• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 8 آذر 1400
کد مطلب : 146712
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/xkgXz
+
-

نزول 202 میلیارد دلاری بورس

ارزش کل بازار سهام از مرداد پارسال تاکنون، با وجود رشد 263 درصدی درآمد شرکت‌ها، با 202 میلیارد دلار افت مواجه شده است

بورس
نزول 202 میلیارد دلاری بورس

محاسبات آماری نشان می‌دهد؛ از مرداد ماه سال گذشته که نزول بورس آغاز شده تاکنون، درآمد اسمی شرکت‌های بورس 263درصد رشد کرده؛ با این حال بازارسهام در خلاف این جهت، دست‌کم 202میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داده است. در همین مدت قیمت دلار 35.6درصد رشد کرده است. به گزارش همشهری، بازارسهام این روزها شرایط بسیار بغرنجی دارد؛ در شرایطی که درآمد شرکت‌های بورس به‌طور مداوم درحال رشد است اما شاخص‌های بورس به‌طور مداوم در حال نزول هستند. افزایش درآمد شرکت‌های بورس و افت ارزش بازار سهام به‌طور همزمان، موجب شده تا نسبت قیمت به درآمد بازار سهام به سطح 8.8درصد برسد که نسبت به 2سال گذشته بسیار پایین است. کاهش این نسبت که به‌صورت سنتی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تصمیم‌گیری در بازار سهام است نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در بورس جذاب شده اما با این حال بازار سهام همچنان در حال نزول است.

ابعاد نزول
آمارها نشان می‌دهد؛ از مرداد پارسال که روند نزولی شاخص بورس آغاز شده، درآمد شرکت‌های بورس دست‌کم 358هزار میلیارد تومان، معادل263درصد افزایش یافته است. افزایش درآمد شرکت‌های بورس اما اثر مثبتی بر شاخص بورس نداشته؛ زیرا از آن زمان تاکنون شاخص بورس 700هزار واحد معادل 35درصد افت کرده است. آمار‌ها نشان می‌دهد از مرداد پارسال ، به‌دلیل نزول فراگیر بازار سهام، ارزش کل سهام2620هزار میلیارد تومان، معادل 202میلیارد دلار افت کرده است. مرداد پارسال تحت‌تأثیر رشد شاخص بورس، ارزش کل بازار سهام به 425میلیارد دلار رسیده بود اما از آن زمان تاکنون به‌دلیل کاهش ارزش سهام شرکت‌ها و رشد ارزش دلار، ارزش کل بازار سهام به 223میلیارد دلار رسیده است. یعنی بازار سهام در این مدت 47.5درصد از ارزش خود را از دست داده است. نکته قابل توجه اینکه در همین مدت قیمت دلار آمریکا 35.6درصد رشد کرده و از 21هزار و600تومان در 20مرداد پارسال به 29هزارو 280تومان رسیده است. تحلیلگران بر این باورند که بین شاخص بورس و قیمت دلار همگرایی وجود دارد اما گویا آمارها این نظر را تأیید نمی‌کنند.

میزان رشد درآمد در آبان ‌ماه
آمارها نشان می‌دهند؛ روند رو به رشد درآمد شرکت‌های بورس در ماه‌های جاری همچنان ادامه دارد. به‌طوری که طبق مستندات موجود جمع کل درآمد شرکت‌های بورس در آبان‌ماه امسال نسبت به مهرماه 3هزار میلیارد تومان و نسبت به آبان‌ماه پارسال 303هزار میلیارد تومان، معادل 158درصد افزایش یافته است. با این میزان رشد جمع کل درآمد شرکت‌های بورس به 495هزار میلیارد تومان رسیده که این امر نشان می‌دهد، درآمد شرکت‌های بورس تحت‌تأثیر تورم، رشد قابل توجهی داشته است. با این حال با وجود رشد درآمد اسمی شرکت‌های بورس، حاشیه سود شرکت‌ها تغییر چندانی نداشته است اما افزایش درآمد اسمی شرکت‌های بورس به‌خودی خود می‌تواند به کاهش نسبت قیمت به درآمد بازار سهام، منجر شده و جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس را افزایش دهد؛ با وجود این گویا این افزایش درآمد نتوانسته جذابیت‌های بورس را بیشتر کند و نقدینگی ترجیح داده تا به سمت سایر بازارها ازجمله اوراق بدهی، طلا و ارز مهاجرت کند.

صنایع برتر
آمار‌ها نشان می‌دهد؛ میزان درآمد برخی از صنایع بورس، در یک سال گذشته تا بیش از 500درصد افزایش یافته است. طبق این اطلاعات بیشترین رشد درآمد در یک سال گذشته مربوط به صنعت انبوه‌سازی‌ بوده؛ به‌طوری که جمع کل درآمد شرکت‌های این گروه از آبان پارسال تاکنون 771درصد رشد کرده است. به‌نظر می‌رسد رشد قیمت مسکن و افزایش تقاضا در این بخش در رشد درآمد شرکت‌های این گروه تأثیر زیادی داشته است. بعد از این صنعت، گروه‌های بانک و بیمه در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. آمار‌ها حاکی از آن است که جمع کل درآمد بانک‌ها در آبان‌ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال با 740درصد افزایش به 53هزار میلیارد تومان رسیده است. ظرف یک سال گذشته تراز بانک‌ها اندکی بهبود پیدا کرده، با این حال هنوز فاصله زیادی تا اصلاح نظام بانکی و بهبود عملکرد آنها وجود دارد. سومین صنعتی که در یک سال گذشته درآمدهایش بیشترین رشد را داشته، صنعت بیمه است. درآمد شرکت‌های این گروه از آبان پارسال تاکنون به‌طور میانگین 574درصد افزایش یافته و به 3هزار و 679میلیارد تومان رسیده است. چنانچه جمع کل درآمد شرکت‌های بیمه را نسبت به مرداد سال قبل مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که جمع کل درآمد شرکت‌های این گروه 942درصد رشد داشته است. به‌نظر می‌رسد بخشی از دلایل رشد درآمد‌های این صنعت ناشی از سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورس بوده است. این صنعت در طول سال‌های گذشته با مشکلات بزرگ مالی مواجه شده بود و هنوز هم بخش مهمی از این مشکلات پابرجاست اما سال گذشته با هدایت بیمه مرکزی، بخشی از سبد این صنایع صرف سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها شد و برخی دیگر از شرکت‌ها حتی توانستند بخشی از زیان هایشان را از این طریق جبران کنند. از دیگر صنایعی که در یک سال گذشته درآمد اسمی‌شان به شکل قابل توجهی رشد کرده می‌توان به صنعت خودرو، کاشی و سرامیک، استخراج زغال سنگ و فراورده‌های نفتی اشاره کرد که به‌طور میانگین بین 310 تا 415درصد رشد کرده است. با این حال این افزایش درآمد اسمی در بسیاری از این شرکت‌ها به‌دلیل مشکلات ساختاری به افزایش سود منجر نشده است. به‌طور مثال در صنعت خودرو‌سازی‌ با وجود رشد شدید درآمد‌ها این صنعت همچنان زیان ده است و زیان انباشته این صنعت 83هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید