• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 15 آذر 1400
کد مطلب : 147417
+
-

حضور ۱۲ فیلم بلند در مسابقه بین‌الملل سینما حقیقت

بیشتر فیلم‌های ایرانی پذیرفته شده در دوره پانزدهم، اجتماعی هستند

در فاصله ۳روز تا آغاز پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت، اسامی فیلم‌های بلند خارجی حاضر در بخش بین‌الملل این رخداد اعلام شد. همچنین در جشنواره امسال قرار است برگزیدگان جشنواره مستند لیبسون به نمایش درآید؛ جشنواره‌ای که در بخش‌های داخلی‌اش بیش از ۱۰۰مستند به نمایش درخواهد آمد. مهم‌ترین رخداد سالانه سینمای مستند امسال به‌صورت حضوری و آنلاین برگزار خواهد شد. 
پردیس چارسو از روز پنجشنبه ۱۸آذر میزبان علاقه‌مندان سینمای مستند خواهد بود؛ مخاطبانی که در این سال‌ها استقبال خوبی از سینما حقیقت کرده‌اند، هم به‌صورت آنلاین و هم به شکل حضوری به تماشای فیلم‌های راه یافته به این دوره از جشنواره سینما حقیقت خواهند نشست. 
بعد از تجربه موفق برگزاری آنلاین در دوره گذشته امسال هم بیشتر مخاطبان از این طریق به تماشای فیلم‌ها خواهند پرداخت. این دوره حتی نشست خبری دبیر جشنواره هم به‌صورت آنلاین برپا خواهد شد و محمد حمیدی مقدم امروز از ساعت۱۱ ضمن تشریح برنامه‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های این دوره، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران نیز خواهد بود.

تنوع ژانری؛ از عرصه اجتماع تا دفاع‌مقدس 
اینطور که دبیرخانه جشنواره گزارش داده، فیلم‌های پذیرفته شده در دوره پانزدهم تنوع ژانری قابل توجهی دارند؛ مستند‌هایی که میانشان آثار اجتماعی و فیلم‌های مرتبط با دفاع‌مقدس برتری عددی نسبت به دیگر آثار دارند.
 از 103فیلم راه‌یافته به بخش مسابقه ملی در 3بخش کوتاه، نیمه بلند، بلند و همچنین بخش شهید آوینی 33درصد از فیلم‌ها مستند اجتماعی هستند و 29.20درصد از مستندها در گونه دفاع‌مقدس قرار دارند.
مستندهایی با دغدغه محیط‌زیست 17.48درصد از فیلم‌ها را تشکیل دادند و 7.70درصد از مستندهای حاضر در جشنواره تاریخی هستند.
9.70درصد از فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه را مستندهای پرتره تشکیل می‌دهند و 2.92درصد از مستندهای حاضر در بخش رقابتی سینماحقیقت ورزشی هستند. مستندهای پرتره نمایی از زندگی برخی از مشاهیر، استادان، شهدا، چهره‌های سینما، موسیقی، ورزش، افراد خاص اجتماع و... را به تصویر می‌کشند که می‌توان از این میان به مستندهای «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفت‌وگو» ساخته امید نجوان و «ریاضت تا سیاست» به کارگردانی امین عباسی، اشاره کرد.

   
با فیلم‌های بلند بخش بین‌الملل آشنا شوید
دوازده فیلم خارجی به بخش فیلم‌های بلند مسابقه بین‌الملل پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت راه یافتند. این مستندها عبارتند از:
 «آخرین بازمانده هیل بیلی» تولید مشترک فرانسه و قطر
 «بزرگ کردن یک دانش‌آموز تیرانداز» از دانمارک
 «مایا» از بریتانیا
 «کار اینترنتی: حکایتی هشدار دهنده» از کانادا
 «بچه‌های اعجوبه» تولید مشترک فرانسه، ترکیه، آلمان
 «همه‌‌چیز خوب نخواهد بود» تولید مشترک رومانی و اوکراین
 «بیشتر تلاش کن!» از آمریکا
 «مامور نفوذی» تولید مشترک شیلی، آمریکا، آلمان، هلند و اسپانیا
 «شهروند اَشه» محصول مشترک آمریکا و بریتانیا
 «رودخانه» از استرالیا
 «آنچه از ما مرد می‌سازد» از بلژیک
 «کودوکوشی» از ترکیه
فیلم‌های ایرانی بخش مسابقه بین‌الملل نیز به‌زودی اعلام می‌شوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید