• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 2 آذر 1400
کد مطلب : 146276
+
-

زرنگ‌بازی درنیار!

زرنگ‌بازی درنیار!

محمد برمایی- مشاور خانواده
امام رضا(ع) یک جمله‌ای دارند که بی‌نظیر است. می‌فرمایند: اگر آیه، روایت و سنتی هم درباره ازدواج نبود، همین بس که خردمندان به ازدواج رو‌آوردند.  سؤالی که شاید ذهن همه را درگیر کند این است که آیا آدم عاقل ازدواج می‌کند یا خیر؟
پاسخ من این است: عاقل باشی ازدواج می‌کنی اما آدم زرنگ، نه! ازدواج نمی‌کنه!!!
واقعا در جامعه و سبک زندگی، مبتنی و مبنای ما بر زرنگی است تا عقلانیت!
جامعه زرنگ طلاق‌بگیر، مهریه نده و مهریه بگیر است؛ در جامعه زرنگ بی‌مسئولیتی فوران می‌کند. صدها پرونده قضایی وجود دارد.  در این جامعه یک نفر، یک جریان، یک ضد‌ارزش یا حتی یک ماشین همه را دور می‌زند! و انحراف به چپ و راست را ارزش خود می‌داند و دقیقا همین‌جاست که اخلاق در محاسبات ما و جامعه لحاظ نمی‌شود. به‌قول خودم! اخلاق شهید می‌شود.
انسان زرنگ ازدواج نمی‌کند؛ چون مسئولیت‌پذیری را می‌فهمد اما نمی‌پسندد. دنبال نان‌خور اضافی نیست، آقا بالاسر می‌خواهد چه کار!؟ انسان زرنگ هیچ‌گاه دنبال راه مستقیم نیست. او همیشه از میانبر می‌رود، حتی اگر آن میانبر او را گمراه کند. آدم‌ها در همه دنیا، وقتی بحث ازدواج وسط می‌آید(هر چند مدل‌های مختلف ارتباطی ازجمله دوستی را تجربه کرده‌اند) به‌دلیل اینکه می‌دانند ازدواج به‌معنای مسئولیت‌پذیری در تمامی ابعاد عاطفی، اقتصادی و... است، به‌راحتی آن را نمی‌پذیرند.
ولی آدم عاقل چطور؟ او با اتکا به عقل جلو می‌رود، هزینه رشد خود را پرداخته و برای پیشرفتش هزینه می‌کند. اصلا همین ازدواج که بخش مهمی از زندگی هر فرد است را می‌توانیم جزئی از هزینه‌های رشد فردی برشمریم.دخترها و پسرهایی را می‌شناسم که سال‌ها عاشق هم هستند ولی رابطه‌شان دوستی است، آنها می‌خواهند ازدواج کنند اما شرایط برایشان فراهم نیست؛ بنابراین مشکل جامعه امروزی ما در فراهم کردن بستر فرهنگی- اقتصادی ازدواج است.
از سوی دیگر برخی در یک قشر و سطحی از سن و تناسب اجتماعی، به تجرد قطعی (مجرد زندگی کردن) رسیده‌اند؛ مثلا بسیاری از جوانان اوایل دهه60، خودشان را در تجرد قطعی می‌بینند که مسئولین باید برای آنها برنامه‌ای اساسی درنظر بگیرند.
اما نکته آخر؛  خیلی از جوانان پیش خودشان می‌گویند که نکند من در ازدواجم دچار انتخاب اشتباه شوم؛ اینها ترس‌های فردی است که ریشه‌های روانشناختی دارد. یک‌سری از ترس‌ها هم بعد اجتماعی دارند؛ مثلا برخی متأهل‌ها می‌گویند:«ازدواج نکنی‌ها! از دوران مجردیت استفاده کن.» حالا چون خودش بد ازدواج کرده است این جسارت را به‌خود می‌دهد که نسخه اشتباه برای بقیه بپیچد و کسی هم جلودارش نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید