• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 آذر 1400
کد مطلب : 146393
+
-

با تأیید حکم از سوی قضات دیوان‌عالی کشور

تبرئه حمید صفت از قتل عمدی قطعی شد

تبرئه حمید صفت از قتل عمدی قطعی شد

پرونده حمید صفت خواننده‌ای که به اتهام قتل پدرخوانده‌اش بازداشت و 2مرتبه در دادگاه محاکمه شده بود با قطعی شدن حکم برائت او از قتل عمدی بسته شد.
به گزارش همشهری، براساس اوراق این پرونده، حمید مرداد سال96 پس از آنکه فهمید مادرش با شوهرش درگیر شده و سیلی خورده است خودش را به خانه آنها رساند. او تلاش کرد بین مادر و پدرخوانده‌اش میانجیگری کند اما در این بین بین او و پدرخوانده‌اش درگیری اتفاق افتاد و در نهایت مرد 66ساله که از بیماری‌های زمینه‌ای نیز رنج می‌برد به بیمارستان منتقل شد و چند روز بعد به‌دلیل خونریزی مغزی جانش را از دست داد. فرزندان متوفی حمید را در فوت پدرشان مقصر می‌دانستند. به همین دلیل به اتهام قتل عمدی از او شکایت کردند تا خواننده جوان بازداشت و زندانی شود.
متهم با اینکه مدعی بود در فوت متوفی نقشی نداشته اما در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه و به قصاص محکوم شد. این پایان کار نبود؛ چراکه با اعتراض متهم و وکلای مدافعش این رأی در دیوان‌عالی کشور نقض و او دوباره محاکمه شد. دور دوم محاکمه که در شعبه هشتم دادگاه و به ریاست قاضی رحمانی برگزار شد به‌گونه دیگری رقم خورد. در این جلسه حمید بار دیگر در دفاع از خودش گفت که از بیماری زمینه‌ای متوفی و داروهایی که مصرف می‌کرده به‌طور دقیق اطلاع نداشته و از سویی ضربه‌ای به او نزده است که باعث مرگش شود. با وجود این او از رابطه خوبش با متوفی پیش از حادثه گفت و از خانواده او طلب بخشش کرد. در این شرایط بود که قضات دادگاه وارد شور شدند و براساس محتویات پرونده حمید را از اتهام قتل عمد تبرئه کرده و نوع جرم را قتل شبه‌عمد تشخیص دادند. به این ترتیب او به پرداخت دیه محکوم شد.
هرچند اعلام رأی دادگاه روزنه امیدی برای خواننده جوان بود تا از مخمصه‌ای 4ساله نجات پیدا کند اما اولیای دم به رأی دادگاه اعتراض کردند تا پرونده به مرجع بالاتر، یعنی دیوان عالی کشور فرستاده شود. بررسی موشکافانه پرونده در دیوان چندین هفته به طول انجامید تا اینکه سرانجام قضات شعبه51 دیوان عالی کشور بر حکم دادگاه کیفری مهر تأیید زدند تا رأی دادگاه درخصوص شبه‌عمد بودن قتل قطعی شود.
ایوب میلکی و حسین شاهرخی، وکلای مدافع حمید صفت با اعلام این خبر به همشهری گفتند حکم دادگاه در این بخش قطعی شده است. میلکی گفت: پس از اعتراض وکلای متوفی به دادنامه شعبه ٨ دادگاه کیفری یک تهران به ریاست قاضی رحمانی، درباره شبه‌عمد بودن قتل، پرونده به شعبه٥١ دیوان عالی کشور فرستاده شد که قضات این شعبه رأی برائت موکلشان از اتهام قتل عمدی را تأیید کردند و این رأی در این قسمت قطعی تلقی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید