• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 1 آذر 1400
کد مطلب : 146125
+
-

شهرداری ملزم به اصلاح چارچوب اختیارات کمیسیون‌های داخلی مناطق شد

برخورد جدی‌تر با تخلفات شهری

رئیس شورای شهر تهران: ترافیک و آلودگی هوا با هم گره‌خورده و به یک مشکل برای شهرداری، شورای شهر و شهروندان تبدیل شده است

شورا
برخورد جدی‌تر با تخلفات شهری

زینب  زینال‌زاده- خبر‌نگار

 دیروز اعضای پارلمان شهری با لایحه «اصلاحیه مصوبه چارچوب اختیارات و وظایف کمیسیون‌های داخلی مناطق» موافقت کردند که به‌گفته رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، این لایحه سبب کاهش تخلفات ساختمانی می‌شود. مهدی عباسی گفت که در پهنه R251 (پهنه مسکونی در محدوده مرکزی شهر) سطح اشغال مجاز 50درصد تعیین شده است که همین موضوع سبب بروز آشفتگی در این پهنه می‌شد و مالکان هم ناخواسته اقدام به تخلف می‌کردند. او ادامه داد: «برای یکسانی، هم‌شکلی و جلوگیری از تخلفات ساختمانی، شهرداری این لایحه را ارائه کرده که یک فوریت آن، پیش‌تر تصویب شده بود. به‌موجب تصویب این لایحه ساکنان پهنه R251 می‌توانند در سطح اشغال 60درصدی اقدام به ساخت‌وساز کنند.» ناصر امانی در موافقت با این لایحه گفت بهترین لایحه ارائه شده توسط شهرداری تهران است؛ چراکه پیوست عدالت دارد و شهروندان می‌توانند نگاه مدیریت شهری به مناطق کم‌برخوردار را احساس کنند. حبیب کاشانی موافق دیگری بود که تأکید کرد: «ساکنان مناطق فرسوده به‌ویژه منطقه12 در موضوع ساخت‌وساز دچار مشکل شده‌اند، اما این لایحه به نوسازی بافت‌های ریزدانه‎ و فرسوده کمک می‌کند.»
دیروز اعضای پارلمان شهری به مناسبت آغاز هفته بسیج، میزبان فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بودند؛ بر همین اساس رئیس شورای شهر تهران در ابتدای صحبت‌های خود گفت که بسیج در دوران دفاع‌مقدس حلال مشکلات بود، امروز هم این‌چنین است و اگر بخواهیم مسائل را حل کنیم با بسیج می‌توانیم؛ چراکه بسیج یعنی کمک‌گرفتن از نیروی همه مردم. مهدی چمران همچنین عنوان کرد که بسیجی واقعی بودن یعنی از عهده هر کاری بر آمدن همانگونه که در جبهه‌های جنگ این‌چنین بود. او ادامه داد: «بسیج در دفاع‌مقدس حلال مشکلات بود و هرآنچه حل نشدنی بود، توسط بسیج حل می‌شد. هر جا سختی بود، آماده بودند و حرکت و مشکلات را حل می‌کردند. امروز به‌واسطه همین تجربه است که دشمن از بسیج می‌ترسد و هراس دارد و تلاش می‌کند چهره بسیج را در میان مردم مخدوش کند، اما نمی‌تواند؛ چراکه بسیج در دل همه ما جا دارد؛ چون همه بسیجی هستیم و خواهیم بود.»

تقویت روزافزون بسیج و تعمیق تفکر بسیجی
در ادامه جلسه سرتیپ دوم حسن‌زاده، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران از بسیج با عنوان شجره طیبه یاد کرد و گفت: «بسیج کلید اساسی حل تمام مشکلات کشور و جهان اسلام است و تمام مردم و مسئولان، مکلف به تقویت روزافزون بسیج و تعمیق تفکر بسیجی هستند.» او ادامه داد: «جوامع در طول تاریخ سعی کردند تا با بروز مکاتب مدیریتی شرایطی را فراهم کنند که با استفاده از تمام ظرفیت‌ها بر مشکلاتشان غلبه کرده و یک مدیریت کامل و جامع موفق داشته باشند. در این راستا مکاتب مختلف مدیریتی ایجاد کردند که هرکدام دوره اوج و افولی داشتند؛ تا اینکه به انقلاب اسلامی رسیدیم و حضرت امام مکتبی به‌نام بسیج را بنیان نهاد و این مکتب حلال تمام مشکلات و اکسیری شد که در تمام زمان‌ها، بحران‌ها را حل می‌کند.» فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) همچنین گفت که در تهران بیش از 2500پایگاه بسیج، بالغ بر 5000واحد بسیج قشری و حدود 2400گروه جهادی وجود دارد که همه بیانگر شبکه بزرگ فرهنگی و اجتماعی است که در مسیر نورانی عمل می‌کند و چشم‎انداز آن را مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند. سرتیپ دوم حسن‌زاده با بیان اینکه تقویت بسیج تکلیف و رسالت است، تأکید کرد: «تقویت بسیج و تقویت تفکر بسیجی یعنی رفع همه تهدیدات و تبدیل آنها به فرصت و رشد و گسترش شبکه اجتماعی و فرهنگی برای رسیدن به جامعه و تمدن نوین اسلامی و بسترسازی برای ظهور.»

درخشش تهران در جهان اسلام
فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) در ادامه به الگو شدن شهر تهران هم اشاره و یادآوری کرد: «تهران باید به عنوان یک شهر بزرگ، سالم، پاک، پویا با مدیریت اسلامی و انقلابی در منظر عموم جامعه و جهان اسلام بدرخشد و همه مردم جهان باید طعم شیرین مدیریت اسلامی، انقلابی و جهادی را به‌واسطه این مرکز بچشند که قطعا با این تفکر انقلابی، اسلامی و بسیجی که حاکم شده است، اتفاق خواهد افتاد.» به‌گفته سرتیپ حسن‌زاده تبدیل‌شدن تهران به الگوی جهان اسلام در 3موضوع جسم و کالبد شهر، باطن و روح شهری و روابط میان شهرداری و مردم خلاصه می‌شود. او در پایان تأکید کرد: «انتظارات رهبری، مردم، جامعه و مسئولان از شهرداری تهران زیاد است و بسیج با تجربیات خود می‌تواند در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی، توزیع عادلانه خدمات اجتماعی و شهری، ارتقا و تحول شیوه‎ها و نظامات مربوط به روابط انسانی در تعامل با مردم و ارائه خدمات بهنگام و بی‌منت کمک کند. همچنین شهرداری می‌تواند در احیا و افزایش اعتماد مردم به مدیریت وحدت‌بخش شهری، تقویت مؤلفه‌های سبک زندگی ایرانی - اسلامی، ارتقای سطح سرمایه اجتماعی با مشارکت مردمی بر رفع محرومیت‌های اجتماعی و شغلی، توجه به ورزش همگانی و سلامت جسم، روح و روان شهروندان و پیاده‌سازی جامع و فراگیر طرح محله اسلامی و... از توانمندی‌های بسیج استفاده کند.»

مخالفت با یک فوریت مجوز فروش ملک
دیروز در جریان بررسی یک فوریت لایحه «مجوز فروش و تصویب معامله ملک ثبتی۱۱۶/۱۰۸۸ قطعه۷۹ بخش۱۱ تهران» ابوالفضل فلاح، معاون مالی شهردار تهران گفت: «شهرداری تهران باید در راستای تکالیف بودجه‌ای برخی املاکی که برای مولدسازی درنظر گرفته است را از طریق ابزارهای قانونی به فروش برساند. باتوجه ‌به اینکه سقف این ارقام 133میلیارد تومان است و ملک مذکور با کاربری پارکینگ 180میلیارد تومان است نیاز به مصوبه شوراست؛ لذا این لایحه به‌صورت یک فوریت به صحن شورا ارائه شده است.» اما اعضای شورای شهر با توضیحات ارائه شده قانع نشدند و به یک فوریت این لایحه رأی ندادند  و مقرر شد این لایحه به صورت عادی در کمیسیون های مربوط بررسی شود.

انتخاب نمایندگان و بررسی پرونده باغ‌ها
دیروز همچنین مهدی چمران به‌عنوان نماینده شورا در «شورای راهبری و نظارت بر اجرای طرح ویژه اراضی عباس‌آباد»، مهدی بابایی و محمدصادق نیل‌فروشان برای عضویت در کمیته فنی طراحی جامع روشنایی و نورپردازی فضاهای شهری و زهرا شمس‌احسان به عنوان نماینده در کمیته اجرایی شهر دوستدار کودک معرفی شدند. چندین پرونده باغ‌ها هم بررسی و در نهایت همگی رأی باغ گرفتند.

مزین شدن 7معبر شهری به‌نام شهدا
در جلسه دیروز اعضای شورای شهر تهران با نامگذاری 7خیابان و کوچه موافقت کردند. نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی قبل از ارائه گزارش نامگذاری معابر، به نصب نشدن تابلوی بزرگراه حاج احمد متوسلیان واکنش نشان داد و گفت که اواسط تیرماه حدفاصل بزرگراه فتح و بزرگراه شهید لشکری به‌نام سردار سرافراز حاج احمد متوسلیان نامگذاری شد، اما تا‌کنون شهرداری نسبت به نصب این تابلو اقدام نکرده است؛ لذا از شهرداری می‌خواهیم این کار در اسرع‌وقت انجام شود.
   میدان بی‌نام در خیابان شهیدقموشی منطقه2 به‌نام شهید منوچهر حاجی‌آقایی
   کوچه خورشید در منطقه11 به‌نام شهید محمد شکل‌آبادی
   کوچه31 در منطقه16 به‌نام شهید نادر زرپایان
   خیابان عطارد در منطقه11 به‌نام شهید علیرضا فضایلی
   کوچه اورانوس در منطقه11 به‌نام شهید رحمت‌الله ابوالقاسمی
   کوچه تابش در منطقه11 به‌نام شهید محسن پارسا
    کوچه درخشان در منطقه11 به‌نام شهید بهزاد رستمی‌زاهد

ضرورت جبران عقب‌ماندگی حمل‌ونقل
رئیس پارلمان شهری به موضوع ترافیک و آلودگی هوا که در روزهای گذشته در صدر خبرها قرار گرفته‌ هم اشاره و عنوان کرد: «این دو با هم گره‌ خورده و به یک مشکل برای شهرداری، شورای شهر و شهروندان تبدیل شده است که خوشبختانه برای حل آنها تلاش‌های فراوانی شده که امیدواریم به نتیجه برسد؛ گرچه نتایجش کوتاه‌مدت نیست.»  مهدی چمران با بیان اینکه اگر در یک دوره‌ای عقب‌ماندگی پیش بیاید، این امر استمرار پیدا می‌کند، تأکید کرد: «اگر در دوره‌های پیشین واگن‌های مترو به‌موقع وارد چرخه حمل‌ونقل عمومی می‌شد، امروز این شرایط وجود نداشت. پس باید بدانیم تلاش ما برای ورود واگن‌های جدید 2سال دیگر نتیجه می‌دهد؛ همانطور که در دوره چهارم و سوم شورا شاهد حرکت و جهشی در متروی تهران بودیم و امروز نتایج این تلاش‌ها نمود یافته است. به‌هرحال امیدواریم با کمک و تلاش یکدیگر مشکلات موجود در حوزه حمل‌ونقل حل شود؛ چراکه باور داریم بهره‌مندی از خدمات مطلوب حق مردم است.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید