• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14869
+
-

کمربند سبز تهران باید به 50هزار هکتار برسد

نمایشگاه گل و گیاه تهران با حضور رئیس شورای شهر تهران افتتاح شد

نمایشگاه
کمربند سبز تهران باید به 50هزار هکتار برسد

عباس ثابتی راد|خبرنگار:

قرار بود تهران تا سال 1395صاحب 50هزار هکتار کمربند سبز شود؛ طرحی که هیأت وزیران در 1367به تصویب رساند. حالا محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران می‌گوید که «شهرداری از این برنامه عقب افتاده‌است و تهران نیازمند توسعه 10هزار هکتار دیگر کمربند سبز است.» روز گذشته شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه تهران آغاز به‌کار کرد؛ نمایشگاهی که طی 6روز آینده ادامه خواهد داشت و آنگونه که هاشمی گفته؛« پس از نمایشگاه کتاب و خودرو جزو پربیننده‌ترین نمایشگاه‌ها محسوب می‌شود.»

نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه روز گذشته با حضور مدیران شهری و سفرای کشورهای خارجی با حضور 200شرکت‌کننده داخلی و خارجی در بوستان گفتگو آغاز به‌کار کرد؛ نمایشگاهی که مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران سابقه آن‌را 27ساله می‌داند و از برگزاری 16نمایشگاه بین‌المللی و 8نمایشگاه فصلی طی سال‌های گذشته خبر می‌دهد.

محسن هاشمی در مراسم افتتاح شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه که با حضور چند تن از اعضای شورای شهر، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، مسئولان شهری و همچنین تعدادی از سفرا برگزار شد، گفت: براساس استانداردهای جهانی میزان سرانه فضای سبز 15مترمربع است که هم‌اکنون به مرز 16مترمربع رسیده است، اما براساس برنامه دوم توسعه میزان سرانه فضای سبز باید به 17مترمربع افزایش پیدا کند که امیدواریم با تلاش مستمر به این برنامه برسیم. وی با اشاره به‌وجود بیش از 2هزار و 300بوستان در تهران خاطرنشان کرد: هم‌اکنون وضعیت بوستان‌های پایتخت مطلوب است، اما در سطح شهر فضاهایی وجود دارد که شهرداری اقدام به کاشت درختان سوزنی در آنها می‌کند که بعدها دارای مشکل تملک می‌شود و باید تکلیف آنها مشخص شود.

وی با بیان اینکه در برخی بوستان‌های احداث شده ساختمان‌سازی‌ صورت گرفته است، اظهار کرد: در این‌باره باید معاونت شهرسازی ورود کند. هم‌اکنون نیز می‌توانم 4تا 5مورد از این موارد را که در حال تبدیل شدن به ساختمان هستند، نام ببرم. شهروندان به این موضوع اعتراض دارند اما به‌دلیل مسائل حقوقی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. بنابراین از حراست و بخش حقوقی شهرداری می‌خواهیم که این موضوع را پیگیری کنند.



رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به‌وجود 40هزار هکتار فضای سبز در اطراف تهران اظهار کرد: 90درصد از این فضا را درختان سوزنی برگ تشکیل می‌دهند، البته برنامه‌ریزی این بود که به سمت کاشت درختان پهن برگ برویم.

هاشمی تصریح کرد: طبق سیاست‌هایی که در شورای شهر دنبال می‌کنیم، باید فضای سبز تهران از کاشت درختان سوزنی برگ به سمت کاشت درختان پهن برگ تغییر کند. وی با تأکید بر اینکه جنگل کاری‌های اطراف تهران باید به 50هزار هکتار برسد که 10هزار هکتار از این میزان عقب هستیم، گفت: متأسفانه احداث فضای سبز در ارتفاعات شمال تهران به کندی پیش می‌رود که باید در این مورد هم برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در کشور 10هزار شرکت در حوزه گل و گیاه فعالیت دارند، تأکید کرد: این نمایشگاه که پس از نمایشگاه کتاب و خودرو جزو پربیننده‌ترین نمایشگاه‌ها محسوب می‌شود، باید در فضای بزرگ‌تری برگزار شود؛ چراکه تعداد شرکت‌های متقاضی برای شرکت در این نمایشگاه بسیار زیاد است و برخی از آنها به‌دلیل محدودیت مکان، امکان حضور ندارند.

هاشمی با اشاره به اینکه نمایشگاه‌های گل و گیاه در تهران قابلیت برگزاری در محلات را نیز دارند، عنوان کرد: فعالیت در حوزه محیط‌زیست شهری تنها با اقدامات شهرداری امکان‌پذیر نیست و اگر مشارکت مردم با جدیت دنبال نشود، اقدامات انجام‌شده تأثیر مثبتی نخواهد داشت. بنابراین باید بتوانیم در بعد آموزش مردم را وارد میدان کنیم. وی در پایان گفت: برگزاری نمایشگاه گل و گیاه کار مهم و ارزشمندی است که توسط شهرداری تهران دنبال می‌شود. شورای شهر نیز آمادگی حمایت از برگزاری نمایشگاه گل و گیاه را دارد. علی‌محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران نیز گفت: برخی از کشورهای همسایه سالانه 2میلیارد دلار صادرات گل و گیاه دارند. این درحالی است که ما با وجود تنوع گیاهی کشور به‌دلیل ضعف در حوزه حمل‌ونقل تنها 70میلیون دلار صادرات گل‌و‌گیاه داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید