• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14895
+
-

پرتاب نخستین فضاپیما برای تهیه نقشه درونی مریخ

چشم انداز
پرتاب نخستین فضاپیما برای تهیه نقشه درونی مریخ

سرانجام روز گذشته فضاپیمای ناسا که قرار است برای نخستین بار نقشه درونی مریخ را تهیه کند، از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد.

قرار است این فضاپیما به نام اینسایت روز ۲۶نوامبر (پنجم آذرماه) روی سطح مریخ فرود بیاید و مأموریتش را برای جمع‌آوری اطلاعات آغاز کند.

تاکنون ۱۱کاوشگر و فضاپیما به مقصد مریخ پرتاب شده‌اند اما نخستین بار است که قرار است یک فضاپیما داخل غشای بیرونی سیاره سرخ را اندازه‌گیری کند.

دانشمندان امیدوارند با اطلاعاتی که اینسایت از مریخ می‌فرستد، بتوانند بخشی از راز شکل‌گیری این سیاره 4میلیارد و ۶۰۰میلیون ساله را کشف کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، یک حسگر لرزه‌نگار ساخت فرانسه در این مأموریت لرزه‌های مریخ را ثبت می‌کند تا با کمک آن اطلاعات، دانشمندان بتوانند عمق، چگالی و ترکیب مریخ را بررسی کنند. 

لرزه‌های مریخ به مریخ‌لرزه معروف است و دانشمندان به‌دنبال آن هستند که منشأ این لرزه‌ها را بیابند تا به شیوه شکل‌گیری این سیاره سرخ پی ببرند.

یک مته ساخت آلمان هم در این سفر همراه فرودگر اینسایت است تا با نفوذ به عمق 5متری مریخ، دمای غشای بیرون این سیاره را اندازه‌گیری کند.

دانشمندان به‌دنبال این هستند که بفهمند آیا تکان‌ها و لرزه‌های چرخشی مریخ به‌دلیل وجود یک هسته مذاب در این سیاره است یا تئوری دیگری باید در این رابطه مطرح شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید