• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14870
+
-

والیبال ایران برای بقا چه می‌خواهد؟

لیگ ملت‌های والیبال یا ساخت نسل طلایی جدید

والیبال ایران برای بقا چه می‌خواهد؟

نیلوفر حامدی
لیگ جهانی والیبال امسال تنها نامش به لیگ ملت‌های والیبال تغییر نکرده، بلکه الگوی برگزاری مسابقات با تغییرات زیادش سبب شده تا این تورنمنت طولانی‌تر، فشرده‌تر و احتمالا هیجان‌انگیزتر از سال‌های گذشته شود. لیگ ملت‌های والیبال اگرچه بعد از المپیک، قهرمانی جهان و جام‌جهانی از نظر امتیازی رتبه چهارم را در بین تورنمنت‌های این رشته دارد اما به‌واسطه اهمیت زیاد بصری و همچنین نحوه متفاوت برگزاری مسابقات بعد از المپیک از نظر سرمایه‌گذاری رتبه دوم را داراست. شاید به‌همین دلیل هم باشد که بعد از حضور تیم‌ملی والیبال ایران در این رقابت‌ها، نگاه مردم ایران هم به والیبال عوض شد و این رشته در سبد علاقه‌مندی‌های ورزشی ایرانیان قرارگرفت. اما در این گزارش نگاهی به نخستین دوره از این رقابت‌ها با نام جدیدش خواهیم داشت. تورنمنتی که برای ایران را هم شکل دیگری دارد. چرا که والیبال ایران بعد از نخستین مدال جهانی‌اش باید حضور در میدان بزرگ‌تری را تجربه کند، آن‌هم در شرایطی که تیم‌ملی بستر استقبال از بازیکنان جوان‌تر را هم آماده کرده و حالا همه نگاه‌ها به والیبال جوان شده ایران است، با این پرسش بزرگ که آیا نسل طلایی والیبال ایران ادامه‌دار خواهد بود؟
    اوج فشردگی مسابقات در لیگ ملت‌های والیبال2018
مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های والیبال سال2018 در مدت 5هفته برگزار می‌شود، 12‌تیم اصلی حداقل یک هفته میزبانی در مرحله مقدماتی این رقابت‌ها دارند و ایران در هفته پنجم دور مقدماتی مردان میزبان است. از جمله تغییرات مهم این رقابت‌ها حضور تیم‌های اصلی است. به این معنی که تیم‌های فرانسه، ایران، ایتالیا، آرژانتین، چین، برزیل، روسیه، لهستان، صربستان، آمریکا، آلمان و ژاپن 12تیم اصلی و ثابت برای 7سال در گروه مردان لیگ ملت‌های والیبال هستند و تیم‌های استرالیا، کره جنوبی، کانادا و بلغارستان در سال2018 سهمیه به‌دست آوردند. مرحله مقدماتی این رقابت‌ها از چهارم خرداد شروع می‌شود و تا سوم تیر ادامه خواهد داشت و 5تیم برتر دور مقدماتی به مرحله نهایی لیگ ملت‌های والیبال صعود می‌کنند که به‌همراه تیم فرانسه 6تیم مرحله نهایی این رقابت‌ها خواهند بود. نکته مهم اینکه فشردگی بازی‌های باعث شده تا امسال هر تیم حداقل 15مسابقه در 5هفته داشته باشد. موضوعی که مربی‌ها را مجبور می‌کند تا گاهی به‌خاطر حفظ ستاره‌های اصلی تیم و گاهی هم به اجبار به‌خاطر مصدومیت برخی بازیکنان از چهره‌های متنوع‌تری نسبت به سایر تورنمنت‌ها استفاده کنند. این مساله به‌ویژه در تیم‌ملی والیبال ایران که امسال را سال جوان‌گرایی‌اش معرفی کرده قطعا بیشتر خواهد بود.
    والیبال ایران حضور نام‌های جدید
جواد کریمی، علی‌اصغر مجرد، امیرحسین توخته، مرتضی شریفی، صابر کاظمی، رحمان تقی‌زاده، پوریا یلی، محمدرضا حضرت‌پور، بهنام ابراهیمی و میثم صالحی 10بازیکنی هستند که تا همین سال گذشته در تیم‌های ملی رده‌های سنی جوانان و زیر 23سال بازی می‌کردند اما حالا در لیست منتخب ایگور کولاکوویچ سرمربی تیم‌ملی والیبال بزرگسالان قرار گرفته‌اند. این البته بخش اعظم ستاره‌های ملی‌پوش قدیمی‌تر مثل سعید معروف، محمد موسوی، فرهاد قائمی، مجتبی میرزاجانپور، امیر غفور و... در تیم حضور دارند و از سوی دیگر ستاره‌های جوان تیم‌ملی سابق مثل میلاد عبادی‌پور و محمد‌جواد معنوی‌نژاد هم حلقه اتصال بین این دو نسل محسوب می‌شوند. با این حساب ترکیب کولاکوویچ در حال حاضر ترکیبی از 3نسل متفاوت والیبال ایران است. نسل‌هایی که از ستاره‌های جدید و قدیمش برای کسب بهترین نتیجه باید تغذیه کند تا لیگ ملت‌های والیبال امسال با وجود تمام دشواری‌هایش به تورنمنتی با دست آوردهای مثبت برای والیبال ایران به اتمام برسد.
    مهم‌تر از لیگ ملت‌های والیبال هم هست؟
اما سوالی مطرح می‌شود که آیا دستاورد مثبت صرفا رفتن روی سکوست؟ به گفته بسیاری از کارشناسان والیبال با توجه به در پیش بودن مسابقات والیبال قهرمانی جهان در شهریور امسال و همچنین جام‌جهانی سال آینده و از همه مهم‌تر آغاز رقابت‌های انتخابی کسب سهمیه المپیک توکیو بیش از هر چیزی والیبال ایران این روزها به تقویت و ساختن بازیکنانش نیاز دارد. چراکه که مهم‌تر از مدال لیگ ملت‌های والیبال درخشش در قهرمانی جهان و از آن مهم تر کسب سهمیه المپیک است. بی‌شک این مهم به نتیجه نخواهد رسید مگر با از دست دادن برخی عناوین دیگر اما به شرطی که رهاورد مهم‌تری داشته باشد. این رهاورد مهم‌تر هم چیزی نیست جز ساخت ستاره‌هایی جدید برای آینده والیبال ایران از همین نام‌های جوان‌تر. نام‌هایی که برای آینده نشان دهد نسل طلایی والیبال ایران تمام شدنی نیست. 

این خبر را به اشتراک بگذارید