• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 11 آذر 1400
کد مطلب : 147105
+
-

درهای 21 باغ به روی مردم باز می‌شود

تملک باغات و تبدیل آنها به فضاهای عمومی در راستای صیانت از سرمایه‌های طبیعی در اولویت اقدامات سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران قرار دارد

فضای سبز
درهای 21 باغ به روی مردم باز می‌شود

زینب  زینال‌زاده- خبر‌نگار

شهرداری تهران تا پایان امسال 21باغ را تملک و در راستای صیانت از ریه‌های تنفسی پایتخت و افزایش سرانه فضای سبز به بوستان تبدیل می‌کند. طرحی که به‌گفته مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران از دهه 90شروع و تا‌کنون حدود 70باغ در مناطق مختلف تهران تملک شده است. رونق ساخت‌وساز در باغات پایتخت براساس مصوبه برج باغ، در برخی ادوار گذشته نگرانی‌هایی برای مردم و فعالان محیط‌زیست ایجاد کرده بود که در نهایت این دغدغه منجر به لغو مصوبه مذکور در شورای شهر تهران شد.

تملک با رضایت مالک
‌برخی از مالکان چون امکان و توانایی نگهداری از باغات را ندارند، گزینه واگذاری به مدیریت شهری را انتخاب می‌کنند و با توافقات طرفین، باغات توسط شهرداری خریدار و تملک می‌شود. به‌گفته علی‌محمد مختاری براساس همین توافقات انجام شده از سال 96تا پایان سال 99حدود 21باغ را شهرداری تملک و به فضاهای عمومی تبدیل کرده است. همچنین 21باغ هم در مناطق شناسایی شده‌اند که مراحل کارشناسی و قیمت‌گذاری آنها در حال انجام است و تا پایان امسال تملک می‌شوند. علاوه بر تملک باغات، ساخت بوستان با استفاده از ظرفیت‌های مناطق و محلات هم در دستور کار سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران قرار دارد.

توسعه فضای سبز با جرائم قطع درختان
صیانت از فضاهای سبز ازجمله درختان، باغات و بوستان‌ها هدف مهم مدیریت شهری است و ازاین‌رو با متخلفانی که بنا به هر دلیلی اقدام به تخریب این سرمایه‌های طبیعی کنند برابر قانون برخورد می‌کند. دریافت جریمه‌ یکی از مجازات‌های تعیین شده است که به‌گفته مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران این جریمه‌ها پس از دریافت برای تملک و توسعه فضای سبز تهران هزینه می‌شود. آنچه آمارها نشان می‌دهند در دوره پیشین مدیریت شهری بیش از 300میلیارد تومان از جریمه‌های قطع درختان برای تملک باغات هزینه شده است.

توزیع عادلانه فضای سبز
یکی از رویکردهای سکان‌دار پایتخت، کاهش فاصله طبقاتی شمال و جنوب از طریق افزایش سرانه‌های مختلف ازجمله فضای سبز است. به‌گفته مختاری در راستای همین رویکرد با تملک باغات در مناطقی که فضای سبز کمتری دارند از جمله مناطق 7، 8، 9، 10، 11، 12، 14، 19، 18، 20، 21 و 22توزیع عادلانه سرانه فضای سبز صورت می‌گیرد. او تأکید می‌کند: «صیانت از باغات، فضاهای سبز و حتی یک اصله درخت به‌دلیل نقش و تأثیری که در اکولوژیک شهر دارند، حائز اهمیت است و مدیریت شهری سعی دارد تا با توزیع عادلانه سرانه فضای سبز، دسترسی شهروندان به سرمایه‌های طبیعی را فراهم کند.»

سرانه سبز تهران بالاتر از استاندارد
براساس قانون هوای پاک سرانه فضای سبز به‌ازای هر نفر 15مترمربع و در طرح جامع حداقل 10مترمربع تعیین شده است، اما مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه‌سرانه فضای سبز باید در مناطق کم‌برخوردار، به ویژه مناطق مرکزی شهر توسعه یابد، می‌گوید: «سرانه فضای سبز در پایتخت به‌ازای هر نفر 16.24مترمربع است که باتوجه ‌به استانداردهای قانون هوای پاک و طرح جامعه در حد بالای استاندارد قرار داریم.»
همچنین با اجرای 44هزار هکتار کمربند سبز، میزان سرانه سبز حاشیه شهر به 25.1مترمربع رسیده است.

فرایند افزایشی ساخت بوستان در 4سال
سال 96....................................................23بوستان
سال 97.....................................................24بوستان
سال 98...................................................... 19بوستان
سال 99.................................................... 23بوستان
سال 1400................................................... 30بوستان

بسته‌های تشویقی برای گسترش فضای سبز
مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران

شورای ششم با حساسیت، موضوع صیانت از باغات را پیگیری می‌کند و ازاین‌رو در 29جلسه‌ای که تا‌کنون برگزار شده تعیین تکلیف پرونده‌های پلاک ثبتی باغات همواره یکی از دستور جلسات بوده است. علاوه بر صیانت در گام بعدی هدف گسترش فضای سبز، ایجاد باغ و کاشت درخت و حتی نگهداری از درختان است که قصد داریم این کار را با اختصاص بسته‌های تشویقی و با مشارکت شهروندان مسئول در حفاظت از محیط‌زیست نهادینه کنیم. باتوجه ‌به اینکه امکان دارد بسته‌های تشویقی براساس مناطق متفاوت باشد، موضوع نیاز به بررسی‌های دقیق و کارشناسی دارد که این کار در حال انجام است و امیدواریم به‌زودی شاهد نهادینه شدن فرهنگ حراست و صیانت از درختان و فضاهای سبز شهر باشیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید