• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 22 آذر 1400
کد مطلب : 148039
+
-

5هزارو38میلیارد تومان برای فرهنگ

نگاهی به مهم‌ترین سرفصل‌های لایحه بودجه فرهنگی سال1401

5هزارو38میلیارد تومان برای فرهنگ

ده روز پیش در محافل فرهنگی عنوان ‌شد که دستگاه‌های فرهنگی و مراکز هنری 85درصد بودجه امسال را برای سال آینده پیشنهاد دهند؛ موضوعی که برای مدیران فرهنگی چالش‌برانگیز شد و اینکه با توجه به تورم و افزایش هزینه تولید در هنر، ارشاد قرار است برای بودجه چه برنامه‌ای داشته باشد؟
حالا لایحه بودجه سال۱۴۰۱ با سقف کلی ۳۶۳۱هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شده که نسبت به سال‌جاری حدود ۷۵۰هزار میلیارد تومان افزایش دارد. در این میان بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سال۱۴۰۱ درحالی بیش از 5‌هزارو۳۸میلیارد تومان برآورد شده که از ردیف‌های تفکیک‌شده‌ دستگاه‌های زیرمجموعه این وزارتخانه در لایحه بودجه خبری نیست.


دو درصد برای فعالیت‌های فرهنگی در حوره فرهنگ و هنر هم افزایش بودجه وجود دارد، اما برخلاف چند سال قبل، فعلا جزئیاتی از بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر نشده است. نکته قابل توجه لایحه بودجه۱۴۰۱ این است که دستگاه‌های اجرایی مجاز هستند تا 2درصد از بودجه هزینه‌ای خود را برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و گردشگری اختصاص دهند. همچنین تأکید شده که آیین‌نامه اجرایی این بند توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسد.


336 میلیارد برای سینمای ملی برای فصل فرهنگ و هنر اشاره شده که عملکرد سال۱۳۹۹، هزار و ۵۷۷میلیارد تومان بوده که در سال۱۴۰۰، بیش از 2هزارو۸۴۵میلیارد تومان مصوب شده بود و حالا برای سال۱۴۰۱، بالغ بر 3هزارو۷۰۵میلیارد تومان برآورد شده است.
در جدول خلاصه بودجه دستگاه‌های اصلی برای حمایت از امور رفاهی و اجتماعی نویسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران (صندوق هنر) 327میلیاردو600میلیون تومان درنظر گرفته شده است. برای حمایت و گسترش سینمای ملی هم 336میلیاردو908میلیون تومان برآورد شده است. همچنین برای حمایت از توسعه هنر 237میلیارد تومان برآورد شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید