• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 13 آذر 1400
کد مطلب : 147152
+
-

هر واکسن کووید-19، یک دوز تقویتی مناسب

در مطالعه مقایسه‌ای برای تشخیص میزان ارائه آنتی‌بادی، محققان دریافتند که بیشتر واکسن‌های موجود در دنیا می‌توانند یک دوز تقویتی مناسب باشند

زهرا خلجی - خبر‌نگار

آنهایی که به‌دنبال دوز تقویتی واکسن کووید-19هستند، نباید درباره برند آن وسواس به خرج بدهند؛ چراکه طبق مطالعات انجام‌شده، همه واکسن‌های تأیید‌شده فعلی، سد قدرتمندی از ایمنی را پس از تزریق دوز سوم در بدن افراد ایجاد می‌کند. به گزارش نیویورک‌تایمز، سویه جدید ویروس کرونا با نام اومیکرون، باتوجه به آنها که هنوز به‌درستی شناخته‌شده نیست، ترس و نگرانی زیادی بین مردم ایجاد کرده است به حدی که برخی زودتر از موعد به فکر زدن دوز تقویتی واکسن هستند و نسبت به برند آن نیز وسواس خاصی دارند. اما خبر خوب این است که تحقیقات جدید نشان می‌دهد بسیاری از واکسن‌ها احتمالا سد قدرتمندی از ایمنی ارائه می‌دهند.

افزایش پاسخ ایمنی
البته در تازه‌ترین مطالعه منتشر‌شده مجله علمی لنست، در مقایسه 7برند مختلف واکسن، محققان بریتانیایی دریافتند که اکثر آنها باعث واکنش ایمنی قوی می‌شوند و از میان آنها واکسن‌های مبتنی بر پلتفرم mRNA ساخت شرکت‌های دارویی مدرنا و فایزر، بیشترین پاسخ‌ ایمنی را برانگیخته است.
همه 2هزار و 878داوطلبی که روی آنها مطالعه انجام شده بود، در ابتدا 2دوز از واکسن‌های آسترازنیکا یا فایزر زده بودند. محققان سپس 7واکسن دیگر را روی آنها به‌عنوان دوز تقویتی تست کردند، ‌در کنار آسترازنیکا و فایزر، آنها 3 برند دیگر را که در کشورهای مختلف تأییدیه گرفته است، امتحان کردند که شامل جانسون‌اند جانسون، ‌مدرنا و نوواکس می‌شود. 2واکسن دیگر که هنوز در هیچ کشور تأیید نشده است نیز در این کارآزمایی مورد استفاده قرار گرفت. ‌یکی واکسنی به نام کیوروک مبتنی بر mRNA و دیگری واکسنی از شرکت والنوا که از ویروس غیرفعال‌شده ساخته شده است. در نهایت برخی از داوطلبان واکسن مننژیت را به‌عنوان گروه کنترل گرفتند.
پس از 4هفته محققان با جمع‌آوری نمونه خون داوطلبان، میزان آنتی‌بادی ارائه‌شده را اندازه‌گیری کردند. آنها همچنین سطح سلول‌های ایمنی که با نام سلول T شناخته می‌شوند و به‌طور خاص به سلول‌های دیگری که به کروناویروس عفونی‌شده حمله می‌کند‌ نیز ردیابی کردند. سطح آنتی‌بادی‌ها و سلول‌های T در افرادی که دوز تقویتی واکسن را دریافت کرده بودند، در مقایسه با آنهایی که واکسن مننژیت گرفته بودند، به‌وضوح افزایش یافته بود.

در دسترس‌ترین دوز، بهترین دوز
یک مطالعه جدید همچنین به این نتیجه رسید که واکسن‌های تقویتی موجب افزایش سلول‌های T که کرونا‌ویروس را تشخیص می‌دهد شده است. آنتی‌بادی‌ها ممکن است در از بین بردن ویروس کرونا در مراحل اولیه عفونت، زمانی که ویروس در بینی جا خوش کرده و در حال تکثیر است، خوب باشد. اما در ادامه مسیر، سلول‌های T خط دوم دفاعی را در بدن ایجاد می‌کنند. در ماه‌های اخیر، محققان نشان داده‌اند که اندازه‌گیری سطح آنتی‌بادی می‌تواند راه خوبی برای پیش‌بینی اثربخشی واکسن باشد. الانور ریلی، یک ایمونولوژیست از دانشگاه ادینبورگ می‌گوید: فارغ از اینکه نخستین واکسنی که زده‌اید چیست، اینکه دوز تقویتی شما واکسنی مبتنی بر پلتفرم mRNA باشد، ایده خیلی خوبی است. اما هنوز سایر دانشمندان بر این عقیده‌اند که بیشتر واکسن‌های موجود به اندازه کافی ایمنی ایجاد می‌‌کنند بنابراین نیازی نیست مردم برای زدن یک دوز از برند خاص، تلاش کنند.
سول فائوست، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه ساوتهمپتون و یکی از نویسنده‌های این مطالعه می‌گوید: در هر کشور، در دسترس‌ترین دوز برای تقویت، بهترین دوز است. جان مور، ویروس‌شناس‌ می‌‌گوید که مردم نباید چندان به تفاوت کم واکسن‌ها در اثربخشی اهمیت بدهند؛ بلکه فقط در زمان مقرر دوز تقویتی را دریافت کنند تا سد ایمنی بدن آنها محکم‌تر شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید