• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 10 آذر 1400
کد مطلب : 147002
+
-

ورود نهادهای بین‌المللی برای کمک به مردم افغانستان

جهان‌نما
ورود نهادهای بین‌المللی برای کمک به مردم افغانستان

همزمان با ادامه بحران اقتصادی در افغانستان و رسیدن فصل سرما، برنامه جهانی غذای سازمان ملل اعلام کرد که میان 3هزار خانوار در کابل، پول نقد توزیع کرده است.
به گزارش آسوشیتدپرس، به هر خانواده نیازمند، 7هزار افغانی (حدود 2میلیون تومان) پرداخت شده است. برنامه جهانی غذا دست‌کم 60هزار خانواده نیازمند کمک فوری را در پایتخت افغانستان شناسایی کرده است. خانواده‌هایی که به آنها پول پرداخت شده، خانواده‌هایی هستند که سرپرست آنها از زمان به قدرت رسیدن طالبان بیکار شده است.
در ماه‌های اخیر تورم و بیکاری در افغانستان افزایش یافته و کمک‌های بین‌المللی که ۷۵درصد از بودجه دولت پیشین را تامین می‌کرد، متوقف شده است. بیش از 9میلیارد دلار دخایر ارزی افغانستان در بانک‌های آمریکایی بلوکه شده و به طالبان اجازه دسترسی به آنها داده نشده است. آژانس‌های کمک‌رسانی بین‌المللی هشدار داده‌اند که با ادامه وضع موجود، بیش از نیمی از جمعیت ۳۸میلیونی افغانستان در زمستان امسال با گرسنگی مواجه خواهند شد. همزمان، رویترز به نقل از مقام‌های بانک جهانی گزارش داده که این نهاد قصد دارد 500میلیون دلار از وجوه مسدود شده طالبان نزد خود را آزاد کند. اعضای هیأت‌مدیره بانک جهانی با مقامات آمریکا و سازمان ملل برای تعیین چگونگی پرداخت این وجوه به افغانستان مذاکره کرده‌اند. بانک جهانی اعلام کرده قصد ندارد این پول را در اختیار طالبان قرار دهد، بلکه قرار است آن را از مسیر نهادهای بین‌المللی به‌دست افغان‌های نیازمند برساند. طالبان تحت تحریم آمریکا قرار گرفته و انتقال پول به این کشور غیرممکن شده است؛ درحالی‌که وزارت دارایی آمریکا به بانک‌ها در مورد انتقال پول برای امور بشردوستانه اطمینان داده، اما کارشناسان می‌گویند که ادامه تحریم‌های آمریکا باعث شده تا بانک‌ها حتی برای امور بشردوستانه وارد روند انتقال پول به افغانستان نشوند. طالبان از تعداد زیادی از کارمندان دولت سابق خواسته به کارهای خود بازگردند، اما عدم‌پرداخت حقوق طی 3‌ماه گذشته به چالشی عمده در مسیر ازسرگیری ارائه خدمات دولتی به مردم تبدیل شده است. طالبان خواستار آزادسازی ذخیره ارز افغانستان نزد آمریکاست، اما تاکنون مذاکرات این گروه با طرف آمریکایی در پایتخت قطر بی‌نتیجه بوده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید