• یکشنبه 6 خرداد 1403
  • الأحَد 18 ذی القعده 1445
  • 2024 May 26
سه شنبه 16 آذر 1400
کد مطلب : 147450
+
-

احتمال بروز پاندمی خطرناک‌تر از کرونا

سازنده واکسن آسترازنیکا معتقد است باید برای بیماری‌های همه‌گیر آینده آماده باشیم و از درس‌هایی که از کووید-19گرفته‌ایم، جهت مقابله با آنها استفاده کنیم

 یکی از سازندگان واکسن آکسفورد-آسترازنیکا معتقد است بیماری‌های همه گیر آینده می‌توانند مرگبارتر از بحران فعلی کووید-19باشد. به گزارش بی‌بی سی، پروفسور سارا گیلبرت می‌گوید باید برای همه گیری‌های بعدی آمادگی داشته باشیم و آنچه از شیوع کووید-19 آموخته‌ایم را سرمایه مقابله با مشکلات اقتصادی و بحران اجتماعی در مواجهه با بیماری بعدی کنیم. گیلبرت هشدار داد که واکسن‌ها می‌توانند در برابر گونه اومیکرون کم اثر شوند: باتوجه به اینکه اومیکرون می‌تواند سیستم ایمنی را دور بزند، مردم باید تا زمان یافته‌های جدید درباره اینگونه جدید، همچنان تمام جوانب احتیاط را رعایت کنند. او گفت: مسلما این آخرین‌باری نخواهد بود که ویروس جان ما و اطرافیان مان را تهدید می‌کند. حقیقت این است که پاندمی بعدی می‌تواند حتی بدتر، ‌مسری‌تر و مرگبارتر از این چیزی که می‌بینیم باشد. گیلبرت با لحنی هشدار‌آمیز ادامه داد: ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم شرایطی که در آن همه‌‌چیز را به سختی پشت سر گذاشته‌ایم دوباره تکرار شود. ضررهای اقتصادی عظیمی که متحمل شده‌ایم به این معناست که هنوز بودجه‌ای برای آمادگی همه‌گیری وجود ندارد اما باید باشد. پیشرفت‌هایی که کردیم و دانش‌هایی که کسب کردیم نباید از دست برود. او در توصیف گونه اومیکرون گفت که پروتئین سنبله ویروس، جهش‌هایی داشته است که به افزایش قدرت انتقال آن منجر شده است: اما تغییرات اضافی زیادی وجود داشته است که ممکن است به این معنی باشد که آنتی‌بادی‌های ساخته شده با واکسن یا حاصل از ابتلای قبلی، کمتر در جلوگیری از ابتلا به اینگونه، مؤثر باشد. بنابراین تا زمانی که به یافته‌های بیشتری درباره اینگونه عجیب دست پیدا کنیم، باید همچنان مراقب باشیم و در مسیر کاهش انتشار اینگونه جدید قدم برداریم. با این حال، گیلبرت معتقد است کاهش حفاظت در برابر ابتلای خفیف، لزوما به معنی کاهش حفاظت در برابر بیماری سخت و مرگ نیست. او همچنین از تنظیم‌کننده‌های دارویی خواست که در شرایط حاضر در رساندن واکسن‌ها و داروها به مناطق محروم سرعت به خرج بدهند. سارا گیلبرت پس از شیوع ویروس کرونا، در اوایل سال 2020شروع به طراحی یک واکسن مخصوص بیماری کووید کرد. حالا واکسن آکسفورد-آسترازنیکا با تزریق در 170کشور، تبدیل به مورد استفاده‌ترین واکسن کووید در دنیا شده است و اثربخشی بسیار خوبی هم داشته است.

    اومیکرون، همچنان مرموز و ناشناخته
دانشمندان در حال تلاش شبانه روزی برای درک نتیجه کامل اومیکرون در بدن انسان هستند، با این حال برخی از آنها با تردید می‌گویند نسخه جدید کرونا ممکن است منجر به بیماری‌های خفیف‌تر نسبت به نسخه‌های قبلی شود اما همچنان هشدار می‌دهند که برای نتیجه‌گیری کلی درباره آن بسیار زود است. طبق گزارش اخیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های اروپا در میان 70مورد گزارش شده از ابتلا به اینگونه در اروپا که شامل اطلاعاتی درباره شدت بیماری بود، نیمی از بیماران هیچ علائمی نداشتند و نیم دیگر علائم خفیفی داشته‌اند. هنوز هم هیچ گزارشی درباره بستری، بیماری سخت و مرگ ارائه نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید