• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 آذر 1400
کد مطلب : 148064
+
-

مجوز برای دسترسی به جعبه سیاه غول‌های فناوری

در طرح جدیدی که سناتورهای آمریکایی تدوین کرده‌اند پژوهشگران واجد شرایط می‌توانند آسیب‌های پلتفرم‌ها را بررسی کنند

مجوز برای دسترسی به جعبه سیاه غول‌های فناوری

گروهی از سناتورهای آمریکایی متشکل از 2حزب جمهوریخواه و دمکرات این کشور طرح جدیدی را تهیه کرده‌اند که شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی را ملزم می‌کند تا داده‌های پلتفرم‌ها را با پژوهشگران مستقل به اشتراک بگذارند.
این طرح از سوی سناتورهای دمکرات کریس کونز، امی کلوبوچار و همچنین راب پورتمن جمهوریخواه تهیه شده است. این قانون که «قانون پاسخگویی و شفافیت پلتفرم» (PATA) نامیده می‌شود، مقررات جدیدی را وضع می‌کند که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در مورد به اشتراک گذاشتن داده‌ها با «پژوهشگران واجد شرایط» موظف می‌شوند. طبق تعریف، منظور از«پژوهشگران واجد شرایط» پژوهشگران دانشگاهی هستند که پروژه‌هایی را که توسط بنیاد ملی علوم (NSF) تأیید شده‌اند، دنبال می‌کنند.
طبق شرایط این طرح، پلتفرم‌ها موظفند پس از تأیید تحقیقات توسط NSF، از درخواست‌هایی که برای دریافت داده‌ها ارائه می‌شود پیروی کنند. عدم‌ارائه داده‌ها برای یک پروژه واجد شرایط، منجر به از دست دادن مصونیت‌های ارائه شده به وسیله ماده 230«قانون رعایت اخلاق ارتباطات»(CDA) می‌شود.
لورا ادلسون، از دانشکده مهندسی دانشگاه نیویورک تاندون و پژوهشگر ارشد پروژه امنیت سایبری دمکراسی دانشگاه نیویورک، در ای‌میلی به سایت ورج گفته است: «قانون PATA یک پیشنهاد شفافیت واقعاً جامع است. درصورت تصویب این قانون، مسیر واقعی برای پژوهشگران به‌منظور درک بهتر آسیب‌های فضای آنلاین و آغاز ارائه راه‌حل برای آنها هموار می‌شود.» در اوایل سال‌جاری، ادلسون و سایر پژوهشگران پروژه رصد تبلیغات NYU پس از ادعای فیسبوک مبنی بر اینکه پژوهش‌های آنها شرایط و قوانین این سرویس را نقض کرده است، از دسترسی به فیسبوک محروم شدند.

 پشت‌پرده‌های شبکه‌های اجتماعی
لایحه PATA آخرین مورد از یک ردیف طولانی از قوانین پیشنهادی است که هدف آن بررسی جعبه سیاه الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی است. قانون شفافیت حباب فیلتر(Filter Bubble Transparency Act) در سال2019 در توزیع محتوای الگوریتمی تغییراتی ایجاد کرد و به کاربران اجازه داد از فید اخبار و شخصی‌سازی جست‌وجو انصراف دهند.
در سال2020 یک طرح دوحزبی دیگر به نام قانون پاسخگویی پلتفرم و شفافیت مصرف‌کننده (PACT) هم اصلاحاتی را در ماده 230به‌عنوان ابزاری برای پاسخگویی بیشتر پلتفرم‌ها به‌منظور تصمیم‌گیری درباره تعدیل محتوا پیشنهاد کرد.
 درحالی‌که هیچ‌یک از این لایحه‌ها تصویب نشد، آخرین لایحه در لحظه‌ای ارائه می‌شود که شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی به‌طور کلی و فیسبوک به‌طور خاص، پس از شهادت فرانسیس هاوگن(افشاگر و مدیرمحصول سابق فیسبوک) تحت‌نظارت فزاینده‌ای قرار گرفتند.
درحالی‌که اسناد فاش شده توسط هاوگن جزئیات گسترده‌ای را در مورد عملکرد داخلی این شرکت فاش می‌کند، بخشی از آسیب‌رسان‌ترین موارد، مربوط به تحقیقاتی بود که نشان می‌داد محصولات فیسبوک می‌تواند برای کودکان و نوجوانان مضر باشد.
هاوگن در مقابل مجلس سنا حاضر شد و درباره تأثیر فیسبوک بر جامعه افشاگری کرد و گفت سرویس‌های این شرکت عامل تفرقه هستند و باعث تضعیف دمکراسی می‌شوند. در این جلسه چندین بار فیسبوک با شرکت‌های تولیدکننده دخانیات مقایسه شد و هاوگن از اعتیاد کودکان به پلتفرم‌های این کمپانی سخن گفت.
چندی پیش هم، آدام موسری، رئیس اینستاگرام در مقابل یک کمیته فرعی بازرگانی سنا حاضر شد تا به سؤالاتی درباره مضر بودن این اپلیکیشن اشتراک‌گذاری عکس برای سلامت روان کاربران جوان پاسخ دهد. در آن جلسه، سناتورهای هر دو حزب، ناراحتی عمیق خود را از انفعال این اپلیکیشن در قبال مسائل امنیتی اینستاگرام و شرکت مادر آن یعنی «متا» ابراز کردند. سناتور ریچارد بلومنتال طی گزارشی که در مؤسسه رسانه‌ای NPR منتشر شد، به موسری گفت که برخی از شرکت‌های بزرگ فناوری گفته‌اند «به ما اعتماد کن». «به‌نظر می‌رسد این همان چیزی است که اینستاگرام می‌گوید اما فرایند خودنظارتی به اعتماد بستگی دارد و اکنون این اعتماد از بین رفته است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید