• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 22 آذر 1400
کد مطلب : 147973
+
-

اولین تور ۶ نفره لبه فضا

در یکی از پروازهای فضایی تجاری شرکت بلو اوریجین، برای نخستین‌بار ۶ مسافر در یک تور مشترک توانستند 10دقیقه حضور در جاذبه صفر را تجربه کنند

اولین تور ۶ نفره لبه فضا

زهرا خلجی- خبر‌نگار

شرکت گردشگری فضایی بلو اوریجین با مالکیت جف بزوس، گام دیگری در گردشگری فضایی برداشت و برای نخستین‌بار 6مسافر را همزمان به تور لبه فضا فرستاد. در این پرواز تاریخی، از بلندقد‌ترین فردی که وارد فضا شده تا نخستین پدر و پسر و بزرگ‌ترین دختر یک فضانورد آمریکایی حضور داشتند. مسافران این پرواز توانستند به‌طور مختصر جاذبه صفر را در پرواز زیرمداری تجربه کنند. این نخستین‌باری بود که بلو اوریجین همه 6صندلی موشک New Shepard را پر می‌کرد تا سومین پرتاب خود را در سال‌2021 انجام دهد. این شرکت قصد دارد مارکت گردشگری فضایی را رونق بیشتری ببخشد.
به گزارش اسپیس، این 6مسافر فضانورد با موشک New Shepard متعلق به شرکت بلو اوریجین به فضا پرتاب شدند. مشهورترین خدمه این پرواز، مایکل استراهان، ستاره سابق فوتبال آمریکایی و مجری برنامه تلویزیونی محبوب صبح به خیر آمریکا و لورا شپارد چرچلی، بزرگ‌ترین دختر الن شپارد - اولین فضانورد آمریکایی که به فضا پرتاب شد- بودند. نام موشک زیرمداری که این مسافران با آن فضا را تجربه کردند، در واقع از نام الن شپارد گرفته شده است.
استراهان پس از بازگشت به زمین و ملاقات با بنیانگذار بلواوریجین، جف بزوس، گفت: تجربه بی‌نظیری بود، من دلم می‌خواهد دوباره به فضا بازگردم. او همچنین پس از این پرواز در حساب توییتری خود نوشت: رسیدن به زمین حالا معنی دیگری دارد. این یک اتفاق سوررئال و باورنکردنی بود. سخت است که آن را توصیف کنم. چیزی بهتر از آن نمی‌‌توانست باشد.

به یاد پدر
لورا شپارد 74ساله، یکی از 6نفری بود که این سفر را با فضاپیمای تجاری شرکت فضایی بلو اوریجین جف بزوس تجربه کرد. پدر شپارد چرچلی، که در سال‌1998 فوت کرده است، نخستین فرد آمریکایی بود که با پرواز مرکوری در‌ ماه مه 1961 فلوریدا را به مقصد فضا ترک کرد. لورا شپارد گفت: من در طول سفر تا بازگشت به زمین مدام به پدرم فکر می‌کردم و احساس می‌کردم که دارم پا جای قدم‌های او می‌گذارم. در زمان حیاتش هرگز نتوانستم خیلی از کارهای لذت‌بخش را با او انجام دهم چرا‌که مدام در حال کار بود و فرصتی برای بازی با من نداشت. لورا در این پرواز تاریخی قطعه کوچکی از کپسول پدرش را به همراه یادگاری‌هایی از آخرین سفرش به سطح‌ماه همراه با آپولو 14در سال‌1971 با خود همراه برده بود تا تجربه فضایی‌اش لذت‌بخش‌تر شود.
لان بس و کمرون نیز نخستین پدر و پسری بودند که با یکدیگر به فضا پرتاب شدند.

   10دقیقه در فضا
این پرتاب که به‌دلیل وزش شدید باد 2روز با تأخیر انجام شد، سرانجام از تاسیسات راه‌اندازی شرکت نزدیک به منطقه شهر ون‌هورن در تگزاس، به هوا پرتاب شد. موشک شپارد همان مسیری را که موشک‌های قبلی پرتاب شده توسط بلو اوریجین رفته بودند، در پیش گرفت‌ و سپس در بیابان‌های تگزاس، جایی که توریست‌ها توانستند با جف بزوس ملاقات و گفت‌وگو کنند، فرود آمد. این پرواز کمی بیش از 10دقیقه طول کشید و به ارتفاع 100کیلومتری رسید و 5دقیقه کوتاه‌تر از پرواز اولیه آلن شپرد بود.
این نوزدهمین پرواز موفقیت‌آمیز موشک New Shepard از سال‌2015، ششمین پرواز در یک سال و سومین پرتاب به همراه مسافران بود.
گردشگری فضایی یکی از آخرین رویدادهای فضایی است که سرمایه‌دارانی مانند جف بزوس و ایلان ماسک با هدف تبدیل آن به یک رویداد گردشگری لوکس در پی عادی‌سازی‌ آن هستند. اما این کار مخالفانی هم دارد. ‌ماه گذشته پرنس ویلیام از فعالیت شرکت‌های گردشگری فضایی مانند بلو اوریجین انتقاد کرد و هشدار داد که فعالیت‌های آنها در نهایت منجر به افزایش تنش آب و هوایی در میان نسل‌های جوان‌تر می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید