• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 15 آذر 1400
کد مطلب : 147394
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/o25Z3
+
-

رئیسی با دانشجویان گفت‌وگو می‌کند

رئیس‌جمهور فردا برای مراسم روز دانشجو در دانشگاه شریف حاضر می‌شود

رئیس دولت سیزدهم فردا برای نخستین‌بار در مراسم روز دانشجو حاضر می‌شود. این نخستین گفت‌وگوی دوطرفه و بی‌پرده سیدابراهیم رئیسی با قاطبه دانشجویان در دانشگاه شریف خواهد بود. او مهرماه به مناسبت بازگشایی سال تحصیلی دانشگاه‌ها یک سخنرانی در دانشگاه تهران داشت، ولی حاضران در جلسه بیشتر از مدیران ارشد وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه تهران و دانشگاه علوم‌پزشکی تهران بودند. افتتاحیه‌های رسمی دانشگاه‌ها به روال معمول هر سال میزبانی پررونقی از همه طیف‌های دانشجویی، تشکل‌های دانشجویی و طرح نظرات آنان ندارند، با این حال مراسم‌ روز دانشجو (16آذر) فضای بازتری را در طرح گفت‌وگوهای بی‌رودربایستی دانشجویان با مقامات ازجمله رئیس‌جمهور رقم زده است. طی 4سال قبل انتقادهای شدید دانشجویان از عمل نکردن به وعده‌های حسن روحانی، پای ثابت گفت‌وشنودها در جلسات روز دانشجو بود و روحانی خود را در مقام دفاع از عملکردش می‌دید.
رئیسی در سال‌های اخیر به‌عنوان رئیس قوه قضاییه و تولیت آستان قدس رضوی نیز در مراسم روز دانشجو، یک‌بار در دانشگاه شهیدبهشتی و یک‌بار در دانشگاه تهران، حضور پیدا کرده و از  طرح پرسش‌های بی‌رودربایستی دانشجویان استقبال کرده بود. او امسال به‌دعوت بسیج دانشجویی ساعت 10صبح فردا در مراسم روز دانشجوی دانشگاه شریف با عنوان «صریح، شفاف، دانشجویی» شرکت می‌کند.
رئیسی در مراسم روز دانشجوی سال1398که در دانشگاه تهران برگزار شد، درباره شفافیت در قوه قضاییه و ضرورت از بین بردن ساختارهای فسادزا در کشور سخنرانی کرده بود. بخشی از مهم‌ترین طرح مواضع او در این سخنرانی چنین بود: «ما در قوه قضاییه هیچ پرونده‌ای را زیر میز نخواهیم گذاشت و همه پرونده‌ها روی میز است.»، «حتما جرم سیاسی غیر از جرم امنیتی است. من این موضوع را پیش‌تر هم اعلام کرده بودم؛ نه اینکه در این جلسه اعلام کنم.»، «در سال 96مشکلاتی درباره ارز و مسائل اقتصادی در کشور پیش آمد و زمزمه‌هایی بود. گفته می‌شد جمعی تشکیل شود که از این طریق به دولت کمک شود. در این بین برخی موضوع دولت در سایه را مطرح کردند. شورای هماهنگی قوا به‌نحوی اتمام‌حجتی است برای اینکه کسی نگوید من اختیار نداشتم یا مشکلی وجود داشت.»، «این طرح (گران شدن بنزین در آبان98) را دولت به شورا آورد. این طرح پیشنهاد دولت بود و درواقع این موضوع ارتباطی به شورای هماهنگی نداشت. بنده وقتی چند روز قبل از اجرای این طرح مطلع شدم، یک نامه رسمی به دفتر رئیس‌جمهور ارسال کردم که در آن نامه عنوان داشتم: شنیدم این طرح (افزایش قیمت سوخت) قرار است اجرا شود، اما نه افکار عمومی آماده است و نه اقدامات مقدماتی مهیا شده است.» یک سال قبل‌تر (آذر1397) نیز رئیسی در قامت تولیت آستان قدس رضوی در جمع دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی حاضر شده بود. حضور او همزمان با التهابات اقتصادی و معیشتی در کشور بود. رئیسی در جواب صریح‌ترین پرسش دانشجویان در این برنامه درباره اعدام‌های سال1367گفته بود: «برخورد امام در جریان نفاق، برای همیشه کشور را از لوث منافقین پاک کرد، اما برخی برای آنکه هدف برایشان، وسیله را توجیه می‌کند، نسبت به من و امام و انقلاب تسویه کردند؛ درحالی‌که من هیچ‌کدام از آن 3سمت تصریح شده را در حکم امام نداشتم.» رئیسی همچنین در التهابات ارزی کشور و بحبوحه انتقادات از عملکرد دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق با پرسش یکی از دانشجویان مواجه شد که «اگر شما رئیس‌جمهور می‌شدید، اوضاع چه می‌شد؟» و جواب داد: «خدا رحم کرد ما رئیس‌جمهور نشدیم که دلار 5هزار تومان شود.» نشست‌های دانشجویی سال1399به‌علت تشدید شیوع بیماری کرونا لغو شد. با وجود اینکه حدود 100روز از شروع به‌کار کابینه رئیسی در کشور می‌گذرد، اما سابقه نشان داده دانشجویان عملکرد همین مدت دولت را نیز با رئیسی در میان خواهند گذاشت. «خروج نخبگان از کشور»، «تخریب دولت قبل در گزارش 100روزه» و «سیاست خارجی دولت تدبیروامید» مهم‌ترین‌ محورهایی بود که در نخستین حضور روحانی در دانشگاه‌ها در سال1392خطاب به وی مطرح شده و او هم پاسخ داده بود: «دولت تدبیر و امید در طول 100روز و اندی، حداقل یکی از گره‌های اصلی را که مربوط به 10سال گذشته در روابط خارجی بود، گشود و باز کرد. شما دیدید که در این تفاهم، چه کشورهایی عصبانی و ناراحت شدند. شما دیدید که به صهیونیسم چه ضربه‌ای وارد شد.» با این حال سیدابراهیم رئیسی برای حضور خود در دانشگاه‌ها بدون تجربه نیست و با ادبیات نشست و برخاست‌های دانشجویی آشنایی دارد و طی ادوار قبلی حضور خود در دانشگاه‌ها باب مفاهمه با آنان را باز کرده است. او بعید است فردا روز سختی در مواجهه با دانشجویان در نخستین سال مسئولیتش در قوه مجریه داشته باشد.

برنامه‌های قالیباف و  اژه‌ای برای روز دانشجو
مراسم‌ روز دانشجو اگرچه طی 2سال اخیر به‌علت شیوع بیماری کرونا به حاشیه و تعطیلی رفت، ولی امسال به‌تدریج در حال احیاست و برخی تشکل‌های دانشجویی برنامه‌هایی را با حضور مسئولان تدارک دیده‌اند. براساس گزارش تسنیم، برخی از برنامه‌های اعلام‌شده دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی که با حضور مسئولان در روز دانشجو برگزار می‌شود، اطلاع‌رسانی شده است. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، امروز میزبان جمعی از نمایندگان دانشجویی در دفتر قوه قضاییه خواهد بود. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز ساعت 9امروز -دوشنبه- 15آذر در دانشگاه شهیدبهشتی حضور می‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید