• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 7 آذر 1400
کد مطلب : 146630
+
-

خبرهای کوتاه / سامانه بارشی چهارشنبه وارد کشور می‌شود

مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ورود سامانه بارشی در انتهای هفته خبر داد. به گزارش ایسنا، صادق ضیاییان، رئیس این مرکز گفت: با توجه به نفوذ جریانات مرطوب جنوبی، دوشنبه ۸آذر در مناطقی از هرمزگان، نیمه جنوبی کرمان، جنوب و غرب سیستان و بلوچستان و شرق فارس رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت و سه‌شنبه ۹آذر در مناطقی از خراسان جنوبی، شرق هرمزگان، جنوب کرمان و غرب سیستان و بلوچستان بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. طی این مدت شرایط پایداری هوا در سایر مناطق کشور ادامه دارد. همچنین از اواخر چهارشنبه۱۰آذر با ورود سامانه بارشی در مناطقی از استان‌های آذربایجان غربی و شمال آذربایجان شرقی بارش پراکنده رخ می‌دهد. پنجشنبه ۱۱آذر گستره بارش علاوه بر شمال غرب، مناطقی از غرب، سواحل دریای خزر و دامنه‌ها و ارتفاعات جنوبی البرز را فرا می‌گیرد.

آغاز طرح زراعت چوب استان اصفهان
نخستین طرح زراعت چوب استان اصفهان با استفاده از پساب آغاز شد. به گزارش همشهری، مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این‌باره گفت: نهال‌کاری و زراعت چوب استان اصفهان در کاشان به‌عنوان نخستین طرح با استفاده از پساب آغاز شده است. اجرای طرح‌های منابع طبیعی در سه محور تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها و ۱۴محور فرعی علاوه بر اینکه موجب تقویت حفاظت، احیا و بهره‌برداری اصولی منابع‌طبیعی کشور در حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی است در امنیت غذایی کشور و ایجاد زمینه برای تولید و معیشت پایدار و شرایط زیستی مناسب نیز نقش مهم و مؤثری دارد. به‌گفته وی، اجرای فعالیت‌های منابع طبیعی با محور‌های فرعی شامل هدف‌گذاری ۴۰هزار هکتار زراعت چوب در کشور، اتمام ۴۰میلیون هکتار کاداستر اراضی منابع طبیعی، اجرای 1.5میلیون هکتار طرح‌های آبخیزداری، اجرای ۱۵۰هزار هکتار کشت گیاهان دارویی، اجرای ۳۰۰هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی، ۲۵۰هزار هکتار احاله مدیریت طرح‌های مرتعداری، ۴۰میلیون هکتار کاداستر اراضی منابع طبیعی و جنگل‌کاری اقتصادی با کشت گونه‌های بومی سازگار در تمامی استان‌های کشور است.

پروژه‌های فاقد مجوز تامین اعتبار نمی‌شود
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تشدید نظارت بر فعالیت‌های توسعه‌ای با هدف جلوگیری از آسیب به محیط‌زیست را ضروری دانست و تأکید کرد که پروژه‌های بدون مجوز زیست‌محیطی امسال تامین اعتبار نخواهند شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، علی سلاجقه درباره صدور برخی مجوزها برای اجرای پروژه‌های عمرانی با وجود آسیب زا بودن برای محیط‌زیست اعلام کرد: اگر در مواردی حتی در فاز اجرایی طرح عمرانی به این نتیجه برسیم که پروژه از نظر محیط‌زیستی مشکل دارد، بی‌تردید مجوزهای صادر شده را باطل می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم اجرای طرح با همان شکل ادامه پیدا کند، چون طبق تأکید ریاست جمهوری برای ما توسعه فرع بر محیط‌زیست است. این جمله بسیار ارزنده است و همه دستگاه‌های مسئول در دولت موظف هستند از بالاترین مقام اجرایی کشور تبعیت کنند. ما هم موظفیم در این زمینه نظارت داشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید