• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 17 آذر 1400
کد مطلب : 147531
+
-

بلاتکلیفی و گلایه مالکان، اهالی و مسئولان شهرداری از بی‌توجهی سازنده مجتمع تجاری و فرهنگی رضوان به تعهدات

سینما و ورزشگاه ما کو؟

سینما و ورزشگاه ما کو؟

ابوذر چهل امیرانی

منطقه ۱۷ با وجودی که وسعت کمی نسبت به مناطق دیگر پایتخت دارد، اما جمعیت زیادی در محله‌های آن زندگی می‌کنند. همواره یکی از دغدغه‌ها و مشکلات مسئولان شهری این منطقه هم نبود زمین برای ساخت مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی بوده تا اهالی برای استفاده از این امکانات مجبور به طی مسافت زیادی نشوند. سال‌ها پیش برای رفع این مشکل، ساخت مجتمع تفریحی، ورزشی، فرهنگی و تجاری امام رضا(ع) در محله امامزاده حسن(ع) به‌صورت مشارکتی شروع شد تا ۴ طبقه از آن به سالن‌های سینما و مجموعه‌های ورزشی اختصاص پیدا کند، اما این مجموعه که از آن به‌عنوان پروژه رضوان یاد می‌شود، هنوز هم افتتاح نشده و مسئولان شهرداری اقدام به پلمب آن با بلوک‌های سیمانی کرده‌اند. برای بررسی این موضوع، با مردم و مسئولان صحبت کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

داستان از سال۱۳۸۲ شروع شد. شهردار وقت تهران برای توسعه مکان‌های ورزشی و فرهنگی مذاکره‌ای با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) کرد و همان زمان نامه ‌ای به دفتر بیت رهبری ارسال شد تا ۲۰قطعه زمین در مناطق مختلف به شهرداری واگذار شود. خرداد سال بعد ضمن موافقت با این درخواست، نامه‌ای خطاب به سرپرست وقت معاونت امور اجتماعی شهرداری تهران‌نوشته شد تا زمین‌ها مشخص شود. یکی از این زمین‌ها به مساحت ۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع در محله امامزاده حسن(ع) ‌ منطقه ۱۷ انتخاب شد و کلنگ آن به زمین خورد. سال ۱۳۸۸ این مجتمع با ۱۳طبقه و زیربنای ۱۰۲ هزار‌مترمربع به بهره‌برداری رسید که حدود یک‌هزار و ۱۰۰ واحد تجاری داشت، اما با اینکه قرار بود ۱۲ سال پیش دراختیار مردم و مالکان قرار گیرد، هنوز به سرانجام نرسیده و مسئولان شهرداری منطقه ۱۷ اجازه بازگشایی آن را نمی‌دهند که علت آن بی‌توجهی سازنده به تعهدات و بلاتکلیف گذاشتن واحدهای فرهنگی، تفریحی و ورزشی مجموعه است.
 

 ۵۰۰ خانوار بلاتکیف مانده‌اند
مجتمع رضوان در زمان ساخت، به‌عنوان بیست و سومین بازار و مرکز خرید محله امامزاده حسن(ع) معروف شد و از نظر موقعیت جغرافیایی، مجموعه‌ای کم‌نظیر به حساب می‌آمد که می‌توانست ضمن افزایش سرانه‌های فرهنگی و ورزشی منطقه ۱۷ به رونق کسب وکارها در این بخش از منطقه ۱۷ رونق دهد، اما آرزوهای اهالی را بر باد داد. «بهروز متقی» یکی از ساکنان منطقه می‌گوید: «قرار بود ۳ طبقه از این مجموعه به سالن‌های ورزشی و سینما، ۴ طبقه به پارکینگ و یک طبقه به شهربازی اختصاص پیدا کند، اما بخش خصوصی فقط به ساخت واحدهای تجاری آن بسنده کرد و اکنون صدها خانوار که مغازه‌ای در این مجموعه خریداری کرده‌اند، بلاتکلیف مانده‌اند. اهالی منطقه هم که قرار بود از سالن‌های سینما، تئاتر، شهربازی و ورزشی آن استفاده کنند، دیگر امیدی به این کار ندارند.»
فردی با نام «رشوند» به نمایندگی از مالکان واحدهای تجاری مجتمع رضوان می‌گوید: «زمین این مجتمع سال ۱۳۸۸ کلنگ‌زنی شد و قرار بود سال ۱۳۹۲ تحویل مشتریان شود، اما همچنان به‌صورت نیمه مخروبه رها شده است. در این سال‌ها پیگیری زیادی کرده و با شورای شهر، شهرداری تهران، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و سایر نهادهای زیربط و مسئول مکاتبه کردیم، اما تاکنون هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است. حدود ۵۰۰ خانوار در این مجموعه اقدام به پیش خرید مغازه کرده‌اند، اما تا زمانی که سازنده تکلیف سالن‌های فرهنگی و ورزشی را روشن نکند، نمی‌توانند از واحدهای تجاری خود استفاده کنند.» وی با بیان این موضوع که برق پروژه هم تکمیل نیست، اضافه می‌کند: ‌ «روشنایی مجموعه در برهه‌ای از زمان با ژنراتور تأمین می‌شد و مسئولان شهرداری برای حل این مشکل، قطعه زمینی در کنار پروژه به سرمایه‌گذار دادند تا آنجا پست برق بسازد، اما باز هم به نتیجه نرسانده است.»


دادخواست می‌دهیم
معاون فنی و عمرانی فرماندار تهران که عضو کمیسیون ماده38 شهرداری تهران است، می‌گوید: «در این کمیسیون به حل اختلافات بین مردم با شهرداری تهران رسیدگی می‌کنیم. البته اولویت ما رسیدگی به پرونده‌هایی است که از سال1390 به بعد تشکیل شده‌اند.»
«غلامحسین آرام» با اعلام اینکه توافق برای ساخت مجتمع رضوان قبل از سال1390 انجام شده، ادامه می‌دهد: «با این وجود بررسی مشکلات این مجتمع را دردستور کار خود قرار می‌دهیم؛ چراکه در این سال‌ها، توافق‌های دیگری بین شهرداری و سرمایه‌گذار منعقد شده است. رأی‌های این کمیسیون لازم الاجراست و حق اعتراض هم ندارد. قول می‌دهم دادخواستی تهیه و در کمیسیون ماده38 به این موضوع رسیدگی کنیم.»

 

 فرزندم بیکار مانده است
«مهشید یونسی» از افرادی است که یکی از واحدهای تجاری مجتمع رضوان را خریداری کرده است. وی می‌گوید: «خانه‌ام را فروختم و اینجا مغازه‌ای پیش خرید کردم تا فرزندم مشغول کار شود. در این سال‌ها مشکلات فراوانی تحمل کردیم و چشم به آینده دوختیم، اما دیگر از این وضعیت خسته و کلافه شده‌ایم. فرزندم با من قهر کرده و ۲ سال است که گوشه خانه نشسته است. من را مسبب همه بدبختی‌ها می‌داند و مانده‌ام چکار کنم.»
«سلطانعلی محسنی» از ساکنان منطقه هم می‌گوید: «سازنده نه تنها مالکان واحدهای تجاری را به دردسر انداخته، بلکه شهرداری و ساکنان منطقه ۱۷ را دچار مشکل کرده است. سال‌هاست چشم‌انتظار افتتاح این مجموعه هستیم تا از سالن‌های سینما و ورزشی آن استفاده کنیم. در این مجموعه حق بیت‌المال پایمال شده و باید رسیدگی فوری به آن شود.»

پاسخ مسئولان

پیگیری حق بیت‌المال

شهردار منطقه ۱۷ درباره مشکلات مجتمع تجاری، فرهنگی و ورزشی رضوان می‌گوید: ‌ «پروژه بزرگ رضوان ۱۳ سال پیش برای افزایش سرانه‌های خدماتی، ورزشی و فرهنگی دراختیار شهرداری تهران قرار گرفت و آن زمان شهرداری منطقه ۱۷ نقشی نداشت. شهرداری تهران سرمایه گذارانی انتخاب کرد تا این پروژه ساخته شود و به ثمر بنشیند.»
«غلامرضا شنگی» با بیان اینکه ۴ طبقه بالا و طبقات منفی یک و ۲ پرو‌ژه متعلق به شهرداری است، اضافه می‌کند: ‌»واحدهای تجاری متعلق به سرمایه‌گذار است که ساخته و پیش‌فروش کرده است. او ۴ طبقه‌ای که مربوط به شهرداری و قرار بوده به سالن‌های فرهنگی و سینما تبدیل شود را بلاتکلیف گذاشته است.»
وی ادامه می‌دهد: «این پروژه تاکنون به نتیجه نرسیده و سرمایه‌گذار به تعهدات خود عمل نکرده است. در یکسال و نیم گذشته برای حل مشکل مردم صورتجلسه‌ای بین شهرداری منطقه ۱۷ و شهرداری تهران منعقد و این پروژه به شهرداری منطقه ۱۷ واگذار شد. پرونده مجتمع هم در حال حاضر در محاکم قضایی مطرح است. از ابتدای فعالیتم در شهرداری منطقه، ۴ جلسه برای حل این مشکل برگزار و در اداره حقوقی شهرداری تهران هم مطرح کرده‌ایم. آنچه که مهم است، اراده مدیریت شهری در این دوره برای حل مشکل مردم است. حق بیت‌المال در این پروژه تضییع شده و به جد پیگیر هستیم تا در محاکم قضایی آن‌طور که باید و شاید دفاع کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید