
اختلاف در خطر 5G برای هواپیماها

مدیران خطوط هوایی و مسئولان صنعت هوانوردی هشدار میدهند، از زمانی که سرویس جدید بیسیم 5G در اوایل ژانویه راهاندازی شود، احتمالا شاهد تأخیر گسترده پروازها در کولاکهای برفی و همچنین دید کم خواهیم بود.
این مسئولان میگویند که سیگنالهای سرویس بیسیم جدید تهدیدی برای تداخل با تجهیزاتی است که ارتفاع هواپیماها و هلیکوپترها را میسنجند. این اتفاق میتواند فرود در دید کم، تأخیرهای گسترده، تغییر مسیر و لغو پروازها را به همراه داشته باشد. با این حال، متولیان صنعت بیسیم این نگرانیها را بیاساس میدانند.
صنعت هوانوردی میگوید که آزمایشها نشان میدهد 5G میتواند با ارتفاعسنجها تداخل داشته باشد و خطراتی را بهویژه هنگام فرود در هوای بد ایجاد کند. این در حالی است که ارائهدهندگان تلفن همراه با نتیجه این آزمایشها مخالف هستند و میگویند سیگنالهای 5G به اندازه کافی از فرکانسهای مورد استفاده ارتفاعسنجها فاصله دارند و در سطوح ایمن کار میکنند. خطوط هوایی آمریکا چند روز پیش اعلام کرد که سرویس 5G در بدترین حالت ممکن است 350هزار پرواز را طی یک سال مختل کند. اما ارائهدهندگان بیسیم که حداقل 81میلیارد دلار برای حق پخش امواج رادیویی مورد مناقشه هزینه کردهاند، این پیشبینی را رد میکنند. نیک لودلوم، معاون ارشد گروه تجاری CTIA، که شامل شرکتهای AT&T و Verizon است، میگوید: «هراسافکنی صنعت هوانوردی متکی بر اطلاعات کاملا بیاعتبار است و واقعیت را عمدا تحریف کرده است.»
لودلوم میگوید: «5G ایمن است و اکنون بدون ایجاد تداخل مضر در عملیات هوانوردی در نزدیک به 40کشور در حال اجراست. توجه کنید که هواپیماهای خطوط هوایی آمریکا هر روز در این کشورها فرود میآیند و از آنها تیکآف میکنند.»
در عوض، اداره هوانوردی فدرال(FAA) و گروههای مختلف صنعت هوانوردی میگویند که این کشورها انواع محافظتهای لازم را اعمال کردهاند یا فرکانسهای 5G مورد استفاده در آن کشورها، دورتر از فرکانسهای اختصاص داده شده به تجهیزات هواپیماها قرار دارد.
این در حالی است که کمیسیون فدرال ارتباطات(FCC) که استفاده از امواج رادیویی ارائهدهندگان تلفن همراه را تأیید کرده، گفته است که با رگولاتورهای هوانوردی برای حل این اختلاف همکاری میکند.