• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 20 آذر 1400
کد مطلب : 147810
+
-

جزئیات پادرمیانی علی دایی برای بخشش زنی بعد از 16سال

چند روز پس از انتشار خبر «نجات یک نفر از پای چوبه دار توسط علی دایی» جزئیات تازه‌ای از این ماجرا منتشر شد که نشان می‌دهد اسطوره فوتبال کشورمان که در این بخشش نقش مؤثری داشته راضی به رسانه‌ای‌شدن این خبر نبوده است.
به گزارش همشهری، رسیدگی به این پرونده از مرداد‌ماه سال‌84، همزمان با کشف جسد مرد جوانی در خانه‌اش در استان البرز آغاز شد. این مرد بر اثر اصابت گلوله به سینه‌اش به قتل رسیده بود. کارآگاهان جنایی همزمان به بررسی آخرین تماس‌‌های تلفنی مقتول پرداختند تا اینکه سرانجام پی بردند زن و شوهری جوان در پشت پرده این قتل هستند. به این ترتیب آنها بازداشت شدند و تحت بازجویی قرار گرفتند.
تحقیقات از این زوج نشان می‌داد که آنها از مردان پولدار سرقت می‌کردند و این‌بار هم قصد داشتند از مقتول باج‌خواهی کنند که او را به قتل رساندند. زن جوان در تحقیقات به مأموران گفت: شوهرم من را مجبور می‌کرد که بر سر راه مردان پولدار قرار بگیرم و خودش در ادامه سر می‌رسید و با تهدید به آبروریزی از آنها باج‌گیری می‌کرد. این بار اما مرد جوان با شوهرم درگیر شد و من هم 2مرتبه تیراندازی کردم که یکی از گلوله‌ها به مرد جوان برخورد کرد و باعث مرگش شد.
در این شرایط بود که پرونده اتهامی زن و شوهر جوان با صدور کیفرخواست و به‌ترتیب به اتهام مباشرت و معاونت در قتل عمدی به دادگاه کیفری یک استان البرز فرستاده شد. در جلسه محاکمه در شرایطی که اولیای دم مقتول خواستار قصاص قاتل شده بودند، زن جوان در دفاع از خودش گفت: من مجبور به این کار شدم و از کاری که انجام دادم، پشیمانم و از اولیای دم می‌خواهم که من را ببخشند. با وجود ندامت این زن اما اولیای دم برای مجازات وی و شوهرش پافشاری کردند و به این ترتیب قضات دادگاه زن جوان را به اتهام قتل عمدی و دست‌داشتن در سرقت مسلحانه به قصاص و تحمل حبس و شوهرش را به اتهام معاونت در قتل عمدی و سرقت به تحمل 15سال حبس محکوم کردند. هرچند این رأی مدتی بعد در دیوان‌عالی کشور تأیید شد اما اجرای آن برای مدتی متوقف شد و زن جوان 16سال را با کابوس چوبه دار در زندان گذراند تا اینکه سرانجام روز چهارشنبه هفته گذشته برای اجرای حکم قصاص تعیین شد.
از مدتی قبل مسئولان زندان و اجرای احکام تلاش‌های زیادی برای بخشش این زن انجام دادند. در این میان خیران و افراد زیادی تلاش کردند و حتی از علی دایی، اسطوره فوتبال کشورمان هم برای پادرمیانی کمک گرفته شد. با اینکه اولیای دم برای اجرای حکم مصر بودند، اما وقتی پای علی دایی به میان کشیده شد، آنها اعلام کردند اگر تصمیم‌شان به بخشش قاتل باشد، فقط به احترام علی دایی است. با وجود این، سحرگاه چهارشنبه گذشته زن جوان برای اجرای حکم پای چوبه دار منتقل شد و هنوز معلوم نبود که چه سرنوشتی در انتظارش است تا اینکه اولیای دم در آخرین لحظات اعلام کردند به‌خاطر پادرمیانی علی دایی قاتل را بخشیده‌اند.
به‌دنبال بخشش این زن، فیلمی از او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که به‌خاطر زندگی دوباره‌اش از علی دایی تشکر می‌کرد. انتشار این خبر بازتاب گسترده‌ای داشت و همه به تقدیر از تلاش خداپسندانه علی دایی پرداختند اما آنطور که منابع نزدیک به او می‌گویند دایی راضی به رسانه‌ای‌شدن این خبر نبوده است اما محکوم به قصاص و خانواده‌اش این فیلم را منتشر کرده‌اند. آنطور که این فرد به همشهری می‌گوید دایی در یکی از جلسات صلح و سازش این پرونده حاضر شد و به گفت‌وگو با اولیای دم پرداخت اما علاوه بر او افراد دیگری نیز برای بخشش این زن تلاش کردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید