• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 15 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14770
+
-

گفت‌وگو در رُم درباره بحران منطقه

جابری انصاری، هلگا اشمید و نمایندگان 4کشور اروپایی در ایتالیا درباره بحران یمن گفت‌وگو کردند

دیپلماسی
گفت‌وگو در رُم درباره بحران منطقه

دور جدیــــــــدی از گفت‌وگوهــای ایران با نماینـــــــدگان 4کشور اروپایی درخصوص بحران منطقه به‌ویژه یمن برگزار شده است. در این گفت‌وگوها ریاست هیأت ایرانی به‌عهده حسین جابری انصاری، دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی بوده است. دور اول این گفت‌وگوها اسفند سال گذشته در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با تمرکز بر بحران یمن آغاز شده بود. در آن دور از گفت‌وگوها نمایندگان کشورهای آلمان، ‌فرانسه و انگلستان به علاوه ایتالیا حضور داشتند. دیروز در رم نیز نمایندگان این 4کشور اروپایی با جابری انصاری گفت‌وگو کردند. به گزارش ایسنا، هلگا اشمید، معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سرپرستی تیم مذاکره‌کننده اروپایی را برعهده داشت.

سال گذشته خبرگزاری رویترز این گفت‌وگوها را مرتبط با ضرب‌الاجل ترامپ برای اصلاح برجام دانسته بود. این خبرگزاری به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی نوشته بود: کشورهای اروپایی در مونیخ انتظارات خود را از تهران مطرح کردند و نمایندگان ایران آشکارا گفتند که در یمن نقشی ندارند.

وی افزود: ایرانیان به خوبی همکاری می‌کنند، اما دیدار مثبت به این معنا نیست که شاهد تأثیری در جهان واقعی خواهیم بود. در آن زمان این خبر به‌عنوان آغاز گفت‌وگوهای منطقه‌ای ایران با اروپا تلقی شد، حتی خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ایرانی نوشت: بسیاری از شکاف‌ها را با غرب می‌توان رفع کرد. اما این نیازمند حسن‌نیت و کار فراوان است. غرب باید دوباره اعتماد ما را جلب کند. توافق هسته‌ای به‌صورت کامل اجرا نشده است، ما چگونه می‌توانیم درباره مسائل دیگر به آنها اعتماد کنیم؟ این مقام ایرانی گفت که اروپایی‌ها می‌خواهند در دور بعدی مذاکرات در ایتالیا درباره نیروهای مورد حمایت ایران در جنوب لبنان و جنوب سوریه گفت‌وگو کنند. با این حال آنچه دیروز از نشست نمایندگان ایران و 4کشور اروپایی به رسانه‌ها درز کرد، تمرکز طرفین بر بحران یمن بود.

ایران درباره یمن طرح 4ماده‌ای را مطرح کرده بود که آتش‌بس و گفت‌وگوهای یمنی-یمنی محور این طرح بود. مجید تخت‌روانچی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور پیش‌تر در گفت‌وگو با همشهری درباره این طرح گفته بود: ما اوایل جنگ یمن طرحی مطرح کردیم که اول آتش‌بس صورت بگیرد، بعد گفت‌وگوهای یمنی- یمنی شروع شود، در نهایت هرچه مردم یمن تصمیم گرفتند، ملاک عمل قرار گیرد و عنصر دیگر این طرح هم کمک‌های انسانی بود. ما از ابتدا تأکید کردیم یمن راه‌حل نظامی ندارد، نمی‌شود جمعیتی که هزار سال در یک محل بوده‌اند را از طریق نیروی نظامی محو کرد. این یک تصمیم اشتباه است که آمریکا، عربستان و کشورهایی که درگیر جنگ یمن هستند، انجام می‌دهند و فکر می‌کنند با ادامه جنایت در یمن می‌توانند مشکل را حل کنند.

مطابق توافق نشست دیروز رم، دور سوم گفت‌وگوها پس از‌ ماه مبارک رمضان در نیمه دوم ژوئن ۲۰۱۸ در بروکسل، مقر اتحادیه اروپایی، با میزبانی این اتحادیه برگزار خواهد شد.
جابری انصاری همچنین صبح دیروز در رم با لوکا جان سانتی، مدیرکل سیاسی و امنیتی وزارت خارجه ایتالیا دیدار و درخصوص بحران‌های منطقه‌ای و همکاری‌های 2کشور در زمینه حل این بحران‌ها گفت‌وگو و رایزنی کرد.

ایران همزمان با این گفت‌وگوها، گفت‌وگوهای دیگری با اتحادیه اروپا را با عنوان گفت‌وگوهای سطح بالا دنبال می‌کند. محور این گفت‌وگوها همکاری‌های هسته‌ای بین ایران و اتحادیه اروپاست. سومین دور از این گفت‌وگوها آبان‌ماه سال گذشته در اصفهان برگزار شده بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید