• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 11 آذر 1400
کد مطلب : 147108
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qx1wp
+
-

همچنان با صندلی‌های خالی

همچنان با صندلی‌های خالی تماشاخانه‌‌‌داران منتظر تأیید ستاد مقابله با کرونا برای استفاده 100درصدی از ظرفیت خود هستند

همچنان با صندلی‌های خالی

فهیمه پناه‌آذر - روزنامه‌نگار

برخلاف سینما، تئاترها هنوز با 50درصد ظرفیت سالن‌های نمایش بلیت‌فروشی دارند. با این حال تقریبا تمام تماشاخانه‌ها اجراهای خود را به شکل رسمی شروع کرده‌اند و پیک شلوغی اجراها از آذر‌ماه آغاز شده است. هر شب بیشتر از 70نمایش در سالن‌های نمایشی اجرا می‌شوند. به‌گفته قادر آشنا، مدیر مرکز هنرهای نمایشی، جلساتی با مدیران وزارت بهداشت گذاشته شده است. بحث حذف محدودیت‌های کرونایی تئاتر هنوز قطعی نشده، ولی نگاه ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین وزارت بهداشت به حذف محدودیت‌ها مثبت است.

چرا تصمیمات در تئاتر کند است؟

مجید رجبی‌معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان و رئیس تماشاخانه ایرانشهر درباره رفع محدودیت‌ها و ظرفیت 100درصدی سالن‌های تئاتر می‌گوید: «تدبیری که برای سینما شده، تدبیر درستی است. به کار بستن این تدابیر با توجه به شرایط، افزایش میزان واکسیناسیون و پایین آمدن سطح مخاطرات کرونا در کشور است که البته مستلزم رعایت قواعد بهداشتی و پروتکل‌هاست و باعث شده تا مسئولان با توجه به اشتیاق مردم برای حضور در مراکز فرهنگی و هنری ازجمله سینماها، فضاهای تئاتری و نمایشگاه‌ها به این نتیجه برسند که از ظرفیت ۱۰۰درصدی سالن‌های سینما استفاده کنند که این موضوع مورد توافق قرار گرفته است. متأسفانه تصمیم‌گیری در حوزه تئاتر و هنر نمایش خیلی کند بوده و اگر تصمیمی هم می‌گیرند غیررسمی اعلام می‌شود  و خیلی مشخص و جدی تصمیم را اعلام و ابلاغ نمی‌کنند.»

جلسه‌ای برای رفع محدودیت‌ها

قادر آشنا، مدیر مرکز هنرهای نمایشی درباره زمان رفع محدودیت‌ها و فروش بلیت‌ها به شکل کامل در تماشاخانه‌ها به همشهری می‌گوید: «ما از مدت‌ها قبل پیگیر حذف محدودیت‌های کرونایی تئاتر بودیم؛ به این دلیل که در گروه ۲ مشاغل کرونایی قرار داریم و محدودیت‌ها برای مشاغل گروه مشابه ما نظیر هواپیمایی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کم یا برداشته شده است.» وی در ادامه می‌افزاید: «با آقای محسن فرهادی، معاون فنی سلامت محیط وزارت بهداشت که در برگزاری سی‌و‌نهمین جشنواره تئاتر فجر هم به لحاظ شیوه‌نامه‌های بهداشتی و هم گرفتن تست پی‌سی‌آر از هنرمندانی که قرار بود در جشنواره حضور داشته باشند همکاری تأثیرگذاری داشت، گفت‌وگوها و جلساتی داشتیم تا با نگاه همکاری با هنرمندان تئاتر و همچنین رعایت قانون، جلسه‌ای را برای چگونگی حذف محدودیت‌های کرونایی تئاتر و استفاده از ظرفیت ۱۰۰ درصدی سالن‌ها داشته باشیم.» آشنا همچنین تصریح می‌کند: «باید در جلسه مدنظر، شیوه‌نامه بهداشتی برای حذف محدودیت‌ها تدوین شود و به محض ابلاغ و قانونی شدن استفاده از ظرفیت ۱۰۰درصدی سالن، حذف محدودیت‌ها را اعمال خواهیم کرد؛ زیرا به‌دنبال کار عالمانه و قانونی هستیم.»

نمایش‌هایی با قیمت 100و 150هزار تومان
حالا که ظرفیت فروش بلیت‌های نمایشی همچنان 50درصد است، نکته قابل توجه، ترافیک اجرا در نیمه دوم آذر‌ماه است؛ نمایش‌هایی که برخی از آنها با قیمت‌های بیشتری قرار است اجرا شوند. نمایشگاه «پاراسایشگاه» به دراماتورژی ارسلان گل‌محمدی، اجرای خود را از 14آذر شروع می‌کند. «کمپانی مرگ» امیررضا ملکی و به تهیه‌کنندگی سجاد افشاریان از دیگر نمایش‌هایی است که از نیمه آذر‌ماه در سالن صنوبر شهرزاد روی صحنه می‌رود. افشاریان از دوم دی هم نمایش «بک تو بلک» را در شهرزاد اجرا می‌کند؛ نمایشی که قیمت بلیت‌ 40، 100و 150هزار تومانی دارد و پس از کرونا و بعد از نمایش «بانوی محبوب من» گلاب آدینه که بلیتش 90هزار تومان تعیین شد، این گران‌ترین قیمت حاضر در اجراهای تماشاخانه‌هاست.

گروه‌های حرفه‌ای در صف اجرا
تعداد اجراها در نیمه آذرماه بیشتر می‌شود. یکی از کارگردانانی که قرار است اجرای خود را داشته باشد، ابراهیم پشت‌کوهی است که همیشه تماشاگر خودش را دارد. پشت‌کوهی که پیش از این ۲ نمایش «تنها سگ اولی می‌داند چرا پارس می‌کند، مکبث» و «تنها خرچنگ خانگی لای ملافه‌ها خانه می‌کند، اتللو» را روی صحنه برده بود، در جدیدترین تجربه کارگردانی خود سراغ نمایشنامه «هملت» اثر ویلیام شکسپیر رفته و در اقتباسی مدرن و بومی شده از این اثر، نمایش «هملت پشت‌کوهی» را روی صحنه می‌برد.
«مانستر» که سال 1398به‌دلیل تعطیلی‌های عمومی شرایط کرونا در نیمه راه به اجراهایش پایان داد، اکنون با توجه به بهبود وضعیت عمومی و واکسیناسیون گسترده از 14آذرماه ۱۴۰۰ بار دیگر در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود. از دیگر نمایش‌ها می‌توان به «او دو» به کارگردانی آرمان شیرالی‌نژاد اشاره کرد که از پانزدهم آذر ساعت ۱۷:۳۰ در سالن ارکیده پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود. «شتر مرغ» به نویسندگی و کارگردانی محمد لهراسبی به‌زودی در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود. آخرین اجرای گروه تئاتر مربع ۱۱، نمایش موزیکال «عروس مردگان» به کارگردانی امیدرضا سپهری است که این گروه در جدیدترین فعالیت خود، نمایش «شتر مرغ» را اجرا می‌کند. میثم عبدی، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر هم نمایش جدید خود را بعد از ۴ سال روی صحنه می‌برد. وی پیش از این «کمدی استشمامات»، « آندورای تئاتر اشتباهات»، «کمدی اتفاقات» را کارگردانی کرده است. «پنگوئن، مرغ دریایی و چند پرنده‌ دیگر» به کارگردانی میثم عبدی و از تولیدات عمارت نوفل‌لوشاتو از ۱۴ آذر اجرای خود را آغاز خواهد کرد. 
«نوکر شیطان» نوشته رسول بانگین  به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی وزوائی از چهاردهم آذر ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه اهورا روی صحنه خواهد رفت. محمد تات هم از هفته دوم آذر‌ماه «جز آن دو نفر هیچ‌کس باقی نمی‌ماند» را در نوفل‌‌لوشاتو اجرا می‌کند. « ۱۴ نوامبر ۱۹۱۷ تمام بیسیم ها...» به کارگردانی محمدامین بغدادی در نوفل‌لو‌شاتو و «فروپاشی کامل جسم» به کارگردانی الهه قاسم‌زاده در پردیس سپند هم اجراهایشان از نیمه دوم آذر شروع می‌شود.

   نمایش برگزیده تئاتر فجر روی صحنه

«باب‌بارا» عنوان نمایشی به کارگردانی نیما ایمان‌زاده است که نوید محمدزاده تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد. این نمایش از هفته پایانی آبان اجرایش را آغاز کرده و تا نیمه دوم آذر ادامه دارد و در جشنواره سی‌ونهم نیز جزو نمایش‌های برگزیده جشنواره بود. «باب‌بارا» روایت 30زندگی است که روی صحنه می‌رود. از 9 آذر هم «روزمرگی» بهنام حسن‌پور در سالن انتظامی خانه هنرمندان اجرایش را آغاز کرده؛‌ نمایشی که رده سنی را 15سال تعیین کرده است. «تصویر مصور مظفری» هم از دیگر نمایش‌هایی است که در سالن ناظرزاده ایرانشهر از10آذر اجرایش شروع شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید