محمدرضا طالقانی- پیشکسوت کشتی
تهران یکی از پرجمعیتترین و شلوغترین شهرهای جهان به شمار میرود که مدیریت کردن و پیش بردن کارها در این کلانشهر واقعا سخت و دشوار است. با وجود این تمام شهرداران تهران از دورههای گذشته تا به امروز هرکدام منشأ خدمات خوب و قابل توجهی بودند که باعث شده امروز ما شهر خوب و زیبایی داشته باشیم. به شهرهای زیادی در دنیا سفر کردهام و جاهای مختلفی را دیدهام و بر همین اساس میتوانم بگویم تهران یکی از زیباترین شهرهای جهان است. یکی از اولویتهای اصلی مدیریت جدید شهر تهران باید سر و سامان دادن به وضعیت حملونقل عمومی باشد. در این مقوله با کمبودها و کاستیهای جدی و فراوانی روبهرو هستیم. بخشی از این کمبودها به کموکسری اتوبوس و مترو و تعداد ایستگاه مربوط میشود و بخشی هم به فرهنگسازی در جامعه برمیگردد. در سفرهایی که به کلانشهرهای اروپایی و آمریکایی داشتم به چشم خودم دیدم که در این شهرها رفتوآمد و تردد مردم اغلب در زیرزمین و از طریق مترو انجام میشد و سطح شهر خلوتتر از زیرزمین بود. در خیابانها نیز تردد و جابهجایی مردم اغلب از طریق اتوبوس و تاکسی انجام میشد و تعداد ماشینهای شخصی در خیابانها کم بود. در تهران هم باید به همین سمت حرکت کنیم. نخستین گام توسعه و تقویت حملونقل عمومی است. یعنی باید زیرساختهای لازم را فراهم کنیم تا مردم بتوانند برای استفاده از مترو و اتوبوس و تاکسی برنامهریزی کنند تا سر وقت به محل مورد نظرشان برسند چنین هدفی نیازمند افزایش تعداد قطارها و واگنهای مترو، اتوبوسها و ایستگاههاست. اینگونه سرفاصله زمانی رسیدن آنها به ایستگاه نیز کاهش پیدا کند. در این بین، سیاست و برنامههای دولت نیز باید حمایتی باشد؛ اگرچه همه میدانیم، دولت اکنون مشکلات زیادی دارد اما کمک به شهرداری و همدلی و همراهی مدیریت شهری، یعنی درک سلامتی و آسایش مردم. فراهم کردن زیرساختها تازه نخستین گام است و بعد از آن برداشتن گام دوم شروع میشود. گام دوم فرهنگسازی و ترغیب مردم به استفاده از حملونقل عمومی است. متأسفانه در فرهنگ ما اینگونه جاافتاده است که هر کسی باید برای خودش یک ماشین داشته باشد و با آن به همه جا برود. به سر کار و میهمانی، برای خرید و تفریح، مسافرت و گردش، بهدنبال کارهای اداری و... که میخواهیم برویم فورا سوار ماشین شخصی خودمان میشویم، درحالیکه چنین رفتاری کاملا اشتباه است. نتیجهاش میشود همین ترافیک سرسامآور و همین آلودگی وحشتناک که نفس تمام مردم شهر را از کودک شیرخوار تا افراد سالخورده گرفته است. حال برای رهایی از این ترافیک که هزینه و آسیبهای زیادی به شهر و محیطزیست و مردم میزند و کلی هزینه روی دست شهرداری و دولت میگذارد، تنها راهحل، توسعه حملونقل عمومی است. شهردار تهران در کنار توجه به معیشت و رفاه شهر باید حملونقل عمومی را در اولویت قرار دهد. این مسئله، هم کار اجرایی و هم فعالیت میدانی برای اطلاع دقیق از وضعیت موجود میطلبد که خوشبختانه در دستور کار قرار گرفته است.
تهران یکی از پرجمعیتترین و شلوغترین شهرهای جهان به شمار میرود که مدیریت کردن و پیش بردن کارها در این کلانشهر واقعا سخت و دشوار است. با وجود این تمام شهرداران تهران از دورههای گذشته تا به امروز هرکدام منشأ خدمات خوب و قابل توجهی بودند که باعث شده امروز ما شهر خوب و زیبایی داشته باشیم. به شهرهای زیادی در دنیا سفر کردهام و جاهای مختلفی را دیدهام و بر همین اساس میتوانم بگویم تهران یکی از زیباترین شهرهای جهان است. یکی از اولویتهای اصلی مدیریت جدید شهر تهران باید سر و سامان دادن به وضعیت حملونقل عمومی باشد. در این مقوله با کمبودها و کاستیهای جدی و فراوانی روبهرو هستیم. بخشی از این کمبودها به کموکسری اتوبوس و مترو و تعداد ایستگاه مربوط میشود و بخشی هم به فرهنگسازی در جامعه برمیگردد. در سفرهایی که به کلانشهرهای اروپایی و آمریکایی داشتم به چشم خودم دیدم که در این شهرها رفتوآمد و تردد مردم اغلب در زیرزمین و از طریق مترو انجام میشد و سطح شهر خلوتتر از زیرزمین بود. در خیابانها نیز تردد و جابهجایی مردم اغلب از طریق اتوبوس و تاکسی انجام میشد و تعداد ماشینهای شخصی در خیابانها کم بود. در تهران هم باید به همین سمت حرکت کنیم. نخستین گام توسعه و تقویت حملونقل عمومی است. یعنی باید زیرساختهای لازم را فراهم کنیم تا مردم بتوانند برای استفاده از مترو و اتوبوس و تاکسی برنامهریزی کنند تا سر وقت به محل مورد نظرشان برسند چنین هدفی نیازمند افزایش تعداد قطارها و واگنهای مترو، اتوبوسها و ایستگاههاست. اینگونه سرفاصله زمانی رسیدن آنها به ایستگاه نیز کاهش پیدا کند. در این بین، سیاست و برنامههای دولت نیز باید حمایتی باشد؛ اگرچه همه میدانیم، دولت اکنون مشکلات زیادی دارد اما کمک به شهرداری و همدلی و همراهی مدیریت شهری، یعنی درک سلامتی و آسایش مردم. فراهم کردن زیرساختها تازه نخستین گام است و بعد از آن برداشتن گام دوم شروع میشود. گام دوم فرهنگسازی و ترغیب مردم به استفاده از حملونقل عمومی است. متأسفانه در فرهنگ ما اینگونه جاافتاده است که هر کسی باید برای خودش یک ماشین داشته باشد و با آن به همه جا برود. به سر کار و میهمانی، برای خرید و تفریح، مسافرت و گردش، بهدنبال کارهای اداری و... که میخواهیم برویم فورا سوار ماشین شخصی خودمان میشویم، درحالیکه چنین رفتاری کاملا اشتباه است. نتیجهاش میشود همین ترافیک سرسامآور و همین آلودگی وحشتناک که نفس تمام مردم شهر را از کودک شیرخوار تا افراد سالخورده گرفته است. حال برای رهایی از این ترافیک که هزینه و آسیبهای زیادی به شهر و محیطزیست و مردم میزند و کلی هزینه روی دست شهرداری و دولت میگذارد، تنها راهحل، توسعه حملونقل عمومی است. شهردار تهران در کنار توجه به معیشت و رفاه شهر باید حملونقل عمومی را در اولویت قرار دهد. این مسئله، هم کار اجرایی و هم فعالیت میدانی برای اطلاع دقیق از وضعیت موجود میطلبد که خوشبختانه در دستور کار قرار گرفته است.
دو شنبه 8 آذر 1400
کد مطلب :
146728
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/R6N9z
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved