعت بسیار بالایی در حال پخش‌شدن است. بیشتر کشورهای درگیر برای مهار بحران جدید مجبور به بازگرداندن محدودیت‌های پیش از آغاز واکسیناسیون شده‌اند.
 کشورهای زیادی پس از بالا رفتن آمار واکسیناسیون، محدودیت‌هایی مانند رعایت فاصله اجتماعی، ممنوعیت سفر و الزام به استفاده از ماسک را لغو کردند و احتمالا همین اقدام یکی از عوامل اصلی در سرعت بالای شیوع سویه جدید کرونا باشد. در این میان نباید جمعیت انکارکنندگان کرونا یا مخالفان واکسیناسیون را هم نادیده گرفت؛ جمعیتی که هم‌اکنون بیشترین موارد ابتلا و مرگ‌ومیر در میان آنها رخ می‌دهد.
در این شرایط، نزدیک‌تر شدن به سال جدید میلادی که همواره با برگزاری جشن‌ها و دورهمی‌های عمومی و خانوادگی همراه بوده است، خطر شدت‌گرفتن شیوع اومیکرون را در جهان افزایش داده است. تدروس آدهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه در کنفرانس خبری به مردم جهان هشدار داد تا در مهمانی‌های مرتبط با تعطیلات سال نو شرکت نکنند.
هم‌اکنون سویه جدید کرونا دست‌کم در 95کشور جهان شناسایی شده است. آمارها نشان می‌دهند شمار مبتلایان به‌سویه جدید به‌صورت متوسط هر 1.5روز تا 3روز، 2برابر می‌شوند. غیر از افزایش ابتلا و مرگ‌ومیر، بزرگ‌ترین خطری که از سوی اومیکرون در جهان احساس می‌شود فروپاشی نظام‌های بهداشت و درمان در کشورهای مختلف است. از این‌رو تا به امروز چندین کشور در آستانه سال جدید میلادی و آغاز موج جدید کرونا، محدودیت‌هایی با درجات سختی متفاوت را برای شهروندان خود وضع کرده‌اند.

آلمان؛ تعطیلی زندگی شبانه
دولت این کشور اعلام کرد از روز سه‌شنبه آینده تمام مراکز تفریحی شبانه تعطیل خواهند شد. در مهمانی‌های خانوادگی نباید بیشتر از 10نفر حضور داشته باشند. همچنین از این تاریخ به بعد تمام مسابقات فوتبال بدون تماشاچی برگزار خواهند شد. آلمان پیش از این هم محدودیت‌هایی برای افراد واکسینه‌نشده وضع کرده و ورود آنها به اماکن عمومی را منع کرده بود. از روز یکشنبه هم ورود توریست‌های انگلیسی به آلمان ممنوع اعلام شد. مسافران از مبدا انگلیس باید برای ورود به آلمان تست منفی کرونا ارائه دهند و برای 2هفته در هتل قرنطینه شوند.

پرتغال؛ اجبار به دورکاری و تعطیلی از ساعت 10شب
دولت پرتغال دستور داده تا تمام مراکز سرگرمی شبانه مانند کافه‌ها و رستوران‌ها از ساعت 10شب تعطیل شوند. همه شهروندان موظفند تا نهمین روز سال جدید میلادی دورکار شوند و از خانه کار کنند. تجمع‌های خارج از خانه هم در پرتغال به 10نفر محدود شده است. علاوه‌بر این تمام شهروندان برای ورود به مراکز عمومی مانند سالن‌های سینما یا مراسم‌های مذهبی باید تست منفی کرونا به همراه داشته باشند. در روز کریسمس هم برای حضور در رستوران‌ها همراه داشتن تست منفی الزامی است. استفاده از ماسک در این کشور از ابتدای ‌ماه جاری اجباری شده است.

انگلیس؛ لغو جشن‌های سال نو
صادق خان، شهردار لندن روز دوشنبه اعلام کرد با توجه به افزایش آمار ابتلا به اومیکرون در این شهر، امسال جشن‌های معمول سال نو در پایتخت انگلیس برگزار نخواهند شد. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس هم اگرچه اعلام کرده برای کریسمس هیچ محدودیت کرونایی اجرا نخواهد شد، اما در عین حال تأکید کرده که ممکن است از روز شنبه مقررات محدود‌کننده در کشور به اجرا گذاشته شوند. بالا بودن آمار ابتلا به کرونا در انگلیس باعث شده تا بیشتر کشورهای اروپایی ورود مسافران از این کشور را ممنوع یا محدود سازند.

سوئد؛ ‌دورکاری و فاصله‌گذاری اجتماعی
در سوئد از مردم خواسته شده تا حد امکان دورکار شوند. کافه‌ها و رستوران‌ها فقط اجازه دارند تعداد محدودی مشتری قبول کنند و تمام مشتریان باید در فاصله یک‌متری از یکدیگر بنشینند. استفاده از گواهی واکسیناسیون در سوئد افزایش قابل‌توجهی یافته است. در رویداد‌های بزرگ عمومی که از 20تا 500نفر در آن حضور دارند، تمام تماشاچیان باید نشسته باشند. در رویداد‌های با تماشاچیان بالای 500نفر ارائه کارت واکسن اجباری است.

هلند؛ قرنطینه عمومی
از روز دوشنبه هلند قرنطینه عمومی سختگیرانه‌ای را به اجرا گذاشته است. براساس مقررات جدید، تمام مراکز عمومی، باشگاه‌های ورزشی، آرایشگاه‌ها، مراکز خرید غیرضروری و کافه‌ها دست‌کم تا  2هفته پس از سال جدید میلادی تعطیل خواهند بود. تا همین تاریخ هر خانه مجاز است فقط2مهمان داشته باشد که این تعداد برای تعطیلات کریسمس و سال نو به 4نفر افزایش پیدا خواهد کرد. برگزاری هیچ مراسمی به‌جز تدفین مجاز نیست و رقابت‌های ورزشی بدون تماشاچی برگزار خواهند شد. رستوران‌ها فقط به‌صورت بیرون‌بر غذا سرو خواهند کرد و فروشگاه‌های غیرضروری باید خدمات آنلاین ارائه دهند. تمام مدارس هلند هم تا 10روز پس از سال جدید میلادی تعطیل خواهند بود.

دانمارک؛ تعطیلی رویداد‌های فرهنگی
به‌دلیل جهش ناگهانی آمار ابتلا در دانمارک، دولت سالن‌های نمایش، سینما، کنسرت، شهربازی، موزه‌ها و گالری‌های هنری را تعطیل کرده است. فروشگاه‌ها و رستوران‌ها باید پذیرای تعداد محدودی مشتری باشد و رستوران‌ها موظفند رأس ساعت 11شب تعطیل کنند. تمام فعالیت‌های آموزشی غیرضروری در دانمارک تعطیل شده‌اند. مهمانی‌های خانوادگی باید در فضای باز برگزار شوند و پیش از ساعت11 به پایان برسند. پیش از این دولت دانمارک مردم را به دورکاری، خودداری از حضور در کنسرت‌هایی با بیش از 50تماشاچی تشویق کرده بود. استفاده از ماسک در تمام فضاهای عمومی اجباری است.

ایتالیا؛ واکسیناسیون اجباری
شهروندان واکسینه‌نشده اتحادیه اروپا برای ورود به ایتالیا باید دست‌کم 5روز قرنطینه شوند و شهروندان واکسینه‌شده باید تست منفی کرونا ارائه دهند تا اجازه تردد در ایتالیا را داشته باشند. دولت ایتالیا از هفته اول‌ ماه جاری افرادی که واکسینه نشده‌اند را تحت فشار بیشتری قرار داد و آنها را مجبور به دریافت گواهینامه سلامت جدید کرد. به این ترتیب تنها افرادی که واکسن زده‌اند یا از بیماری بهبود یافته‌اند و تست آنها منفی است اجازه ورود به رستوران‌ها، سینماها یا رویدادهای ورزشی را دارند. واکسیناسیون اجباری در ایتالیا اکنون شامل کارکنان مدارس، نیروهای پلیس، ارتش و کادر درمان شده‌ است.

نیوزیلند؛ مرزها بسته می‌مانند
برنامه بازگشایی مرزهای نیوزیلند به‌دلیل گسترش ویروس کرونا تا پایان دومین ‌ماه سال جدید میلادی به تعویق افتاده است. مسافرانی که قصد ورود به نیوزیلند را دارند باید تست کرونایی که حداکثر 48ساعت از آن گذشته باشد ارائه دهند و دست‌کم برای 10روز قرنطینه شوند. نیوزیلند همچنین در تلاش است با کاهش فاصله تزریق دوز دوم و سوم، آمار واکسیناسیون دوز سوم را افزایش دهد.

استرالیا؛ آزاد از محدودیت
در روزهای اخیر آمار ابتلا به کرونا در استرالیا رکوردی جدید را ثبت کرده و طی 7روز گذشته به بیش از 15هزار مورد رسیده است. اسکات موریسون، نخست‌وزیر، اما برای تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی هیچ محدودیت خاص کرونایی‌ای وضع نکرده است. استرالیا به واسطه نرخ بالای واکسیناسیون، محدودیت‌های خود را در آستانه سال جدید کاهش داده و همین موضوع منجر به افزایش آمار ابتلا به کرونا شده است. البته آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در این کشور به لطف واکسیناسیون بالا، بسیار پایین است. اگرچه استفاده از ماسک در فضاهای سرپوشیده به‌شدت توصیه شده، اما همچنان هیچ الزامی برای استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی یا محدودیت رفت‌وآمد در استرالیا وجود ندارد.

آمریکا؛ عرضه کیت آزمایش رایگان
جو بایدن روز سه‌شنبه نسبت به افزایش آمار ابتلا به‌سویه اومیکرون در آمریکا واکنش نشان داد اما همزمان تأکید کرد که قرار نیست سیاست قرنطینه در این کشور به اجرا گذاشته شود. بایدن اعلام کرد دستور خریداری 500میلیون تست سریع کرونا را داده تا با توزیع رایگان آن در میان مردم، روند غربالگری کرونا را در آمریکا بهبود ببخشد. او به وزارت دفاع آمریکا هم دستور داده که هزار پزشک را برای کمک به بیمارستان‌ها اعزام کنند. بایدن همچنین قصد دارد مراکز تست کرونای جدیدی را در ایالت‌های مختلف آمریکا تاسیس کند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها نرخ ابتلا به اومیکرون در آمریکا را 73درصد اعلام کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید