• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
شنبه 13 آذر 1400
کد مطلب : 147186
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/9rKrD
+
-

ترکیب آشنا

با معرفی اعضای هیأت انتخاب، کار بازبینی فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره فجر شروع شد


یک روز بعد از آغاز بازبینی فیلم‌های متقاضی حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر، اسامی اعضای هیأت انتخاب رسانه‌ای شد. ترکیب آشنایی که تقریبا همه آنها سابقه حضور در هیأت انتخاب یا هیأت دوران جشنواره و در مواردی پیشینه حضور در هر دو هیأت را در کارنامه دارند: بهروز افخمی (نویسنده و کارگردان)، اسماعیل بنی‌اردلان (مدرس)، پوران درخشنده (نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده)، حسین زندباف (کارگردان، تهیه‌کننده و تدوینگر)، مجید شاه حسینی (پژوهشگر و مدرس)، اسفندیار شهیدی (فیلمبردار و کارگردان) و محمدحسین نیرومند (مدیر فرهنگی و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی). حالا چند روزی است که این هیأت کار تماشای فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره را آغاز کرده‌ است. ایرنا با اشاره به ترکیب متنوع اعضای هیأت انتخاب و حضور چهره‌های آکادمیک در میان اعضا را از شاخصه‌های جشنواره امسال دانسته است: «نخستین چیزی که ترکیب هیأت انتخاب به اذهان متبادر می‌کند، نگاه سختگیرانه و به دور از نگاه فرمایشی، تعاملی و سهل‌پسند رایج است. نکته‌ای که بیش از هر چیز به سلیقه مسعود نقاش‌زاده برمی‌گردد که خود یک چهره دانشگاهی به‌شمار می‌رود.»  بین اعضای هیأت انتخاب برخی چون محمدحسین نیرومند، مشاور وزیر ارشاد، سابقه‌ای ممتد و طولانی در این هیأت دارند که می‌توان به حضور در هیأت انتخاب 3 دوره پی در پی جشنواره (دوره‌های بیست و چهارم، بیست و پنجم و بیست و ششم) اشاره کرد. در این فهرست، نام مجید شاه‌حسینی هم به چشم می‌خورد که هم سابقه داوری جشنواره (بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره بیست و پنجم) و هم دبیری جشنواره (دوره‌های بیست و ششم و بیست و هفتم) را در کارنامه دارد. سابقه حضور بهروز افخمی دیگر عضو هیأت انتخاب جشنواره هم به جشنواره دهم بازمی‌گردد که یک سال پس از «عروس» به ترکیب هیأت داوران راه یافت و در یک دهه اخیر هم دوباره در مسند قضاوت فیلم‌های جشنواره نشست. او مانند پوران درخشنده بارها هم در هیأت انتخاب جشنواره حاضر بوده (از جمله دوره‌های بیست و ششم و بیست و هفتم) و هم داوری فستیوال را تجربه کرده. اسفندیار شهیدی، مدیر فیلمبرداری قدیمی سینما و تلویزیون هم نخستین بار در جشنواره یازدهم فجر به ترکیب هیأت داوران راه یافت. شهیدی سال‌های ۸۸ و ۹۰ هم به داوری فیلم‌های جشنواره پرداخت. حسین زندباف نیز دوره بیست و چهارم، عضو هیأت انتخاب بود. اگر سابقه هیأت انتخاب ادوار جشنواره را مرور کنیم معمولاً با ترکیبی از سینماگران و مدیران فرهنگی مواجه می‌شویم که در بسیاری از ادوار، برتری عددی با مدیران فرهنگی بوده. امسال به‌نظر می‌رسد با حضور 2 مدیر فرهنگی، با ترکیبی مواجهیم که اهالی سینما در آن حضور پررنگ‌تری دارند. هیأت انتخاب تا ۳ هفته دیگر به جمع‌بندی نهایی رسیده و اسامی ۲۲فیلم حاضر در جشنواره را اعلام خواهد کرد. فهرستی که از دل ۷۴ فیلم پذیرفته شده توسط دبیرخانه جشنواره، بیرون خواهد آمد.

  حرفه‌ای‌ها می‌آیند
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: «قابل‌توجه‌ترین ویژگی جشنواره فیلم فجر امسال، حضور کارگردانان در 4نسل است. در کنار فیلمسازان پیشکسوت، نام فیلمسازان جوان و حرفه‌ای نیز دیده می‌شود.
محمدحسین نیرومند، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور در امور هنری و سینمایی از جشنواره فیلم فجر امسال می‌گوید. جشنواره‌ای که بعد از 2سال شیوع کرونا و بهتر شدن وضعیت عمومی جامعه به‌خاطر واکسیناسیون، قرار است چهلمین دوره خود را مانند دوره‌های قبل از شیوع کرونا برگزار کند. نیرومند که نامش در فهرست هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر امسال دیده می‌شود، به همشهری می‌گوید: «یکی از نکات قابل‌توجه در جشنواره چهلم می‌تواند حضور کارگردانان از 4نسل مختلف باشد. نام فیلمسازانی را می‌بینیم که سال‌هاست در عرصه سینما کار کرده‌اند. پیش‌بینی‌ام این است که با توجه به ثبت‌نام فیلمسازان و حضور فیلم‌ها، 60 یا 70فیلم سینمایی مورد بازبینی قرار بگیرند. فیلم‌های مطرحی که در میان فیلمسازانش، جوان‌های مستعد و حرفه‌ای نیز حضور دارند.»
نیرومند در ادامه با بیان این مطلب که جشنواره فیلم فجر پر و پیمان به لحاظ کمی خواهد بود اما  نمی‌تواند درباره کیفیت فیلم‌ها صحبت کند، تنوع را یکی از ویژگی‌های این دوره عنوان کرد. وی می‌گوید: «با توجه به بهتر شدن وضعیت اپیدمی کرونا، علاقه‌مندان در جشنواره امسال فیلم‌های خوبی تماشا می‌کنند و به‌طور حتم سینمای ایران در سال آینده اکران‌ فیلم‌های قابل‌توجه و متنوعی خواهد داشت.»

این خبر را به اشتراک بگذارید