• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 11 آذر 1400
کد مطلب : 147120
+
-

معمای رشد فروش نفت ایران

چهره روز
معمای رشد فروش نفت ایران

جواد اوجی، وزیر نفت ایران می‌گوید: وزارت نفت گزارشی از فروش نفت، گاز صادراتی و محصولات پتروشیمی در یکصد روز اخیر ارائه کرده که طبق آمار مقدار فروش نفت نسبت به پارسال افزایش خیره‌کننده‌ای داشته است.
معمای میزان تولید و صادرات نفت ایران به‌ویژه پس از خروج آمریکا از برجام همچنان به قوت خود باقی است. در حالی مسئولان از رشد خیره‌کننده فروش طلای سیاه خبر می‌دهند که همچنان اطلاعاتی از میزان تولید، صادرات، قیمت و مقاصد صادراتی در دسترس نیست. به همین دلیل قضاوت درباره چگونگی این رشد خیره‌کننده، مبهم و کلی است. در غیاب انتشار اطلاعات دقیق بیم آن می‌رود که در تنظیم بودجه سال آینده، مجلس و دولت، دچار پدیده بیش‌نمایی درآمدهای نفتی شوند. سؤال اینجاست که میزان درآمدهای ناشی از صادرات نفت و فراورده‌های آن در سال آینده چقدر خواهد بود؟
شایسته است وزیر نفت شفاف‌تر سخن بگوید و اعلام کند دست‌کم صادرات نفت ایران، ‌اکنون به چه کشورهایی و به چه شیوه‌ای صورت می‌گیرد و آیا خریداران سنتی نفت ایران به جز چین، میزان خریدشان را افزایش داده‌اند؟ مهم‌تر اینکه وضع وصول و دسترسی به درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت چگونه است؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید