• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 1 آذر 1400
کد مطلب : 146156
+
-

موجی از خشم و آتش در اروپا

مردم در نقاط مختلف اروپا به محدودیت‌های جدید کرونایی معترض شده‌اند

جهان‌نما
موجی از خشم و آتش در اروپا

فتانه احدی- روزنامه‌نگار
این روزها موجی از خشم و آتش اروپا را فراگرفته است. قوانین و محدودیت‌های جدید کرونایی که از سوی دولت‌ها اعمال شده، گروه‌هایی از مردم را خشمگین کرده‌ و معترضان در جای جای اروپا به خیابان‌ها آمده‌اند. گروه‌های راست افراطی در اتریش، هدایت اعتراضات خیابانی را در دست گرفته‌ و تجمع‌ها را مدیریت می‌کنند.
چند کشور اروپایی در آستانه فصل سرما برای مبارزه با موج جدید شیوع کرونا، اقدامات سختگیرانه‌تری را اعمال کرده‌اند. دلیلش هم هشداری است که از سوی سازمان بهداشت جهانی مطرح شده است. این سازمان اعلام کرده؛ درصورت ‌اقدام نکردن فوری دولت‌ها برای کنترل موج تازه کرونا در اروپا، طی 4‌ماه آینده دست‌کم 500هزار نفر در این منطقه جان خواهند داد. جمعه گذشته، دولت اتریش در سراسر کشور قرنطینه و محدودیت‌های کرونایی اعلام کرده که از چشمگیرترین محدودیت‌ها در اروپای غربی درماه‌های گذشته به شمار می‌آید. اما کشورهای دیگر اروپا، محدودیت‌های کمتری را اعمال و ورود افراد واکسینه نشده را به رستوران‌ها و کافه‌ها ممنوع کرده‌اند.

هلند
اعتراضات در هلند از جمعه شروع شده و همچنان ادامه دارد. براساس گزارش دویچه‌وله، در دومین شب اعتراضات علیه محدودیت‌های کرونایی در این کشور، مردم خشمگین و آشوبگران با سنگ و ترقه‌های دست‌ساز، به‌سوی پلیس حمله‌ور شدند و تعدادی موتورسیکلت را آتش زدند. یک روز قبل از این، در تظاهرات شهر روتردام 2 نفر با شلیک گلوله از سوی پلیس مجروح و 51نفر دستگیر شده اند. در این شهر، معترضان یک خودروی پلیس را هم به آتش کشیدند. یک نفر هم در اعتراضات لاهه دستگیر شده است. صبح روز شنبه، چندین هزار نفر در اعتراض به تصمیم دولت برای محدودیت‌های تردد در آمستردام تجمع کردند. در شهر جنوبی بردا، در نزدیکی مرز بلژیک، یک گروه موسیقی محلی در اعتراض علیه محدودیت‌های کرونایی در ساعت 8شب، بعد از بسته شدن کافه‌ها، رستوران‌ها و کلوپ‌ها، برنامه‌ای اجرا کردند که صد‌ها نفر را به‌سوی خود کشانده است. هلند با اعلام حداقل 3 هفته محدودیت، نخستین قرنطینه زمستانی اروپای غربی را آغاز کرده و اکنون در حال برنامه‌ریزی برای اجرای طرح ممنوعیت ورود افراد واکسینه نشده به برخی از مکان‌های عمومی است.

اتریش
دیروز حدود 35هزار معترض که بسیاری از آنها اعضای گروه‌های راست افراطی بودند، در شهر وین، پایتخت اتریش راهپیمایی کردند. در میان معترضان، علاوه بر گروه‌های راست افراطی، گروه ضد‌واکسن «ام.جی.اف» نیز حضور داشتند. به‌گفته پلیس اتریش، حدود هزار و300مأمور برای کنترل معترضان به خیابان‌ها اعزام شده‌اند. از تعداد بازداشت‌شدگان، آماری ارائه نشده است. از امروز (دوشنبه) حدود 9میلیون اتریشی جز برای رفتن به محل کار، خرید لوازم ضروری و ورزش، اجازه خروج از خانه را ندارند. محدودیت‌ها ابتدا 20روز اعلام شد که در بررسی‌های مجدد به 10روز کاهش یافت. دولت اتریش واکسیناسیون را از اواسط بهمن امسال اجباری می‌کند.

ایرلند شمالی
در ایرلند شمالی، صدها نفر مخالف پاسپورت واکسن، در مقابل شهرداری بلفاست تظاهرات کردند. دولت این کشور، اعلام کرد که مردم از 22آذر امسال تنها با داشتن کارت واکسن می‌توانند وارد رستوران‌ها و کافه‌ها شوند. برخی از معترضان، تابلوهایی در دست داشتند که محدودیت‌های اعلام شده را با اقدامات آلمان نازی برابر دانسته‌اند.

کرواسی
در کرواسی هزاران نفر در زاگرب، پایتخت کشور، تجمع کردند. برخی از معترضان پرچم‌ها، نمادهای ملی و مذهبی، بنرهایی علیه واکسیناسیون و نمادهایی به‌عنوان مخالفت با محدود کردن آزادی مردم حمل می‌کردند.

ایتالیا
در ایتالیا 3هزار نفر در ورزشگاه سیرکوس ماکسیموس، تجمع کردند. در این کشور برای حضور در محل کار، رستوران‌ها، سینماها، تئاترها، اماکن و سالن‌های ورزشی و همچنین برای سفرهای طولانی با قطار، اتوبوس یا کشتی به پاسپورت واکسیناسیون نیاز است. یکی از معترضان در بنری با رنگ‌های قرمز، سفید و سبز (پرچم ایتالیا) نوشته بود: «امثال ما هرگز تسلیم نمی‌شود.» در این تجمع تقریبا هیچ‌کس ماسک بر صورت نداشت.

دانمارک
در دانمارک، حدود هزاران نفر به برنامه‌های دولت برای بازگرداندن محدودیت‌های کرونایی برای کارمندان دولت که به سرکار می‌روند، اعتراض کردند. برخی از معترضان در تجمعی سازماندهی شده توسط گروه افراطی مردان سیاه پوش که ویروس کرونا را انکار می‌کنند، فریاد می‌زدند: «آزادی برای دانمارک».

فرانسه
دولت فرانسه روز شنبه نیروهای امنیتی خود را به مجمع‌الجزایر گوادلوپ در دریای کارائیب فرستاد تا خشونت ناشی از اعتراض به محدودیت‌های کرونایی را سرکوب کنند. به‌دلیل آتش زدن موانع در خیابان‌ها و ادامه ناآرامی‌های جزیره کارائیب، مأموران امنیتی یک هفته در این جزیره مستقر خواهند شد. به‌گفته جرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه، یک تیم50نفره از نیروهای ویژه ضد تروریسم این کشور هم به گوادلوپ اعزام می‌شوند. 70درصد مردم فرانسه واکسینه شده‌اند، اما سهم مردم گوادلوپ کمتر از 50درصد بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :