• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 3 آذر 1400
کد مطلب : 146348
+
-

خبرهای‌کوتاه/افزایش 70 درصدی تولید تخم مرغ در اردبیل


ظرفیت تولید تخم مرغ در استان اردبیل افزایش می‌یابد. خلیل نیکشاد،رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان این خبرگفت: استان اردبیل در تولید مرغ و کشتار روزانه، ظرفیت مازاد مصرف دارد به طوری‌که قیمت مرغ در این استان حتی پایین‌تر از نرخ مصوب ارائه و مازاد مصرف به سایر استان‌ها ارسال می‌شود. اردبیل در تولید تخم‌مرغ با کمبود روبه‌روست و با افزایش ظرفیت تولید تخم مرغ از 50 درصد فعلی به 70 درصد تا 2 ماه آینده بخشی از مشکلات و کمبودها رفع می‌شود.( ایسنا)


گرما تولید زعفران را در دامغان کاهش داد
دمای بالا در شهرستان دامغان موجب شد تا گل های زعفران جوانه نزنند و امسال کشاورزان  کاهش 1/5کیلوگرم در هکتار محصول را تجربه کنند. شهرستان دامغان ۱۷ هکتار سطح زیر کشت محصول زعفران دارد و مناطق کشت شده زعفران در حومه فرات، امیرآباد و رودبار است. محصول ارزشمند این شهرستان از لحاظ کیفی دارای ویژگی‌های ممتاز در طعم و رنگ است. امسال از طریق حمایت‌های بانکی، اعطای تسهیلات کم‌بهره و بلندمدت زمینه توسعه این گیاه ارزشمند با نیاز آبی کم فراهم شده است. با توجه به فصل رویش «پاییز و زمستان» و شرایط گیاهی قابلیت کشت و کار در مناطق مختلف شهرستان دامغان فراهم شده است. ( ایرنا)


افزایش آمار جان باختگان حوادث جاده‌ای در کرمانشاه
سال‌جاری 303 نفر در کرمانشاه بر اثر حوادث جاده‌ای جان خود را از دست دادند. این در‌حالی است که در سال گذشته آمار جان باختگان ناشی از تصادفات جاده‌ای در استان کرمانشاه ۲۷۷ نفر و تعداد مجروحان 5هزار و ۱۸۱ نفر بوده است. طبق آمار ارائه شده از سوی پزشکی قانونی کرمانشاه، این آمار در سال جاری روند افزایش داشته است. از میان۳۰۳ نفر فوتی ناشی از تصادفات ۲۲۹ نفر مرد و ۷۴ نفر زن اعلام شده است.  رعایت نشدن نکات ایمنی و سرعت مطمئنه در افزایش قربانیان حوادث جاده‌ای بسیار تأثیرگذار است.( مهر)


شکار پرندگان مهاجر ممنوع
اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان شکار پرندگان مهاجر را با هدف جلوگیری از شیوع بیماری آنفلو‌آنزای فوق حاد پرندگان، ممنوع اعلام کرد. حدود ۲۴۰ گونه انواع پرنده آبزی و کنار‌آبزی در استان لرستان شناسایی شده اند و از این تعداد نزدیک به ۱۷۰ گونه مهاجر هستند.در سال‌های گذشته پروانه شکار برای این پرندگان صادر می‌شد اما امسال برای جلوگیری از شیوع بیماری، این کار ممنوع شده است. اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان با برقراری گشت‌های مستمر، پایش این بیماری را در پرندگان با همکاری دامپزشکی انجام می‌دهد. ( ایرنا)


معرفی برگزیدگان  مسابقات سراسری قرآن ۱۰ گیلانی به مرحله نهایی
چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم راه یافتند. این افراد از میان ۱۶ قاری، حافظ، مرتل و مؤذن انتخاب شدند.۱۵۰ قاری و حافظ گیلانی در مرحله منطقه‌ای چهل وچهارمین مسابقات قرآن کریم گیلان شرکت کرده بودند که برگزیدگان از میان آنها انتخاب شدند. مرحله نهایی مسابقات آوایی، اواخر آذرماه سال جاری به صورت حضوری در تهران برگزار می‌شود. زمان برگزاری مرحله نهایی مسابقه تفسیر قرآن۲۰ آذر ماه و به صورت مجازی است.( ایرنا)


جمع‌آوری انشعاب غیرمجاز برق در فنوج
455 انشعاب غیرمجاز در 11 روستای شهرستان فنوج شناسایی و جمع آوری شدند. با شناسایی این تعداد انشعاب غیر مجاز بیش از 2 هزار متر کابل برق جمع آوری شد. از ابتدای سال‌جاری تاکنون 232  دستگاه کنتور در حوزه شهری، 326 دستگاه کنتور در حوزه روستایی و یک دستگاه کنتور دیماندی در شهرستان فنوج نصب شده و 364 دستگاه کنتور نیز طی این مدت اصلاح شده است. اعتبار هزینه شده برای نصب و اصلاح این تعداد کنتور حدود 6 میلیارد و 300 میلیون ریال بوده است. اداره برق شهرستان فنوج از مردم خواست در صورت مشاهده انشعابات غیر مجاز با شماره 121 تماس بگیرند. ( ایسنا)

این خبر را به اشتراک بگذارید