• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 29 آذر 1400
کد مطلب : 148596
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qx3v2
+
-

نحوه برخورد با گونه مرموز اومیکرون

تحقیقات برای شناسایی گونه اومیکرون ویروس کرونا، همچنان تازه و نوپا هستند. اما به‌گفته متخصصان آنچه کاملا مشخص است، سرعت وحشتناک انتقال آن است که می‌تواند مراکز بهداشتی را به‌راحتی به زانو درآورد.
به گزارش نیویورک‌تایمز، تولیو دی الیویرا، مدیر مرکز تحقیقات و نوآوری آفریقای جنوبی می‌گوید: این گونه ما را شگفت‌زده کرد چرا که در مسیر تکامل خود یک قدم بزرگ داشت و جهش‌های آن بیش از آن چیزی بود که انتظارش را داشتیم. بسیاری از دانشمندان گمان می‌کردند که این گونه از بدن میزبانی مبتلا به سرکوب سیستم ایمنی یا کسی که ویروس HIV درمان‌نشده داشته است بیرون آمده باشد. به جای پاک شدن در عرض چند روز، این ویروس ممکن است ماه‌ها در بدن آن فرد مانده باشد و این گذشت زمان منجر به قابلیت فرار از آنتی‌بادی شده باشد.
دکتر آشیش جا، رئیس دانشگاه براون می‌گوید که اومیکرون یک نگرانی واقعی ایجاد کرده است اما احتمال آنکه واکسن‌ها را کاملا بی‌اثر کند، بسیار کم است.

دولت‌ها چطور باید برای مقابله با اومیکرون آماده شوند؟
همانطور که الکساندرا فلان، استاد سیاست بهداشت جهانی در دانشگاه جورج تاون می‌گوید، همه‌گیری کووید-19، متخصصان را مجبور کرد تا شک و تردیدهایشان نسبت به بسته شدن مرزها و محدودیت سفر را به‌عنوان یک اقدام مؤثر بهداشت عمومی دوباره بررسی کنند. اما ایجاد شرایط آسان‌تر برای انجام تست‌های تشخیصی، بازگرداندن مجدد محدودیت‌ها و توصیه به رعایت بیشتر شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای جلوگیری از انتشار و همچنین ردیابی بیماران مبتلا به‌گونه اومیکرون می‌تواند از مؤثرترین راه‌ها برای مقابله با شیوع بیشتر باشد.
از سوی دیگر، بهترین کار در شرایط فعلی تزریق دوز سوم و تقویت‌کننده واکسن است. متخصصان می‌گویند اگر گونه‌ای مانند اومیکرون داشته باشیم که در سطح خاصی از آنتی‌بادی خنثی نمی‌شود، بهترین کار این است که سطح کلی آنتی‌بادی را افزایش دهیم، زیرا گاهی اوقات افزایش مقدار آنتی‌بادی می‌تواند کمبود تطابق را جبران کند و این با تزریق دوز سوم واکسن امکان‌پذیر است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید