• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 11 آذر 1400
کد مطلب : 147111
+
-

دولت از اموال خودش خبر ندارد

  خبر: فاطمه دادگر، مدیرکل دفتر مدیریت اموال و دارایی‌های دولت می‌گوید: خزانه داری کل کشور به‌دنبال برون‌سپاری شناسایی اموال مازاد دولت است؛ زیرا  اکنون خزانه‌داری کل کشور به‌دنبال وادارکردن دستگاه‌ها برای خود‌اظهاری نیست و تلاش داریم با برون‌سپاری شناسایی اموال مازاد دولت، برداشت اطلاعات به‌صورت میدانی یا با گزارش‌های مردمی، با دادن مشوق‌ها انجام شود.

  نقد: از پدیده‌های عجیب در اقتصاد ایران یکی همین است که خزانه‌دار کل کشور خبر ندارد که دولت چه اموالی دارد، با این حساب بعید نیست که نه‌تنها دولت از اموال خودش خبر نداشته باشد بلکه بسیاری از درآمدهای کشور هم به جای واریز به‌حساب خزانه به حساب‌های دستگاه‌ها در شیوه‌های مختلف واریز شود. اگر در دنیا دولتی بیاید و بگوید که خودش نمی‌داند کدام اموال و املاک به نام اوست و از مردم بخواهد که املاک دولتی را شناسایی و معرفی کنند، شاخص شفافیت آن کشور مخدوش می‌شود. در پاسخ به‌گفته این مقام مسئول که می‌گوید: برآورد رسانه‌ها از ارزش دارایی‌های مازاد دولت؛ مبنی بر وجود ۱۵‌هزار هزار میلیارد تومان دارایی مازاد در دولت، مورد تأیید وزارت اقتصاد نیست. باید پرسید: شما بفرمایید که برآوردتان از میزان دارایی‌های دولت چیست؟ چرا این برآورد را شفاف اعلام نمی‌کنید؟
 عدم‌النفع دولت از دارایی‌هایش آن‌هم در شرایطی که گرفتار کسری بودجه و تورم ناشی از این کسری بودجه هستیم، قطعا نابخشودنی است. شناسایی اموال دولت خیلی سخت نیست؛ اگر دولت قدرت شناسایی اموالش را ندارد، کافی است یک لایحه دو‌فوریتی به مجلس بفرستد و اعلام کند هر مقام مسئولی که املاک دولتی را پنهان کرده برای همیشه از خدمات دولتی منفصل و محروم می‌شود. با این تدبیر البته صداها بلند می‌شود و شاید فریاد مخالفت‌ها آدرس املاک پنهان شده را فاش سازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید