• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 11 آذر 1400
کد مطلب : 147042
+
-

با جادوی پاییز در متفاوت‌ترین ایستگاه ریلی کشور در استان لرستان بیشتر آشنا شویم

سوت‌زنان در میان خش‌خش برگ‌ها

سوت‌زنان در میان خش‌خش برگ‌ها

مجتبی یارزمان

تا حالا به این فکر کرده‌اید که قطار هم می‌تواند خود یک جاذبه گردشگری باشد؟ نه‌تنها چند سالی است که نوع، مدل و خدمات قطارها هم در انتخاب سفر از اهمیت بالایی برخوردار شده‌اند، بلکه ایستگاه‌ها و محل گذر و توقف قطار هم جزیی از هدف‌های سفر به‌حساب می‌آید. در این گزارش یکی از زیباترین ایستگاه‌های قطار که در فصل پاییز جلوه‌ای متفاوت را در بین مسافران به نمایش می‌گذارد را معرفی خواهیم کرد. ایستگاه «بیشه» در استان لرستان که در آخرین‌ماه از فصل پاییز برای بسیاری از اهالی منطقه و کشور مقصد سفر به‌شمار می‌رود و پذیرای مسافران زیادی است تا از سازه‌های بشری که در میان طبیعت محصور شده است، دیدن کنند. پس اگر شما هم برای پاییز به‌دنبال مقصدی متفاوت برای سفرتان هستید خواندن این گزارش را از دست ندهید.

ایستگاه اختصاصی
در گذشته تنها راه رسیدن به آبشار بیشه، قطار بود. مسافران برای اینکه بتوانند از دیدنی‌های این منطقه دیدن کنند حتماً باید با قطار به ایستگاه بیشه می‌آمدند و از آنجا تنها چند قدم تا پای آبشار فاصله وجود داشت. اما چند سالی است که مسیر جاده‌ای هم برای مسافرانی که قصد گذران لحظات‌شان در کنار آبشار را دارند احداث شده است. بسیاری از قطارهای عبوری هم توقف بیشتری در این ایستگاه داشتند و اجازه می‌دادند تا مسافران لحظاتی را از فضا و زیبایی‌های «بیشه‌پوران» استفاده کنند. اما به مرور که ترددها بیشتر شد، توقف قطارهای عبوری هم به حداقل رسید.

لرستان چهارفصل
زیبایی‌های استان لرستان بر کسی پوشیده نیست و همه می‌دانند که این زیبایی‌ها هنر دست طبیعت است. این استان که در غرب کشور و در منطقه کوهستانی قرار گرفته، هم زیبا و هم بکر است و این قابلیت منحصربه‌فرد را دارد که در تمام فصول سال علاقه‌مندان به طبیعت را راضی نگه‌دارد؛ از سرسبزی‌های بهار گرفته تا یکدست سفیدپوش شدن در زمستان، از هوای مطبوع تابستانی گرفته تا یکدست زرد و نارنجی شدن پاییزی. خلاصه اگر اهل طبیعت هستید، فقط کافی است انتخاب کنید که کدام روی از طبیعت بکر استان لرستان با روحیه طبیعت‌گردی شما سازگارتر است.

در بیشه بچرخید
بعد از اینکه با قطار از پیچ‌وخم این مسیر گذشتید و مدهوش این طبیعت زیبا شدید و به ایستگاه بیشه‌پوران رسیدید، تازه ماجرا برای‌تان شروع خواهد شد. زمان را فراموش کنید و تنها به لحظاتی که قرار است خود را به طبیعت بسپارید فکر کنید. به این فکر کنید که چطور سازه‌های دست بشر در میان درختان جنگلی محصور شده‌اند و ذهن شما را مسحور می‌کنند. به‌طور قطع متوجه گذر زمان نخواهید شد و زمان زیادی در ایستگاه از شما گرفته خواهد شد، قدم زدن روی برگ‌های رنگارنگ و سوت‌های ماشین دودی که هرازگاهی سکوت ایستگاه را درهم می‌شکند از جاذبه‌های بی‌نظیر ایستگاه بیشه‌پوران است. هر چند که از به تماشا نشستن این منظره سیر نخواهید شد اما بهتر است سری به اطراف ایستگاه هم بزنید و با محیط اطراف هم آشنا شوید. به روستای بیشه بروید و با مردم مهربان و مهمان‌نواز این روستا صحبت کنید و درصورت نیاز خریدهای خود را از فروشگاه‌های کوچک محلی انجام دهید.

مرتفع و خروشان
بسیاری از مسافران از ایستگاه بیشه برای گشتن در اطراف آن استفاده می‌کنند. دیدن آبشارها و روستاها و مناطق بکر و خاصی که راحت‌ترین دسترسی به آن از طریق همین قطار انجام می‌شود. یکی از پرکاربردترین رفت‌وآمدهای از ایستگاه بیشه‌پوران به تماشا نشستن آبشاری به همین نام است؛ آبشاری که از میان درختان بلوط می‌گذرد و آب رشته کوه‌های زاگرس را به پایین‌دست و رود سزار می‌رساند و با 48متر ارتفاع و فرود روی صخره‌های زیرین تصویر خیره‌کننده‌ای را از خود به‌جا می‌گذارد. بیشه‌پوران به‌دلیل زیبایی و منحصربه‌فرد بودنش در سال 1387به‌عنوان عریض‌ترین آبشار ایران در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و سالانه پذیرای بیش از 400هزار گردشگری است که خود را تا پای آبشار رسانده‌اند.

در بیشه بمانید
اگر به ساعات پایانی روز نزدیک شدید و تمایل داشتید باز هم در این منطقه بمانید نگران نباشید و با خیال راحت به گشت‌وگذارتان ادامه بدهید. در روستای بیشه اقامتگاه‌هایی وجود دارد که به مسافران اجاره داده می‌شود و همچنین تعداد محدودی واحد ویلایی هم برای این منظور درنظر گرفته شده است که از طریق بومیان منطقه به‌راحتی در دسترس هستند.

در مسیر بیشه
ایستگاه بیشه که خود در بین درختان درهم‌تنیده ساخته شده است در همه فصل‌های سال جذابیت دارد. درختان تنومند، سربه فلک کشیده و بلندقامت که صدای پای قطارها در میان این تونل پر از درخت برای مسافران به معنی نوید لحظه‌های خوش و خاطره‌انگیز است. این ایستگاه که بیشه‌پوران نام دارد، در جوار روستای بیشه واقع شده و نام خود را از آبشار بیشه‌پوران گرفته است. ایستگاه بیشه‌پوران همه‌روزه مسافران زیادی را به‌خود می‌بیند و قطارهای عبوری که به سمت خوزستان در حرکت هستند هم از این ایستگاه عبور می‌کنند اما برای مسافران محلی که رفت‌وآمد روزانه را با قطار ترجیح می‌دهند، در دو نوبت صبح و عصر دو حرکت قطار درنظر گرفته شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید