• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 2 دی 1400
کد مطلب : 148925
+
-

کدام استان‌ها بیشترین رمزارز را استخراج می‌کنند؟

آذربایجان‌شرقی، تهران، اصفهان و خراسان‌رضوی بیشترین و هرمزگان، یزد، کهگیلویه‌وبویراحمد، قم و اردبیل کمترین سهم را در استخراج غیرمجاز رمزارز داشته‌اند

گزارش
کدام استان‌ها بیشترین رمزارز را استخراج می‌کنند؟

شهره کیانوش‌راد  - خبرنگار

طبق اعلام وزارت نیرو، بهار امسال ۲هزار مگاوات رمزارز غیرمجاز استخراج شده که معادل یا حتی بیش از مجموع مصرف سالانه در کلانشهرهای مشهد، اصفهان و تبریز است و برای تامین این میزان باید 3نیروگاه جدید ساخته شود. بررسی‌های نشان می‌دهد حدود ۲۰درصد کسری برق در تابستان امسال ناشی از فعالیت مراکز استخراج رمز‌ارز بوده است و پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰درصد کسری پیش‌بینی شده برای گاز در کل کشور در زمستان امسال نیز ناشی از فعالیت استخراج غیرمجاز رمز‌ارز باشد.
در چند سال گذشته و با بالاگرفتن تب استخراج رمزارزها، همیشه استان‌های صنعتی بالاترین آمار را در زمینه استخراج غیرقانونی رمزارز داشته‌اند. سال98 که تقریبا استخراج رمزارزها در ایران در حال افزایش بود بیشترین رمز ارزهای ایران در تهران، اصفهان، اراک، همدان و زنجان استخراج می‌شد، اما در سال۹۹ بیشترین رمز ارز ایران در اصفهان و بعد از آن تهران استخراج می‌شد و بین ۵۰تا۱۰درصد از رمز‌ارزهای کشور هم در مرکزی، خوزستان، کرمان خراسان رضوی و اردبیل استخراج می‌شد. در این سال همدان و زنجان که سال‌های قبل‌تر بالاترین سهم‌ را در استخراج داشتند آمار خود را به صفر نزدیک کردند. آمار منتشر شده از سوی شرکت توانیر اما نشان می‌دهد، همچنان آذربایجان‌شرقی، تهران، اصفهان و خراسان‌رضوی بیشترین سهم را در استخراج غیرقانونی رمزارز به‌خود اختصاص داده‌اند؛‌ عاملی که به اعتقاد کارشناسان ارتباط مستقیمی با زیرساخت‌های صنعتی دارد. هرمزگان، یزد، کهگیلویه‌وبویراحمد، قم و اردبیل در این بازه زمانی هیچ کشفی در زمینه استخراج رمزارز نداشته‌اند و آمارشان در این حوزه صفردرصد است. از 22آبان تا 12آذر امسال 72مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز با 827دستگاه و ظرفیت 1732کیلووات کشف شد تا آمار کلی کشف ماینرها به 5861مرکز با 222.652دستگاه با 624.645کیلووات برسد. ارزان بودن برق واحدهای صنعتی، رکود واحدهای صنعتی و زیرساخت‌های صنعتی زمینه استخراج بیت‌کوین را با برق یارانه‌ای واحدهای راکد در برخی استان‌ها بیشتر فراهم کرده است.


گپ
مصرف10برابری برق در استخراج غیرمجاز

رئیس هیأت‌مدیره انجمن بلاکچین: دولت‌ها با ایجاد قوانین مناسب، بستر استخراج مجاز رمزارزها را در دستور کار قرار دهند


سیده‌زهرا عباسی  - خبرنگار
آمارها نشان می‌دهد میزان مصرف برق ماینرهای (دستگاه‌های استخراج رمزارز) قانونی 209مگاوات و میزان مصرف برق ماینرهای غیرقانونی 2هزار مگاوات است. رئیس هیأت‌مدیره انجمن بلاکچین با بیان اینکه 50مرکز به‌صورت مجاز در سراسر کشور به استخراج رمزارز اشتغال دارند به همشهری می‌گوید: رفسنجان در استان کرمان و ماکو در استان آذربایجان غربی بیشترین فعالیت را در این زمینه دارند.
امید علوی با بیان اینکه بیش از 200مرکز ماینینگ (فعالیت استخراج رمزارز) نیز درخواست پروانه داده‌اند، می‌افزاید: بعد از قانونی شدن ماینینگ در کشور از 2سال پیش افراد متقاضی در سامانه بهین‌یاب در وزارت صمت ثبت‌نام می‌کردند و بعد از دریافت مجوز، برای دریافت انشعاب برق ماینینگ با قیمت حدود 12برابر برق صنعتی به وزارت نیرو مراجعه و بعد از آن دستگاه‌های مورد نظر را خریداری و وارد می‌کردند. اما از خرداد سال گذشته با دستور رئیس‌جمهوری سامانه بهین‌یاب بسته شد و به همین دلیل 200مرکز درخواست‌کننده هم‌اکنون هیچ فعالیتی ندارند و بلاتکلیف مانده‌اند.
وی با بیان اینکه سامانه بهین‌یاب قرار بود اول مهر امسال باز شود اما این اتفاق نیفتاد، توضیح می‌دهد: در ایران از سال95 ماینینگ شروع و سال98 قانونگذاری شد. آن زمان ما حدود 300-200 مگابایت ماینینگ غیرقانونی داشتیم و بعد از قانونی شدن، ماینینگ قانونی ما همچنان 209مگاوات، اما ماینینگ غیرقانونی 2هزار مگاوات است.
رئیس هیأت‌مدیره انجمن بلاکچین فعالیت غیرمجاز استخراج رمزارز را صددرصد آسیب زننده می‌داند و می‌گوید: مواردی که براساس کشف اعلام می‌شود ماینینگ در مراکز صنعتی است چون هم ظرفیت برق و هم کنتورهای هوشمندی دارند که توانیر براساس رفتار مصرف آنها را کشف می‌کند، اما حجم گسترده ماینینگ غیرقانونی در منازل شخصی انجام می‌شود که شرکت توانیر از آن خبر دارد، اما امکان کشف و برخورد با آن وجود ندارد. او می‌افزاید:‌ چینی‌ها بزرگ‌ترین ماینرهای دنیا بودند که با قیمت مناسبی اقدام به استخراج می‌کردند، اما این کشور مدتی تصمیم گرفت با استخراج قانونی مقابله کند و جالب اینکه هفته پیش اعلام کرد در این دوره به‌شدت درگیر استخراج زیرزمینی شده است. متأسفانه در ایران هم دستگاه‌های مختلف با سختگیری‌های زیاد موجب رشد ماینینگ غیرقانونی‌ شده‌اند، شاید حرف من به‌عنوان بخش خصوصی در دولت طرفدار نداشته باشد، اما بعد از 2سال اعداد منتشر شده درباره مصرف قانونی و غیرقانونی به خوبی گویای این موضوع است که مصرف برق استخراج غیرقانونی 10برابر استخراج قانونی است.
علوی تأکید می‌کند استخراج رمزارزها یک کسب‌وکار نو و ترند است و دولت‌ها باید بسترسازی، ایجاد قوانین مناسب و نظارت درست بر این فعالیت را در دستور کار قرار دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید