نوآوریهای ضددود
شهرهای هوشمند با استفاده از ایدههای نو، میتوانند میزان آلودگی هوا را بسیار کمتر از گذشته کنند
دنیا و سبک زندگی آدمها عوض شده است. هر چند طی سالهای اخیر گسترش استفاده از اینترنت پهنباند باعث شده تا ما مجبور نباشیم برای مثلا واریز کردن پول، پرداخت قبض یا حتی برخی خریدها از خانه خارج شویم اما هنوز کلانشهرهای کشور ازجمله تهران هر روز درگیر آلودگی هوا هستند. این در حالی است که توجه به فناوریهای جدید و استارتآپ مثل گذشته میتواند نیاز به تردد در شهر را کم کرده و آلودگی هوا را کاهش دهد. هیچ کجا در گواهی فوت علت مرگ را «آلودگی هوا» نمینویسند. اما ساکنان شهرهای بزرگ میدانند که این روزها هر دم و بازدمی سلامت آنها را در خطر جدی قرار میدهد.
خودروی الکتریکی اشتراکی
استفاده از خودروهای برقی اشتراکی، در اصل یک میانبر برای رسیدن به مقصد، بدون استفاده از وسیله نقلیه شخصی محسوب میشود.
در بسیاری از شهرها، چنین چیزی سالها پیش شکل گرفته است که متولی اکثر آنها، استارتآپهایی بودهاند که روزبهروز درحال توسعه هستند. در فرانسه، استارتآپ اوتولیب (Autolib) برای این کار حدود ۷سالی میشود که فعالیت دارد. ایستگاههای مخصوص برای این خودروهای برقی در سطح شهر وجود دارد که از طریق اپلیکیشن میتوان، خودرو را اجاره کرد و پس از رسیدن به مقصد در نزدیکترین ایستگاه آن را پارک کرد و به سفر پایان داد. استارتآپ Autolib با همکاری شهرداری پاریس متولی این کار بوده و بهطور مرتب نیز شاهد رشد و توسعه بوده است. چندی پیش شرکت فولکسواگن با اضافه کردن۱۵۰۰خودروی الکتریکی گلف به سرویس مشهور به We Share، گام بلندی را برای گسترش استفاده از خودروهای پاک برداشته تا نمونه جدیدی از این ایده استارتآپی در جهان بهحساب آید.
کاسکت محافظ
بسیاری از مردم هنگام تردد با موتورسیکلت در معرض آلودگی قرار میگیرند. براساس گزارش انجمن صنعت خودروسازی هند، این کشور بزرگترین بازار موتورهای دو چرخ در جهان است.
حالا 2برادر به نامهای آمیت پاتاک و مایانک پاتاک فناوری مبتکرانهای را در قالب یک کلاه ایمنی که به یک سیستم تصفیه هوا مجهز شده، برای تامین سلامت موتورسواران ابداع کردند. این دو نفر شرکتی به نام Shellios را راهاندازی کردند که این کلاههای ایمنی دارای تصفیهکننده هوا را به موتورسواران میفروشد. آمیت پاتاک، بنیانگذار و مدیرعاملShellios TechnoLabs میگوید: «شلیوس در تلاش است تا با استفاده از قدرت اینترنت اشیا، حسگرها و دادهها، تحرک و بهرهوری ایمنتری را برای میلیونها هندی فراهم کند.
جای خالی سفر اشتراکی
استارتآپهای حملونقل اینترنتی در ایران چند باری برای جا انداختن سفر اشتراکی خیز برداشتند اما هیچکدام موفق نبودند. این در حالی است که در کشورهای دیگر استفاده از فناوری برای سفر اشتراکی امری رایج شده است.
استفاده گسترده از سفر یا خودروی اشتراکی که در کشورهای دیگر به Ride Sharing یا Carpooling مشهور است میتواند کمک مهمی در این زمینه باشد. در چنین طرحی سیستم مرکزی تاکسی اینترنتی دو یا حتی سه مسافر که مبدا و مقصد نسبتا مشابهی دارند را طی یک سفر جابهجا میکند که این امر کاهش هزینه 30تا 35درصدی را برای مسافران به همراه خواهد داشت. این مسئله اما باعث کاهش سفرهای خودرویی در شهر میشود. در ایران اما هنوز بسیاری از مردم همچنان تمایل دارند اگر از تاکسی اینترنتی هم استفاده میکنند خودرو اصطلاحا بهصورت دربست در اختیارشان باشد.
تبدیل کربن به جوهر
یک استارتآپ دیگر به نام Graviky Labs سعی میکند که آلودگی هوا را به جوهر با کیفیت تبدیل کند.انیرود شارما، بنیانگذار این استارتآپ میگوید: «آلودگی چیزی نیست، جز منابعی که ما از آنها بهره نمیبریم. ما به آنها اجازه میدهیم که پراکنده شوند، زیرا از ارزش آنها بیخبر هستیم.» شارما میگوید: «با این حال، آلودگی هوا را بهعنوان منبعی میبینیم که میتوان آن را بازیافت کرد. ما کربن را از هوا میگیریم و آن را به نوعی جوهر با درجه سختی بالا تبدیل میکنیم. به این ترتیب با یک تیر، دو نشان میزنیم، چون در حال ساخت صنایعی هستیم که از جوهر بهعنوان کربن منفی استفاده میکنند و در عین حال، آلایندهها را از هوا دور میکنیم.»
شارما Graviky Labs را در سال 2012و زمانی که در مؤسسه فناوری ماساچوست تحصیل میکرد، راهاندازی کرد. او میگوید: «ضروری است که کارآفرینان و دانشمندان به زبالهها بهعنوان مواد خام جدید نگاه کنند. به این ترتیب هیچ زبالهای وجود نخواهد داشت.»
استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا
رابرت هانکه، استارتآپی را به نام Breeze Technologies راهاندازی کرده که توانسته برای آن سرمایهگذاری جذب کند. این استارتآپ اکنون ماموریت دارد تا شهرها و اجتماعات بزرگ را با استفاده از فناوریهای جدید مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و بیگدیتا در مبارزه با آلودگی هوا بسیج کند.
هانکه میگوید: «ما زنجیره ارزش مدیریت، اندازهگیری و بهبود کیفیت هوا را برای مشتریان خود دیجیتال و خودکار میکنیم.»
حسگرهایی که آنها توسعه دادهاند برای اندازهگیری کیفیت هوا در مناطق شهری، دفاتر شرکتها و سایتهای صنعتی تنظیم شدهاند. درواقع آنها به جای استفاده از سیستمهای مبتنی بر سختافزار، از سنسور برای انتقال دادهها به فضای ابری استفاده میکنند. به این ترتیب آنها میتوانند از الگوریتمها و یادگیری ماشین برای انجام بررسیهای قابلقبول، کالیبراسیون دادهها و مدیریت دیتا استفاده کنند. این نوآوری به آنها اجازه میدهد تا دادههای دقیقتری را دریافت کنند.
واقعیتی به نام خودرو و موتور الکتریکی
در کشورهای مختلف جهان استفاده از خودروهای الکتریکی در حال تبدیل به یک مسئله عادی است، اما هنوز با وجود آلودگی هوا حتی یک خودروی تمامالکتریکی در کشور ما وجود ندارد.اکنون با گسترش ایستگاههای شارژ استفاده از خودروهای الکتریکی بسیار راحت شده است. چندی پیش در انگلیس قانونی تصویب شد که خانههای جدید در این کشور همگی باید بهصورت الزامی دارای تجهیزات شارژ خودروهای الکتریکی باشند. در شهرهای شلوغی مانند تهران موتورسیکلتها یک وسیله حملونقل مهم هستند. هر چند شرکتهایی در ایران اقدام به تولید موتورسیکلت الکتریکی کردهاند اما هنوز بهخاطر کیفیت یا قیمت بالا این موتورها نتوانستهاند در شهرهای ما فراگیر شوند.
جای خالی دوچرخهها و اسکوترهای برقی
چند سالی است که سرویس اشتراک دوچرخه در تهران راه افتاده است. دوچرخههای معمولی اما در شهری مانند تهران که فراز و نشیب زیادی دارد شاید خیلی کارساز نباشند. به همینخاطر در شهرهای این چنینی استفاده از دوچرخههای برقی یا اسکوترها بهصورت اشتراکی یا اختصاصی است.
چندی پیش استارتآپ bimotal، کیتی به نام Elevate تولید کرده است که با قرار گرفتن در بالای دیسک ترمز عقب، دوچرخههای عادی کوهستان را به ebike یا همان دوچرخه برقی تبدیل میکند.