• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 14 آذر 1400
کد مطلب : 147278
+
-

تهران سالی 600کیلومتر مناسب‌سازی می‌شود

زاکانی در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان اعلام کرد: برنامه‌ای جدی برای هوشمندسازی ارائه خدمات به توان‌یابان داریم

گزارش
تهران سالی 600کیلومتر مناسب‌سازی می‌شود

محمود مولایی- خبر‌نگار

شب گذشته مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان با حضور شهردار تهران، اعضای شورای شهر، جمعی از مدیران شهری و نخبگان و فعالان این حوزه در تالار ایوان شمس برگزار شد. سوم دسامبر (12آذر) از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز جهانی معلولان نامگذاری شده و هدف از این نامگذاری، افزایش توجه و آگاهی عمومی درباره مسائل مربوط به افراد دارای معلولیت است. این سازمان هر سال موضوعی را برای روز جهانی معلولان تعیین می‌کند که امسال شعار «پیش به‌سوی دنیایی فراگیر، دسترس‌پذیر و پایدار بعد از بیماری کرونا با راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت» در نظر گرفته شده است. شهردار تهران با گرامیداشت روز جهانی معلولان، مناسب‌سازی فضاهای شهری برای معلولان را وظیفه مدیریت شهری قلمداد کرد. علیرضا زاکانی با اعلام اینکه مدیریت شهری برای ایجاد تسهیلات و ارائه خدمات بهتر به معلولان برنامه جدی دارد، گفت:‌ «روزجهانی معلولان یادآور سختی‌های انسان‌هایی ‌است که در کوران زندگی می‌سوزند و چشم‌انتظار درک اطرافیان‌شان از رنج و تعصب خویش‌اند. یکی از وظایف مدیریت‌شهری تهران مناسب‌سازی فضاهای شهری برای ایجاد تسهیلات و ارائه بهتر خدمات به عزیزان معلول است که برای آن در ۱۴۰۱ برنامه جدی خواهیم‌ داشت.»
او در همایش دیروز با اشاره به اینکه مشکل اصلی نه ناتوانی اشخاص، بلکه مشکل شهری است که مناسب ساخته نشده است، افزود: «اگر فضای شهری مناسب بود و شرایط مناسب را داشت، دیگر معلولیت معنای خاص امروز را پیدا نمی‌کرد و محدودیت نبود. وقتی که به فلسفه اساسی انقلاب یعنی عدالت نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که عدالت 3جزء دارد و یک جزء آن این است که فرصت‌های برابر برای همه فراهم شود. اگر بنا باشد فرصت‌های برابر فراهم شود، نباید تاخیر کنیم و باید در رفع نقایص بکوشیم. نکته دوم در تحقق عدالت این است که مسیر برای هر کسی که می‌خواهد تلاش کند باز باشد تا بتواند به ظرفیت‌های وجودی خود برسد. نکته سوم اینکه اگر کسی به افق بالایی رسید احساس کند نسبت به جامعه‌ای که نتوانسته از ظرفیت‌های برابر استفاده کند مسئولیت دارد و در خدمت این جامعه قرار گیرد.»
زاکانی ادامه داد: «وقتی شما این 3جزء را در کنار هم قرار می‌دهید معنای عدالت را درک می‌کنید. هر کسی می‌تواند به قله‌های افتخار برسد اما فراموش نکند که عده‌ای هم هستند که نمی‌توانستند از این فرصت استفاده کنند. اگرچه در پس معلولیت این عزیزان روح بزرگی قرار گرفته است.» او گفت: «نکته دیگر اینکه دین و آموزه‌های دینی برای ما پیام‌هایی دارد و آن این است که یاد گرفته‌ایم خدمت به خلق و خدمت به مردم یک جایگاه ممتاز و اساسی نزد خداوند دارد. اگر کسی نوکری مردم را پیشه کند، مورد توجه خاص قرار خواهد گرفت. معلولی که این هفته را باید به او تبریک گفت، نیاز به خدمت دارد و انسا‌‌ن‌های دیگر نیاز دارند که به او خدمت کنند. در شهرداری تهران می‌خواهیم همین مسیر خدمت به شما معلولان را طی کنیم و این مسیر برای ما افتخارآ‌فرین خواهد بود.»
شهردار تهران افزود: «تلاش کردیم که در شهرداری تهران زمینه مناسب‌سازی شهر را فراهم کنیم. چون معاونت‌های مختلف هم در این موضوع درگیر می‌شدند، دستور‌العملی تنظیم شد که عیوب شهر را گام‌به‌گام برطرف کنیم. همین هفته پیش در شورای معاونان شهرداری این دستورالعمل مطرح شد. با معاونان شهرسازی، فنی و عمرانی، حمل‌ونقل، فرهنگی و دیگر دوستان همفکری کردیم که چه‌کار می‌توانیم انجام دهیم که شهرمان برای کسانی که در آن زندگی می‌کنند مناسب شود.»

اتوبوس‌های مناسب
شهردار پایتخت در ادامه گذری هم‌ به برنامه‌های پیش‌رو برای مناسب‌سازی معابر داشت و در این خصوص توضیح داد: «ما با همه دوستان و همکاران همفکری کرده‌ایم تا در وهله اول مسیری را انتخاب کنیم که شهرمان برای همگان مناسب شود و در وهله بعد مشخص کنیم که چگونه این مسیر را گام به گام بپیماییم.»
به گفته زاکانی قریب به 98هزار شهروند دارای معلولیت و 60هزار جانباز در تهران حضور دارند و باید به نحوی اقدام کرد که این افراد بتوانند با آسایش در شهری که متعلق به خودشان است، زندگی کنند. او گفت: «تصمیم گرفته شده برنامه مدونی تنظیم شود؛ برنامه‌ای که هوشمند باشد. به عبارتی از طریق فناوری می‌توان دریافت که معلولان عزیز در کدام منطقه تهران ساکن هستند تا با دقت بیشتری، محیط پیرامونی محل سکونت آنها مناسب‌سازی شود. از این طریق می‌توان منابع لازم را در بودجه سالیانه گنجاند. هدف آن نیز، مناسب‌سازی دست‌کم 600کیلومتر مسیر طی هر سال است.»
شهردار تهران با بیان اینکه کارهای خوبی پیش‌تر در تهران برای مناسب‌سازی صورت گرفته و از متولیان آن تشکر می‌کنم، افزود: «این اقدامات را باید به‌عنوان پله و پایه اول قرار داد و آنها را توسعه داد. البته بحث ما، اهداف ‌ بالاتر و خدمت بیشتر است. برای این منظور باید از خودمان شروع کرده و ساختمان‌های شهرداری را مناسب‌سازی کنیم تا این شهروندان هنگام مراجعه دچار مشکل نشوند. از طرف دیگر، باید به گونه‌ای عمل کنیم که ما خدمت را در محل سکونت معلولان ارائه دهیم. مثل اقدامی که در مقابله با کرونا انجام شد و برای این منظور، سراغ کسانی رفتیم که لازم بود ما خدمت آنها برویم. بخشی از این کار، از طریق هوشمندسازی صورت گرفت.»
زاکانی به ضرورت توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی با توجه به کم‌توانان هم اشاره کرد و گفت: «در 110دستگاه اتوبوس جدیدی که به ناوگان اضافه شده، امکان ورود با ویلچر و سایر تجهیزات توان‌یابی وجود دارد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید