• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 23 آذر 1400
کد مطلب : 148073
+
-

بحران تولید گجت‌ها در آستانه سال نو میلادی

بحران کمبود جهانی تراشه، کریسمس امسال را به‌شدت تحت‌الشعاع خود قرار داده و بسیاری از گجت‌ها ازجمله گوشی‌های هوشمند و کنسول‌های بازی را در بازار کمیاب و نایاب کرده است

ساسان شادمان منفرد- خبر‌نگار

کمبود تراشه در جهان در تمام سال‌جاری میلادی وجود داشته و هنوز از بین نرفته است. شاید با خواندن این مطلب احساس کنید که موضوع‌های مطرح شده ارتباطی با ایران نمی‌توانند داشته باشند، اما این موضوع، یک مسئله جهانی بوده و طبیعتا کشور ما نیز با آن درگیر شده است. به گزارش وب‌سایت سی‌ان‌بی‌سی، در بسیاری از کشورهای جهان که اکنون در انتظار فرارسیدن ایام کریسمس هستند این موضوع جدی‌تر شده که آیا خرید برخی هدایا سخت‌تر یا گران‌تر خواهد شد؟ پاسخ به این پرسش بستگی به این دارد که دنبال چه چیزی هستید و قصد دارید چقدر در این بازار خرج کنید. نیمه‌هادی‌ها زیر پوست تعداد فزاینده‌ای از محصولات قرار دارند؛ از خودروها و دوچرخه‌های الکتریکی گرفته تا ماشین‌های لباسشویی و مسواک برقی. بسیاری از این تراشه‌ها با کمبود مواجه هستند، زیرا همه‌گیری کووید-19 منجر به ایجاد گلوگاه‌های زنجیره تامین و افزایش تقاضا شده است.

تأثیر بر تعطیلات سال نو میلادی
آلن پریستلی، تحلیلگر نیمه‌هادی در شرکت تحقیقاتی گارتنر می‌گوید، کمبود تراشه مطمئناً بر کریسمس تأثیر خواهد داشت. او در این خصوص گفت: «ممکن است متوجه شویم که برخی از چیزهایی که در گذشته به راحتی در دسترس بوده‌اند، اکنون به‌راحتی سابق در دسترس نباشند. همه ما به آمازون پرایم عادت داریم: دکمه را فشار دهید، ۲۴ساعت دیگر آماده می‌شود. شاید این روزها باید دو یا سه هفته صبر کنید.»
بسیاری از محصولات الکترونیکی امروزی حاوی تعداد زیادی تراشه هستند. پریستلی گفت: «مسئله‌ای که ما با آن روبه‌رو هستیم این است که چیزهایی که با تراشه ساخته می‌شوند فقط از یک تراشه استفاده نمی‌کنند. گوشی‌های هوشمند جدید دارای تراشه‌های کنترل قدرت بسیار زیادی هستند و این تراشه‌ها هستند که کمبود دارند.»  TSMC، سامسونگ و اینتل، بزرگ‌های صنعت نیمه‌رسانا، روی ساخت این تراشه‌های مدیریت انرژی قدیمی‌تر و کمتر پیشرفته‌تر تمرکز نکرده‌اند، زیرا می‌توانند با فروش نسخه‌های نوآورانه‌تر، سود بیشتری کسب کنند. به‌گفته «گلن او دانل»، معاون و مدیر تحقیقات شرکت تحلیلی فارستر، محصولات غنی از نیمه‌هادی مانند رایانه‌ها، تلفن‌های هوشمند و کنسول‌های بازی احتمالاً هدایای محبوب کریسمس هستند، اما مشکلاتی در دسترس بودن آنها برای همه وجود دارد. به‌عنوان مثال، PS5 سونی و ایکس‌باکس سری ایکس مایکروسافت به‌طور گسترده‌ای در دسترس نیستند؛ درست مانند گوشی هوشمند پیکسل 6پرو گوگل. اودانل در این خصوص گفت: «اگر بتوانید آنها را دریافت کنید، باید هزینه بیشتری ‌پرداخت کنید. من معتقدم مشکلات تامین این نوع کالاها محدود به نیمه‌هادی‌ها نیست و معضلات فراوانی را در این فصل ایجاد خواهد کرد. اگرهنوز نتوانسته‌اید هدایای مورد نظرتان را بخرید، ممکن است شانسی نداشته باشید. حتی خود بابانوئل هم نمی‌تواند هدایای خود راتحویل دهد.»

به‌کارگیری روبات‌ها برای سودجویی
در این میان، برخی از افراد از روبات‌های خودکار استفاده می‌کنند تا آیتم‌های محبوب را به محض اینکه به‌صورت آنلاین در دسترس قرار گیرند، جمع‌آوری کنند. اودانل در این خصوص گفت: «روبات‌ها محصولات پرتقاضا را خریداری می‌کنند تا بازار را ببندند. آنگاه افراد می‌توانند آنها را با قیمت‌های بالاتر بفروشند.» نمونه‌های بی‌شماری از کنسول‌های PS5 و ایکس‌باکس سری ایکس وجود دارد که در پلتفرم‌های گوناگون خرید و فروش به میزان قابل‌توجهی بیشتر از قیمت خرده‌فروشی قیمت خورده‌اند. پریستلی هشدار داد که خریداران باید خرید لوازم الکترونیکی مورد نظر را که در انبار بوده و زودتر در دسترس هستند، درنظر بگیرند. او گفت: «اگر کالایی هست، خرید کنید. مسئله این است که خطوط عرضه گسترش یافته است. از آنجایی که کالاهایی که هم‌اکنون عرضه و مصرف می‌شوند، جایگزینی آنها زمان بیشتری می‌برد.» مصرف‌کنندگانی که می‌توانند در خریدهای خاص انعطاف‌پذیر باشند هم ممکن است شانس بیشتری داشته باشند. برای مثال رایانه‌های شخصی دارای پیکربندی‌های مختلف هستند و واحد پردازش مرکزی (CPU) اغلب قابل تغییر است. پریستلی می‌گوید: «ممکن است پیکربندی مورد نظر شما در دسترس نباشد، اما پیکربندی متفاوتی در دسترس قرار دارد. حتما جایگزین‌ها را درنظر بگیرید.»

این خبر را به اشتراک بگذارید