• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 2 آذر 1400
کد مطلب : 146245
+
-

شهردار در همایش بسیجیان شهرداری تهران:

کار بسیجی، خدمت بی‌منت است

آنچه برای ما ماندگار است و به ما هویت می‌دهد موضوع تفکر و فرهنگ بسیج است

شهردار تهران‌خدمت بی‌منت در جهت گره‌گشایی از زندگی مردم و ساختن یک جامعه الگو‌  راکاری‌دانست که تنها از بسیج برمی‌آید. به گزارش همشهری،‌علیرضا زاکانی در همایش بسیجیان شهرداری تهران گفت: آنچه برای ما ماندگار است و به ما هویت می‌دهد موضوع تفکر و فرهنگی است که بسیج از آن  برخوردار است. شهردار تهران ضمن تسلیت درگذشت سردار محمدکریم بیات، فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران که به‌دلیل ابتلا به کرونا فوت کرد، افزود: مفتخریم که در هفته بسیج آن هم در مجموعه شهرداری به‌عنوان یک نهاد خدمتگزار اجتماعی حضور داریم و باید در همه شئون جامعه این خدمتگزاری را برای مردم دنبال کنیم. راهی جز نوکری انقلابی نداریم، یعنی خدمت بی‌منت در جهت گره‌گشایی از زندگی مردم و ساختن یک جامعه الگو و این کار از بسیج برمی‌آید. باید خودمان را مکلف کنیم که شرایط را آنگونه دنبال کنیم که به اقتضای یک بنده بسیجی از ما انتظار است.
 زاکانی ادامه داد: وقتی در عملیات بدر دچار مشکل و مجبور به عقب‌نشینی شدیم و ادوات ما یک به یک منفجر می‌شدند تا به‌دست دشمن نیفتند، بچه‌ها زار زار گریه می‌کردند و آنقدر این مسئله برایشان سنگین بود که گویی آخر دنیاست. اما امام(ره) پیام دادند که شما پیروزید و از امروز به فکر عملیات بعدی باشید؛ درحالی‌که ما عقب‌نشینی کرده بودیم. شهردار تهران بیان کرد: در عملیات والفجر ۸ صدام شیوه تقابلی را با عنوان دفاع متحرک در پیش گرفت و مهران را تصرف کرد، ما نیز فاو را گرفته بودیم. مهران آن روز چند خانه خرابه بیش نبود، هر چند گردی از خاک ما به دنیا می‌ارزد اما فاو با مهران قابل مقایسه نبود. وقتی صدام تبلیغ گسترده‌ای درباره گرفتن مهران انجام داد، امام(ره) فرمود که مهران باید آزاد شود. زاکانی یادآور شد: با وجود اینکه در آن زمان 2 عملیات بزرگ یگان‌های ما را درگیر کرده بود و حتی شناسایی‌های ما برای آزادسازی مهران کامل نشده بود، اما شب اول مهران آزاد شد و شب سوم بچه‌های ما مشرف به شهر بدره عراق شدند.

باغ راه حضرت فاطمه(س)  می‌تواند مجموعه ماندگار انقلاب باشد
جلسه‌ طرح خط راه‌آهن تهران - تبریز درباره ساخت محور باغ‌راه  حضرت فاطمه(س) با حضور شهردار تهران تشکیل شد. این باغ‌راه با طول 5/8 کیلومتر در مناطق ۱۷ و ۱۸ و روی خطوط راه‌آهن واقع شده است.  علیرضا زاکانی در این نشست گفت: باغ‌راه حضرت فاطمه(س) می‌تواند به مجموعه ماندگار انقلاب اسلامی، مردم و گردشگران تبدیل شود. او با ذکر ۶ سرفصل در اجرای این پروژه، گفت: سرفصل نخست در این طرح موضوع الهام‌بخشی براساس حقایق دینی و سرفصل دوم معیار و الگوی معماری
ایرانی اسلامی است.  زاکانی با شرح سرفصل سوم بیان کرد: در باغ‌راه حضرت فاطمه(س) نمی‌توان مغازه و مجموعه انتفاعی احداث کرد اما می‌توان مجموعه‌هایی خلق کرد که در حوزه تولید و ارتقای حوزه دانش و صنایع خلاق به نتیجه مطلوب برسیم.  شهردار تهران افزود: سرفصل چهارم این است که طرح اسباب رفاه و آسایش مردم را فراهم کند و ویژگی بعدی باید این باشد که منجر به تفریح و سرگرمی شود و در اهداف نیز سلامت‌محور باشد.  او با بیان این مطلب که ویژگی آخر این است که طرح باغ‌راه حضرت فاطمه(س) در حوزه زیست‌محیطی بتواند کمک کند تا طراوتی در مناطق ایجاد شود، گفت: موضوع این است که برای محیط پیرامونی آن باید فکر شود زیرا یک راسته ۹ کیلومتری نیاز به فضای پیرامون دارد که این موضوع به نفع املاک منطقه است.  در منطقه ۱۸ کارخانه‌های زیادی قرار دارد و می‌توان طرحی در این باغ‌راه دید که احداث آن به نفع مردم باشد. به‌عنوان مثال صنایع ایجاد شده در این طرح باید منطبق با نام حضرت فاطمه(س) باشد. زاکانی ادامه داد: قرارگیری ۸ عدد سوله دوقلو طرح را ضایع می‌کند و هر اقدامی انجام شود به واسطه این سوله‌های دوقلو منقطع می‌شود. پیش‌بینی پارکینگ و پیگیری موضوعات در حوزه پدافند غیرعامل نیز ضروری است.

8 بوستان بزرگ در پایتخت ساخته می‌شود
شهردار تهران در دومین جلسه شورای شهرداران مناطق، نکاتی را درباره آخرین اقدام‌های انجام شده در حوزه مدیریت پایتخت ‌ بیان کرد که بخشی از آنها را به تفکیک محور‌های اصلی می‌خوانید.

   فضای سبز: ۹ بوستان در پایتخت داریم که ازجمله آنها می‌توان به شیران، کوهسار و یاس فاطمی اشاره کرد که از این ۹ بوستان یک بوستان عملیاتی شده و ۸ بوستان دیگر باقی مانده است. در بخشی از برنامه‌ها گفتیم این موضوع وارد چرخه‌ای شود که مشارکت مجموعه‌های مختلفی را در ‌خود بپذیرد زیرا به‌عنوان مثال بوستان یاس فاطمی مساحتی بالغ بر ۱۴۰۰ هکتار و کوهسار بالغ بر ۵ هزار هکتار دارد و یکی از پروژه‌های بزرگ آینده به سرانجام رساندن همین ۸ بوستان است.
   توسعه دانشگاه:  طرح فریز شدن املاک پیرامون دانشگاه تهران لغو و به ما ابلاغ شده است و وزارت راه نیز موضوع را دنبال می‌کند اما هنوز اتفاق جدیدی برای طرح دانشگاه امیرکبیر رخ نداده است.
   سرمایه‌گذاری :  در حوزه مالی، کلان پروژه تعریف کردیم تا زنجیره‌ای واحد داشته باشیم و با شکل‌دهی شرکت‌ها، کارگزاری‌ها، تامین سرمایه، صندوق سرمایه قابل معامله در بورس، صندوق زمین و ساختمان و بازارگردانی به موفقیت دست پیدا کنیم. کارگروه بانک، بورس و تامین سرمایه خارجی در مدیریت شهری شکل گرفته است. ۳ جهت مشخص دنبال می‌شود تا در نهایت به ارتقای نظام مالی دست پیدا کنیم. در این زمینه ۴ کارگروه فعال و الگویی استخراج شده است تا براساس آن بتوانیم خرید‌های خود را درست انجام دهیم و تضمینی برای اقدام‌های آتی مدیریت شهری و پروژه‌های مختلف در حال انجام فراهم شود.
    سرکشی به مناطق: باید در هر منطقه جلسه برگزار شود و موضوعات با معاونت‌های شهرداری تطبیق داده شود. وظیفه معاون‌های شهرداری است که در مناطق حضور پیدا کنند. همکاران موضوعات را به تفصیل دسته‌بندی کنند تا پس از آن تکالیف برای معاونت‌ها شکل بگیرد.
    مطالبات دستگاه‌ها:  در حوزه مطالبات کل، دوستان باید سیستم خود را بازنگری کنند تا راهگشایی شود. به‌عنوان مثال در بازنگری انجام شده در منطقه ۳ پروژه‌ای احصا شد که از بانک شهر ۹ هزار میلیارد تومان مطالبه دارد. باید تأیید کنم ما در شهرداری تهران هر سال ۱۳ هزار میلیارد تومان سود بانکی پرداخت می‌کنیم و این دست پروژه‌ها برای شهرداری در حال کنتور انداختن است. سازمان تامین اجتماعی هم مدعی بود ۶ هزار میلیارد از ما طلب دارد که پس از تشکیل کارگروه مالی در شهرداری مشخص شد ۱۰ درصد این عدد مطالبه است و الباقی هنوز معلوم نیست. این در حالی است که پیش از صدور حکم، این سازمان در حال گرفتن ملکی از شهرداری به ارزش ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود.
   استفاده از فرصت‌ها ‌:  در برخی از مناطق فرصت‌هایی وجود دارد که در ظاهر تهدید محسوب می‌شود. از این دست فرصت‌ها می‌توان به شن چاله منطقه ۱۸ با ۱۵۸ هکتار مساحت و ۱۰۰ متر عمق اشاره کرد که اگر خدای نکرده رانش کند، می‌تواند بخشی از شهر را ببلعد. یکی دیگر از این دست فرصت‌های شهری، کوره‌های آجرپزی در منطقه ۱۹ است که باید به کلان پروژه تبدیل شود. باید روی این پروژه‌ها با کاربری معین ورود کرده و در قالب نیازهای شهری فعالیت کرد که موضوعاتی از این دست می‌تواند با اولویت در کمیسیون ماده ۵ بررسی شود و آن قسمت از مشکلات که نیاز به جلسه و گفت‌وگو دارد، جلسه آن تشکیل می‌شود.
    ترافیک:  در بخش نگهداشت پل‌های مکانیزه عابر پیاده جمع‌بندی انجام و تصمیم بر این شد تا پل‌های مکانیزه از سازمان حمل‌ونقل و ترافیک گرفته شود و مقدمات آن نیز در حال اجراست.

این خبر را به اشتراک بگذارید