• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 27 آذر 1400
کد مطلب : 148444
+
-

حمایت ۵هزار میلیارد تومانی از توسعه حمل‌ونقل عمومی‌تهران

دیدگاه
حمایت ۵هزار میلیارد تومانی از توسعه حمل‌ونقل عمومی‌تهران

سیدجعفر تشکری‌هاشمی- رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر

۲۶آذر روز ملی حمل‌ونقل، از روزهای به یاد ماندنی تاریخ کشور ماست. در سال۱۳۶۲ و درحالی‌که بیش از ۱۰۰کشتی حامل کالاهای اساسی در بنادر کشور متوقف بودند و احتمال حمله هوایی رژیم بعث عراق به آنها نگرانی‌های جدی ایجاد کرده بود، امام‌خمینی(ره) در پیام تاریخی خود از رانندگان خودروهای باری خواستند تا به بنادر مراجعه و کالاهای اساسی را به شهرها و به‌دست مردم برسانند. هزاران راننده با لبیک به فرمان رهبر خود راهی بنادر جنوبی کشور شدند و توانستند تاریخ‌ساز شوند.
٢٦آذر روز قدردانی از خدمات ارزشمند رانندگان، یادآور اخلاص، توانمندی فعالان عرصه حمل‌ونقل و فرصتی مناسب برای بازنگری نیازها و مشکلات این بخش است، ضمن گرامیداشت ایثار و ازخودگذشتگی رانندگان فداکار کشورمان، از خدمات تلاشگران عرصه حمل‌ونقل به‌خصوص راهبران و سایر دست‌اندرکاران بخش حمل ونقل ریلی در شبکه متروی تهران، تاکسیرانان و اتوبوسرانان پایتخت قدردانی می‌کنم و باید متذکر شوم که شبکه حمل‌ونقل کشور اعم از بار و مسافر، روزهای خوبی را تجربه نمی‌کند، کمبود و فرسودگی ناوگان به‌خصوص در بخش مسافری نه‌تنها رانندگان این بخش را با مشکلات جدی مواجه کرده بلکه شهروندان نیز با کمبودها و کاستی‌های فراوانی مواجه هستند. به‌عنوان مثال دولت از سال۱۳۸۹ تاکنون از تحویل اتوبوس‌هایی که تا پیش از آن با تخفیف 82.5درصدی تحویل شهرداری تهران می‌داد امتناع کرد و همین امر باعث شده تا امروز ناوگان اتوبوسرانی تهران فقیرانه‌ترین دوران دهه‌های اخیر را تجربه کند. افزایش تقریبا ۴۰برابری قیمت اتوبوس طی 2 دهه اخیر، محدودیت‌های ناشی از کاهش درآمدهای دولت و شهرداری و تأثیر تحریم‌ها در واردات و تولید، از دلایل عمده این حادثه بوده. وضع مترو به‌عنوان سامانه پاک و انبوه‌بر هم بهتر از اتوبوسرانی نیست. دولتی که با شعار تدبیر و امید ۸سال وعده داد، حتی یک دستگاه واگن به متروی تهران اضافه نکرد و حتی به‌دلیل عدم‌تامین قطعات یدکی، ناوگان موجود هم در معرض آسیب جدی قرار گرفته است. اگر حدود ۱۲۰۰واگن و ۱۱۵۰اتوبوس دوکابین در دوره دکتر قالیباف خریداری نشده بود! معلوم نبود امروز مردم چگونه سفرهای خود را انجام می‌دادند. آلودگی هوا که بدتر از کرونا به جان مردم این کلانشهر افتاده است محصول بی‌توجهی دولت‌هایی است که از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را جدی نگرفتند. تا مادامی که موتورسیکلت‌های کاربراتوری و خودروهای فرسوده از رده خارج نشوند و حمل‌ونقل عمومی به میزان کافی در اختیار مردم قرار نگیرد و سوخت مورد استفاده در صنایع و خودروها استانداردهای لازم را نداشته باشد، در به روی همین پاشنه خواهد چرخید.
بنده و همکارانم در شورای اسلامی دوره ششم، تمام توان خود را برای غلبه بر این مشکل به کار خواهیم بست. به‌عنوان نخستین گام مصوبه الزام شهرداری تهران به بازسازی ۶۰۰دستگاه اتوبوس، ۶۷دستگاه واگن و خرید ۲۰۰دستگاه اتوبوس برای مدت باقیمانده تا پایان سال را تکلیف کردیم و در گام دوم با اختصاص ۵۰۰۰میلیارد تومان برای خرید واگن، اتوبوس و قطعات یدکی و پیگیری پرداخت وجه پیش مربوط به خرید ۶۳۰دستگاه واگن عزم جدی این شورا را برای تحقق خواسته‌های بحق مردم فراهم آورده‌ایم. امید است با تحقق خواسته‌های بحق رانندگان زحمتکش شهرها و جاده‌‌ها، حمل‌ونقل کشور روزهای خوبی را تجربه کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید