• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 14 آذر 1400
کد مطلب : 147302
+
-

روی خط سیاست / بررسی مذاکرات وین در مجلس

وزیر امورخارجه کشورمان و معاونانش سه‌شنبه هفته‌جاری به مجلس می‌روند تا در دیدار با اعضای کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، آخرین تحولات حوزه سیاست ‌خارجی و به‌ویژه مذاکرات وین را مورد بحث و بررسی قرار دهند.
 بر این اساس عباس مقتدایی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست‌ خارجی مجلس، یکی از دستورکارهای این کمیسیون را دیدار با علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد و بررسی مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد و به ایرنا گفت: این روال طی ۶دور مذاکره قبلی انجام شد و عباس عراقچی پس از هر دور مذاکره، با حضور در کمیسیون، گزارشی از روند و فضای مذاکره ارائه
می‌کرد.  این روال برای دور جدید هم هست و ما در روزهای گذشته با مقام‌های ارشد وزارت امورخارجه مذاکراتی داشتیم و در روزهای آینده نیز این مذاکرات انجام و پیگیری خواهد شد.

  تأکید روسای قوا بر تداوم هماهنگی برای رفع مشکلات کشور
رؤسای قوا در نشست هفتگی خود به میزبانی رئیس‌جمهوری بر تداوم هماهنگی‌ها میان 3قوه برای رفع مشکلات کشور تأکید کردند.  به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در این جلسه سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضاییه درباره مهم‌ترین مسائل و موضوع‌های کشور تبادل نظر و مشورت کردند. همچنین در این جلسه سران قوا بر تداوم هماهنگی 3قوه برای رفع مشکلات کشور تأکید کردند.

  تمدید معافیت تحریمی عراق برای خرید انرژی از ایران
دولت ایالات متحده بار دیگر معافیت عراق از تحریم‌های آمریکا برای واردات گاز و برق از ایران را تمدید کرد. به‌گزارش ایسنا به نقل از واشنگتن فیری‌بیکن، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای یک دوره 4ماهه دیگر معافیت عراق از تحریم‌های ایران را تمدید کرد تا بغداد بتواند همچنان به خرید گاز و برق از ایران ادامه دهد. براساس این معافیت، عراق می‌تواند به‌مدت ١٢٠روز دیگر به واردات برق و گاز از ایران ادامه دهد و مشمول تحریم‌های واشنگتن نخواهد شد.
 این در‌حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا مدت زمان دوره این معافیت را کوتاه‌تر کرده بود اما اکنون بایدن آن را تا 4ماه افزایش داده ‌است. وزارت امورخارجه آمریکا تأکید دارد که ادامه معافیت عراق از تحریم‌های ایران کماکان در راستای منافع ملی آمریکاست. سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با اعلام این خبر گفت که واشنگتن معافیت عراق را تمدید کرده‌است تا این کشور بتواند برای تامین برق مورد نیاز خود وارد تراکنش‌های مالی لازم با ایران شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید