• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 27 آذر 1400
کد مطلب : 148377
+
-

مرام و معرفت شهید احمد کریمی

مستند «آخر رفاقت» به روایت سازنده‌اش

مسابقه شهید آوینی
مرام و معرفت شهید احمد کریمی

داوود جلیلی- مستند‌ساز

تعدادی از افراد در جنگ بودند که باتوجه به ویژگی‌های فردی‌شان از جمله مرام و رفاقت، توانایی بالایی در جذب نیروهای مردمی داشتند که کمک بزرگی به جنگ می‌شد. شهید حاج احمد کریمی نیز ازجمله این افراد بود که خیلی از دوستانش به‌دلیل او جذب جبهه جنگ شدند.
   به‌نظر من سینمای مستند نیازمند ساخت فیلم‌هایی متفاوت از مستندهای پرتره است. باید اتفاقی در روایت و انتخاب سوژه رخ دهد تا شاهد فیلم‌های متفاوتی باشیم، اگر بدروایتی‌هایی در حوزه دفاع‌مقدس رخ داده به‌دلیل 2مورد گفته شده است. تنها راه درخشش مستندهای بخش شهید آوینی، کار کردن در مسیر سوژه و روایت خواهد بود.
  اگر شهید آوینی را از جنگ ایران حذف کنیم چیزی از آرشیو و تصاویر آن باقی نمی‌ماند. روایت، نوع فیلمبرداری و مفاهیمی که این فیلمساز به آنها پرداخت بهترین و ارزشمندترین گنجینه جنگ است. در دورانی که خیلی از ما هنرمندان ادعا می‌کردیم، به داد جنگ نرسیدیم و تنها در گوشه‌ای مانده بودیم اما شهید آوینی رفت و حاصل این رفتن، نگاه و تربیت نسلی از فیلمسازان بود. به‌نظر من این فیلمساز بهترین منبع برای ماست.
  به این جشنواره آمده‌ایم تا چراغی را روشن کنیم و هدف‌مان جایزه گرفتن نیست. حاج احمد کریمی، شهیدی شهرستانی و فرمانده گردانی ساده است اما بعد از پرداختن به این مستند متوجه شدیم که همه‌کاره جنگ و از فرماندهان برجسته دفاع مقدس بوده است، حال به‌دنبال بستری برای معرفی هستیم و برای این کار چه جایی بهتر از جشنواره سینماحقیقت؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید