• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 11 آذر 1400
کد مطلب : 147093
+
-

زندانی دوتابعیتی و ممنوع‌الورود نداریم

قضایی
زندانی دوتابعیتی و ممنوع‌الورود نداریم

معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در نشست مشترک خود با معاون کنسولی وزارت امور خارجه که صبح چهارشنبه در وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: ما بیش از ۴میلیون ایرانی در خارج از کشور داریم که تقریبا ۵درصد ایران را شامل می‌شود و این یک سرمایه بزرگی برای کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌‌‌شود.
در تمامی ادوار، ایرانیان خارج از کشور و ایرانیان داخل کشور برای مجموعه حاکمیت و نظام تفاوتی نداشته‌اند و اینگونه نبوده که فقط کسانی که در داخل کشور زندگی می‌‌کنند را جزو هموطنان خود تلقی کنیم و از ایرانیان خارج از کشور غافل باشیم.
کاظم غریب‌آبادی که پیش از این سفیر و نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بود، درباره تسهیل شرایط ورود ایرانیان خارج از کشور، گفت: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که هر ایرانی که قصد ورود به کشور را دارد، بدون دغدغه بتواند وارد کشور شود و هر ایرانی که قصد سرمایه‌گذاری در داخل کشور دارد، اقدامات لازم برای آن برنامه‌ریزی و تسهیل شود و هر ایرانی که ابتکار و طرح نوآوری دارد، باید برای او فضای لازم را فراهم کنیم و نباید از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور غافل شد؛ چرا‌که ظرفیت بسیار متعالی دارد.
براساس گزارش ایسنا، غریب‌آبادی همچنین با اشاره به موضوع ممنوع‌الخروجی‌‌ها گفت: برخی از ایرانیان خارج از کشور این سؤال را مطرح کردند که اگر زمانی به ایران آمدند، آیا ‌هنگام بازگشت ممنوع‌الخروج هستند یا خیر.
 اخیرا ریاست قوه قضاییه در این خصوص اظهاراتی داشته‌اند و بخشنامه‌ای نیز صادر شده که حق افراد است تا زمانی که ممنوع‌الخروج شدند، بلافاصله از موضوع مطلع شوند و در فرودگاه در جریان موضوع قرار نگیرند؛ همین بخشنامه نیز برای ایرانیان خارج از کشور تسری پیدا می‌کند.
او در ادامه به موضوع دو‌تابعیتی‌ها نیز اشاره کرد و گفت: درخصوص ایرانیان با تابعیت دوگانه طبق قانون تابعیت مضاعف را شناسایی نمی‌کنیم و اینگونه نیست که این موضوع فقط مربوط به ایران باشد بلکه خیلی از کشورها نیز به همین شکل عمل می‌کنند، اما ارائه خدمات کنسولی با دید تساهل فراهم شده و ادامه پیدا خواهد کرد.
متأسفانه در این زمینه برخی از کشورهای اروپایی و غربی تلاش می‌‌کنند به این موضوع جنبه سیاسی دهند و بعضا پیام‌هایی را صادر می‌کنند که هموطنان ایرانی ما به ایران سفر نکنند، تاکنون و در حدود 4دهه گذشته کمتر از ۵۰نفر ایرانی با تابعیت مضاعف بازداشت شده‌اند، لذا تبلیغات کشورهای غربی کاملا مسموم، سیاسی و انحرافی است و ایرانیان خارج از کشور توجهی به این موضوعات نکنند و هر زمان که تصمیم گرفتند به کشور سفر کنند، این موضوع را عملی کنند و با هیچ مشکلی مواجه نخواهند شد و اگر کسی جرمی مرتکب شده باشد طبق قواعد و مقررات با وی برخورد خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید