• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 13 آذر 1400
کد مطلب : 147191
+
-

دلپذیر، برق‌آسا، قابل‌قبول و دور از انتظار

گزارشی از میزان فروش فیلم‌های روی پرده

دلپذیر، برق‌آسا، قابل‌قبول و دور از انتظار

سویه جدید کرونا به نام اومیکرون باعث نشد که سینماها همچنان بلیت‌فروشی 50درصد ظرفیتشان را - که در 2سال اخیر باب شده بود - ادامه دهند و دل‌نگران رعایت فاصله اجتماعی میان تماشاگران باشند. به هر حال، 2 سال رکود و کسادی را باید طوری جبران کرد و حالا که تعداد قربانیان و مبتلایان کرونا در اثر واکسیناسیون عمومی کاهش یافته، دست‌اندرکاران سینما از سینمادار گرفته تا تهیه‌کننده و پخش‌کننده و حتی مدیران دولتی سینما خواهان به پایان رسیدن محدودیت‌های فروش بلیت بودند. البته شاید اگر محدودیت‌های کرونایی در همه صنوف به یک اندازه با جدیت دنبال می‌شد، سینماداران هم خواستار افزایش ظرفیت بلیت‌فروشی نمی‌شدند، اما کاهش آمار قربانیان کرونا باعث ایجاد تسلی خاطر شده که کرونا کارش ساخته شده و تا پایان سال‌جاری همه‌چیز به روال سابق برمی‌گردد. ولی ظهور سویه جدید کرونا که از اسلاف خود درنده‌تر است شاید هزینه زیادی به این خوش‌بینی تحمیل کند. پس تا اطلاع ثانوی که کرونا هست، اگر به سینما می‌روید در زدن ماسک کوتاهی نکنید. فیلم‌هایی که این روزها به روی پرده آمده‌اند در ظاهر رونقی به وضعیت سینماها داده‌اند، اما واقعیت این است که تنها دو، سه فیلم فروش خوبی دارند و بقیه فیلم‌هایی که در هفته‌های اخیر به روی پرده رفته‌اند، نتوانسته‌اند در رقابت اکران دوام بیاورند و فروش خوبی در گیشه داشته باشند.

ریسک دلپذیر 
«دینامیت» ساخته مسعود اطیابی با بازی پژمان جمشیدی، احمد مهران‌فر و محسن کیایی از 10تیر به روی پرده رفته و با اینکه در مقطعی به‌دلیل بحرانی شدن شرایط کرونایی تهران و تعطیلی سینماها، اکرانش دچار وقفه شد، اما تا امروز پرفروش‌ترین فیلم 2 سال اخیر است. این فیلم هنوز بیشترین تعداد سالن را در اختیار دارد و تا آخر سال هم از روی پرده پایین نمی‌آید. دینامیت تا امروز بیش از 26میلیارد تومان فروخته و با احتساب 5میلیارد تومان بودجه حمایتی دولتی تا رتبه سوم جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران صعود می‌کند و جای فیلم «متری شیش‌ونیم» (سعید روستایی، 1398) را می‌گیرد. 

فروش برق‌آسا
«گشت 3» ساخته سعید سهیلی از 26آبان اکران شده و تا امروز با فروشی بیش از 15میلیارد تومان به رتبه دوم جدول فروش سینما رسیده است. حتی غیبت حمید فرخ نژاد هم به فروش قسمت سوم این فیلم لطمه نزده و این فیلم نیز همچون 2 قسمت قبلی‌اش در حال تجربه فروش موفقی است. البته سهیلی سعی کرده نبود فرخ نژاد را با حضور امیر جعفری و بهنام بانی، خواننده جبران کند که گویا موفق هم بوده است. علاقه سینماروهای ایرانی به فیلم‌های کمدی هیچ‌گاه کتمان‌کردنی نبوده، اما استقبالی که از «گشت3» شده نشان می‌دهد که در دوران پساکرونا احتمالا مردم بیشتر به فیلم‌های کمدی روی خوش نشان می‌دهند.

قهرمان خسته 
آخرین ساخته اصغر فرهادی از 5آبان به نمایش درآمده و تا امروز در حدود 8میلیارد و700میلیون تومان فروخته است. برخی‌ها این فروش را برای فیلم اصغر فرهادی نشانه شکست می‌دانند، اما عده‌ای دیگر معتقدند که این رقم برای فیلمی غیرکمدی فروش خوبی است و از علاقه سینماروهای ایرانی به فیلم فرهادی خبر می‌دهد. باید دید در روزهای آتی با افزایش ظرفیت بلیت‌فروشی سینماها تغییر محسوسی در میزان فروش فیلم قهرمان ایجاد خواهد شد یا خیر.

بیشتر از حد انتظار
فیلم‌هایی مثل «منصور» ساخته سیاوش سرمدی اساسا دغدغه گیشه ندارند و از همان زمان ساختشان کسی در پی این نیست که این فیلم‌ها فروش زیادی داشته باشند. با این حال «منصور» که از 19آبان به روی پرده رفته، تا امروز توانسته در حدود 2میلیارد تومان در گیشه فروش کند. 

زیرنویس‌دار موفق
با اینکه نسل جدید سینمارو به تماشای فیلم‌های زیرنویس‌دار بیش از نسل‌های قبلی خو کرده، اما هنوز هم خیلی‌ها هستند که ترجیح می‌دهند وقتی فیلم می‌بینند، زحمت خواندن زیرنویس را متحمل نشوند. به این ترتیب، باید گفت «آتابای» ساخته نیکی کریمی که از 3آذر اکران شده، با فروش یک‌میلیارد و200میلیون تومانی‌اش فروش خوبی داشته است. ظاهرا استقبال از این فیلم در استان‌های ترک‌زبان زیاد است و احتمالا طی روزهای آتی بر میزان فروش این فیلم افزوده خواهد شد؛ هرچند در نهایت باید از آن، اندازه یک فیلم غیرکمدی انتظار داشت.

قربانیان اکران
«پوست» (بهمن و بهرام ارک) و «تومان» (مرتضی فرشباف) هر دو فیلم‌هایی هستند که گیشه موفقی ندارند. «پوست» که از 21مهر اکران شده، تنها در حدود 750میلیون تومان فروخته و «تومان» که از 12آبان به روی پرده رفته، کمی بیش از 113میلیون تومان فروش داشته است، اما وقتی به سانس‌های این فیلم‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم که به سختی می‌توان سانس خوبی برای تماشای آنها پیدا کرد؛ خصوصا درباره «تومان» باید گفت سینماهای نمایش‌دهنده آن بسیار محدود هستند و رسما این فیلم در اکران، قربانی بی‌عدالتی و ذائقه کمدی‌پسند سینماداران شده است.

شکست‌خوردگان 
«حکم تجدید نظر» محمدامین کریم‌پور هرچه توانست حاشیه ساخت تا بفروشد اما از 26آبان تا امروز تنها در حدود 215میلیون تومان فروخته است. کریم پور از شاخ‌های اینستاگرام است و امیدوار بود که فیلمش در گیشه بترکاند، اما در نهایت شکست خورد. این یعنی اینکه هر که در انجام حرکات موزون و ساخت ویدئوی اینستاگرامی متبحر است، الزاما فیلمساز خوبی نیست. «آپاچی» ساخته آرش معیریان هم که از 24آبان نمایش‌اش شروع شده، کمی بیش از 250میلیون فروخته و شاید با شکستش، بالاخره دیگر این نوع کمدی کهنه، فرتوت و پوسیده کمتر ساخته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید