• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 27 آذر 1400
کد مطلب : 148385
+
-

مرواربافی

صنایع‌ دستی
مرواربافی

«مروار» یک نوع چوب ترکه‌ای است که در ملایر کاشته و تولید می‌شود؛ البته تهیه آن در مناطق دیگر نیز امکان‌پذیر است اما نه باکیفیت ملایر و در واقع بهترین نوع مروار کشور در ملایر کشت می‌شود.
مرواربافان پس از تهیه ترکه آن را انبار و به‌تدریج پس از گرفتن زوائد آن، ترکه‌ها را از طول به 3یا4قسمت تقسیم می‌کنند و در پاتیل‌های مخصوصی با آب می‌جوشانند و لایه رویی آن را می‌گیرند و پس از خشک شدن برای بافتن از آنها استفاده می‌کنند.
مروار دارای ویژگی‌های خاص خود و رنگ آن زرد است و وقتی با روغن جلا می‌خورد، به رنگ طلایی درمی‌آید. پس از بافتن مروار باید آن را حدود ۴۸ساعت در معرض آفتاب گذاشت تا رنگ آن روشن‌تر شود. سبد گرد کوچک و بزرگ، سبد بیضی کوچک و بزرگ، سبد قایقی کوچک و بزرگ، کاسه در اندازه‌های مختلف، سبد کشکولی، سبد جای میوه، سبد پنجره‌ای، ساک پیک‌نیک، سبد دوطبقه، سبد سه‌طبقه، جای لباس، جای بچه، جای روزنامه، انواع لوستر، انواع شکلات‌خوری، جای سوزن و نخ، جای تخم‌مرغی، میز و صندلی و مبل و محصولات متنوع دیگر در این رشته هنری تولید و به بازار عرضه می‌شود. هنر مرواربافی روستای داویجان شهرستان ملایر در استان همدان، چند روز پیش به ثبت ملی رسید و طبق اعلام میراث فرهنگی این شهرستان، حدود ۱۰۰کارگاه بزرگ و ۵۰۰کارگاه خانگی مرواربافی در شهرستان ملایر وجود دارد که بیش از هزار نفر در این کارگاه‌ها مشغول فعالیت هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :